آمادگی در برابر سيل

با توجه به سیل های اخیر که در کشورمان رخ داده است، آمادگی در برابر سیل خیلی مهم و ضروری می باشد، تا از جلوی خسارت های جانی و مالی گرفته و کاهش یابد.
 
وقوع سیل باتوجه به ناپايداری هوادرروز و جاری شدن سيل وطغيان رودخانه هاقابل پيش بينی است لذا ازکسانيکه قصد سفر دارند لازم است بمنظور پيشگيری ازهرگونه خطرات ناشی ازوقوع سيل وطغيان رودخانه ها موارد ذيل رادقيقارعايت نمايند.
1- قبل ازشروع به مسافرت دقيقاازوضعيت راههاوايمنی محورهاازطريق ادارات کل راه وترابری وپليس راه جمهوری اسلامی آگاهی يافته وبه هشدارهای ستادحوادث استانهاوپليس راه توجه کامل نمايند .
2- باتوجه به ناپايداری هوا از توقف درحريم وبستر رودخانه هاويااماکنی که احتمال وقوع سيل ياصاعقه وجاری شدن سيل وجود دارد خودداری نمايند.
3- اهالی شهرهاوروستاهای مجاور حريم وبستر رودخانه ها کليه لوازم وتجهيزات وهمچنين احشام خود راازسواحل رودخانه هادورنگه دارند.

 

سيل يک پديده طبيعی است و در هنگام بروز به مانند هر بلای طبيعی ديگر دارای آثار تخريبی غير قابل اجتناب است. بر اساس جغرافيای طبيعی کشورمان و ميزان حادثه خيزی برخی مناطق آن ، در بعضی موارد اثرات سوء ناشی از وقوع سيل کمتر از زلزله نبوده و عدم پيشگيری از وقوع آن می تواند خسارات جانی و مالی جبران ناپذيری را بر جای گذارد.
به طور کلی سيل در هنگام باران شديد يا برف در يک منطقه جغرافيايی خاص که باعث تغيير بستر رودخانه ها و تخريب سدها و آب بندها می شود به وجود می آيد که بنابر اعلام ستاد حوادث و سوانح غير مترقبه کشور از ابتدای سال 85 تا امروز نزديک به 42 مورد وقوع سيل در مناطق مختلف کشور ثبت شده که علاوه بر خسارات جانی، خسارات بسيار سنگينی را بر بخش کشاورزی و منابع ملی وارد آورده است.
ايران به لحاظ برخورداری از موقعيت کوهپايه ای و آب و هوای خشک و نيمه خشک، اگرچه در مقايسه با ديگر کشورها مقدار بارش در آن کم بوده و طی سال های نرمال ميزان بارشی حدود 250 ميلی متر دارد اما بارش ها در برخی نقاط کشور با شدت و دبی سريع صورت گرفته و با در نظر گرفتن خشکی طبيعت، پس از يک بارش بلافاصله روان آب ها ايجاد شده و در صورت شدت بارش باعث می شود سيلاب ها پديد آمده و خسارات هنگفتی به منابع کشاورزی و مالی مردم آسيب برسد.ب
رنامه ريزی برای پيشگيری و مقابله با وقوع سيل در کشور، از برنامه سوم توسعه شروع و تا کنون استمرار يافته و با اجرای آن با شدت بيشتری تحقق يافته است به طوری که تعيين حريم و بستر برای رودخانه ها و جلوگيری از ساخت و ساز در آنها ، ايمن سازی ساختمان ها در مقابل سوانح و حوادث و جلوگيری از تجاوز به حريم و بستر رودخانه ها برای تسهيل در عبور سيلاب ها از مهم ترين مواردی است که تا کنون از سوی دولت ها دنبال شده است.
بر اساس آمار موجود هم اکنون 365 مرکز پر جمعيت در حريم يا بستر رودخانه ها احداث شده است به همين لحاظ گسترش ساخت و ساز در اين مناطق روزانه افزايش چشمگيری داشته طوريکه در مناطق شمالی کشورمان مثل استان گلستان در اين چند سال اخير به دليل تخريب گسترده جنگل ها و افزايش ساخت و ساز، خطر بروز سيل در هر سال افزايش زيادی پيدا کرده است.حال بايد توجه داشت کسانی که در مناطق در معرض خطر سيل زندگی می کنند بايد مواردی را که برای پيشگيری و مقابله با خطرات ناشی از وقوع سيل رعايت کرده و همواره بايد مراقب دگرگونی های جوی و توجه به پيش بينی های سازمان هواشناسی کشور باشند.به اين ترتيب توصيه می شود ساکنان مناطق سيل خيز ، قبل از وقوع سيل همواره تعداد زيادی آجر و گونی و به مقدار کافی شن و ماسه در خانه داشته باشند. همچنين اسناد و کاغذها و اسکناس های خود را در کيسه های پلاستيکی و در مکانی امن نگهداری کرده و چنانچه ورودی های منازل يا پنجره ها در اين مناطق در معرض خطر ورود آب است لبه های آنها را با کيسه های شن و ماسه بپوشانند.
همچنين ساکنان اين مناطق بايد از آجرهايی که از قبل جمع آوری شده برای بالا بردن سطح اثاث منزل استفاده کرده و به عبارت ساده تر به وسيله آجر ارتفاع درست کنند و اشيای گرانقيمت را به طبقات بالاتر و يا سطوح مرتفع انتقال دهند.بر اساس تجربيات کسب شده بهتر است در هنگام شروع سيل تمام افراد در منزل خود بمانند و بيرون نروند چون خطر بيرون رفتن بيشتر از ماندن در منزل است. البته اين در صورتی است که افراد نسبت به استحکام ساختمانی که در آن زندگی می کنند يقين حاصل کرده باشند.علاوه بر اين توصيه می شود قبل از وقوع سيل به اندازه کافی غذا، آب و لوازم ضروری بهداشتی در منازل خود نگهداری کرده و برای گذران زندگی از طبقات بالای ساختمان ها استفاده کنند.
همچنين در صورتی که ساکنان مناطق سيل خيز ، وقوع سيل را پيش بينی نکرده يا سرعت بالا آمدن آب به قدری است که فرصت جمع آوری و حمل اشياء گران بهاء را ندارند بايد اين اشيا را به سطوح فوقانی مثل طاقچه ها انتقال دهند. علاوه بر اين، در صورتی که سيل و طوفان بسيار شديد وجود داشت يا احتمال تخريب سقف می رفت، از رفتن به قسمت های ميانی پشت بام و نيز پشت بام های شيب دار خوددداری شود.ذکر اين نکته را نبايد از خاطر برد که سيل می تواند زير سازی ساختمان ها را ضعيف کرده و ساختمان های تضعيف شده را بسيار زود ويران کند به همين دليل همواره تاکيد می شود ساکنان اين مناطق از استحکام منزل خود يقين داشته باشند.بر اساس اين گزارش ، همواره تاکيد می شود تمامی افراد ساکن در مناطق مذکور ، در هنگام ورود آب به خانه ، به سطح آب در محيط اطراف خود توجه داشته باشند تا بتوانند تخمينی از بالا آمدن سطح آب و ميزان پيشرفت سيل داشته باشند.نکته ديگر اينکه تا زمانی که از سلامت منابع آب يا آب لوله کشی اطمينان حاصل نکرده اند از آب ذخيره شده استفاده نکنند. ضمن اينکه اگر می خواهند به طور موقت از منزل خارج شوند به ميزان کافی آب و مواد خوراکی و وسايل ضروری و در کنار آن پوشاک و البسه کافی همراه خود ببرند چرا که هر لحظه امکان دارد در هنگام بروز سيل تا چند روز مجبور به بيرون ماندن از خانه و زندگی در محيط باز باشند.
بنابراين گزارش ، افرادی که در هنگام بروز سيل بيرون از منزل هستند بايد هنگام عبور از ميان آب، بسيار مراقب باشند چرا که حتی ارتفاع 15 سانتی متری آب با جريان شديد کافی است تعادل انسان را بر هم زند. بنابراين می توان در صورت امکان، از يک تکه چوب جهت تخمين مسير پيرامون خود و سطح زير آب استفاده کرد. همچنين همواره تاکيد می شود از تردد در نزديک سدها و آب بندها بايد جدا خودداری شود.
ضمن اينکه بايد تماس خود را با آب باقيمانده از سيل به حداقل رساند زيرا احتمال آلودگی شديد آب های روان ناشی از سيل زياد است و سهل انگاری در اين زمينه می تواند عواقب بسيار بدی را به دنبال داشته باشند.بنابراين ، برای بهره گيری از يک نيروی خود امدادی در ميان خانواده و کاهش خطرات ناشی از وقوع سيل در مناطق مختلف کشور بايد در هنگام وقوع اين گونه حوادث رعايت نکات فوق مد نظر قرار گيرد.
۵
از ۵
۲۸ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش