صدور دستورالعمل جدید سازمان جهانی کار درباره کنترل خطرات شیمیایی و بیولوژیکی محیط کار

صدور دستورالعمل جدید سازمان جهانی کار درباره کنترل خطرات شیمیایی و بیولوژیکی محیط کار

 

سازمان جهانی کار اعلام کرد: خطرات بیولوژیکی عفونی و غیر عفونی می‌توانند تهدیدی قابل توجه برای سلامتی در محیط‌های کار باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه سازمان جهانی کار، در نشست کارشناسان این سازمان در شهر ژِنِو، دستورالعمل‌ های جدیدی در مورد رسیدگی به خطرات بیولوژیکی و شیمیایی در محل کار صادر شد.

طبق این گزارش، کارشناسانی از دولت‌ها و سازمان‌های کارفرمایی و کارگری که هرساله در سازمان بین‌المللی کار (ILO) گردهم می‌آیند، امسال دستورالعمل‌هایی را برای مقابله با خطرات بیولوژیکی در محیط کار صادر کردند. 

دستورالعمل‌های سه‌جانبه اتخاذ شده در این نشست، اولین دستورالعمل‌ها برای این دسته خطرات حین کار محسوب می‌شوند. آن‌ها توصیه‌های خاصی را مطابق با استانداردهای بین‌المللی کار در مورد پیشگیری و کنترل صدمات ناشی از کار، بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از قرار گرفتن در معرض خطرات بیولوژیکی در محیط کار ارائه می‌دهند. این استانداردها شامل سوالات و توصیه‌نامه‌های مربوط به مسئولیت‌ها و وظایف و حقوق مقامات ذی‌صلاح و ذی ربط، کارفرمایان، وظایف فعالان و کارگروه‌های ملی و منطقه‌ای در بحث خدمات بهداشت حرفه‌ای و خود وظایف بهداشتی و ایمنی کارگران است. همچنین بحث مدیریت ریسک در محل کار، نظارت بر سلامت کارگران، و آمادگی و پاسخ در شرایط اضطراری نیز از دستورالعمل‌های تهیه شده برای کارفرمایان در محیط کار است. 

در این نشست پنج روزه که از ۲۰ تا ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲ (هفته گذشته) در ژنو برگزار شد، پیرامون پیامدهای قرار گرفتن در معرض خطرات بیولوژیکی در محل کار و چگونگی تدوین بهترین سیاست‌ها و اقدامات ملی و در محل کار برای پیشگیری و کاهش خطرات مربوط به سلامت کارگران، بحث و گفتگو صورت گرفت. 

این دستورالعمل‌ها برای خطر میکروارگانیسم‌ها، سلول یا سایر مواد آلی گیاهی، حیوانی و انسانی، مواد زیسیتی اصلاح ژنتیکی شده و کلیه مواد شیمیایی تحول دهنده سلولی مضر، تعریف شده است. کلیه محرک‌های بیولوژیکی مثل باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها، پریون‌ها، مواد دارای DNA ناشناخته، مایعات بدن انسان و حیوان و آلرژن‌ها و سموم شیمیایی، جزء این تعاریف هستند.

خطرات بیولوژیکی عفونی و غیرعفونی می‌توانند تهدیدی قابل توجه برای سلامتی در محیط‌های کار  باشند. به‌عنوان مثال، تخمین زده می‌شود که بیماری‌های واگیر به تنهایی باعث مرگ ۳۱۰هزار مورد مرگ ناشی از کار در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ شده است که ۱۲۰هزار مورد آن به دلیل بیماری کرونا بوده است. همچنین بسیاری از کارگران فضاهای سبز و حوزه‌های کشاورزی می‌توانند در معرض سموم مختلف و در عین حال آفت‌ها و انگل‌ها قرار داشته باشند.

ایجاد این دستورالعمل‌ها به دنبال تصمیمی است که در سی و یکمین جلسه هیئت مدیره سازمان جهانی کار در سال ۲۰۱۷ به پیشنهاد کارگروه سه‌جانبه مکانیسم بازنگری استانداردها اتخاذ شد. 

بر طبق این گزارش، انتظار می‌رود که در نشست‌های ۱۱۲ و ۱۱۳ کنفرانس بین‌المللی کار، در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، استاندارد جدیدی که خطرات شیمیایی و بیولوژیکی را پوشش می‌دهد، به عنوان بخشی از فرآیند بررسی چارچوب حفاظت ایمنی و بهداشت شغلی ILO مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش