برخی اصطلاحات و تعاریف در ارزیابی ریسک

در این مطلب به بررسی اصطلاحات و تعاریف در ارزیابی ریسک (در ohsas 18001) پرداخته ایم. امیدواریم برای کارشناسان ایمنی، HSE و بهداشت حرفه ای مفید باشد.

1- حادثه accident
حادثه عبارت است از یک اتفاق یا واقعه ناخواسته که منجر به مرگ، بیماری ،جراحت ، صدمه ویا سایر خسارت (loss)گردد.


2- ممیزی audit
یک آزمایش سیستماتیک (نظام یافته) به منظور تعیین اینکه آیا فعالیت ها و نتایج حاصل از این فعالیت ها با ترتیبات برنامه ریزی مطابقت دارد وآیا این ترتیبات به طور مؤثر ومناسب برای رسیدن به خط مشی و اهداف سازمان اجرا شده اند .


3- بهبود مستمر continual improvement
فرایند ارتقای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ، برای دستیابی به بهبودهایی در عملکرد کلی ایمنی و بهداشتی ، در راستای خط مشی ایمنی و بهداشتی سازمان .


4- خطر (عامل زیان آور ) hazard
هر گونه موقعیت یا منبع بالقوه زیان وضرر خواه به شکل جراحات انسانی یا بیماری ، صدمه به محیط کارگاه ویا ترکیبی از آنها.


5-شناسایی خطر  hazard indentification
فرایند شناسایی وجود یک خطر یا عامل زیان آور وتعیین مشخصات آن.


۶- رویداد incident
رویداد ( incident )عبارت از یک رخداد یا اتفاق که منجر به یک حادثه( accident ) شده ویا پتانسیل منجر شدن به حادثه را داشته باشد.
توجه: یک رویداد incident که منجر به بیماری، جراحت ،صدمه ویا سایر خسارات نشده است را near –misses نیز می گویند.کلمه رویداد incident  شامل near –misses  هم می شود.


7- طرف های ذینفع interested parties
فرد یا گروهی که عملکرد ایمنی وبهداشت حرفه ای یک سازمان مرتبط می باشد ویا از آن تأثیر می پذیرد.


8- عدم انطباق non conformance
هر گونه انحراف از استاندارد های کاری ، دستورالعمل ها ، روشهای اجرایی، مقررات ، عملکرد سیستم مدیریت و غیره که به طور مستقیم یا غیر مستقیم منجر به جراحت یا بیماری ،صدمه به اموال وتجهیزات ، صدمه به محیط کارگاه ویا ترکیبی از اینها شود.


۹-اهداف کلان Objectives
اهداف یا مقاصد ، به معنای عملکرد ایمنی وبهداشت حرفه ای ، که یک سازمان خود را مقید به حصول آن می داند.
توجه: اهداف بایستی حتی الامکان به صورت کمی بیان شوند .


10- ایمنی وبهداشت حرفه ای     occupational health and safety 
شرایط وعواملی که می تواند بر سلامتی well being) ) کلیه کارکنان ، کارگران موقتی ، پرسنل پیمانکاران ، بازدید کنندگان ویا هر شخص دیگری در محل کار تأثیر بگذارد.
توجه: منظور از سلامتی در اینجا ، سلامتی به معنای عام می باشد.


11-سیستم مدیریت ایمنی وبهداشت حرفه ای oh &management system
بخشی از کل سیستم مدیریت که مدیریت بر ریسک های ایمنی-بهداشتی ناشی از فعالیت های هر سازمان را تسهیل می نماید این سیستم شامل ساختار سازمانی ، فعالیت های طرح ریزی ، مسؤلیت ها ، اعمال ، روش ها، فرایند ها ومنابع برای تهیه ، اجرا ، حصول، بازنگری وحفظ خط مشی ایمنی و بهداشت حرفه ای می باشد.


12- سازمان organization
شرکت، بنگاه، اداره، مجتمع کاری ، نهاد، مسؤل یا مؤسسه توسعه ، انجمن یا بخش یا ترکیبی از آنها ، اعم از ثبت شده یا نشده ، دولتی، عمومی یا خصوصی که دارای وظایف وتشکیلات اداری خاص خود باشد.
توجه: برای سازمان هایی که بیش از یک بخش عملیاتی دارند یک بخش عملیتی واحد را می توان به عنوان سازمان در نظر گرفت.


13- عملکرد performance
نتایج قابل اندازه گیری سیستم مدیریت ایمنی وبهداشت حرفه ای، مربوط به کنترل ریسک های ایمنی وبهداشتی توسط یک سازمان ، بر مبنای خط مشی واهداف .
توجه: اندازه گیری عملکرد شامل اندازه گیری فعالیت های مدیریت ایمنی وبهداشت حرفه ای ونتایج آن می باشد.


14- ریسک risk
ترکیب ( یا تابعی )از احتمال و پیامد (های ) ناشی از وقوع یک اتفاق خطرناک مشخص .


15- ارزیابی ریسک risk assessment
فرایند کلی برآورد ابعاد و گستردگی ریسک وتصمیم بر سر این موضوع که آیا ریسک قابل تحمل می باشد یا خیر.


17-ریسک قابل تحمل tolerable risk
ریسکی که میزان آن تا حد قابل تحمل توسط سازمان ، وبا در نظر گرفتن الزامات قانونی وخط مشی ایمنی – بهداشتی ، پایین آمده است

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش