شرکت بازرسی مهندسی آستا با کسب مجوز از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، بازرسی و صدور گواهینامه تاورکرین را مطابق استاندارد ASME B30.3 در سه مرحله انجام میدهد:
- بازرسی و مشاوره قبل از خرید تاورکرین
- بازرسی حین نصب تاورکرین
- بازرسی پس از نصب تاورکرین
بازرسی قبل از خرید تاورکرین و بازرسی و صدور گواهینامه تاورکرین از طرف شرکت بازرسی مهندسی آستا توصیه میگردد. این نوع بازرسی ها باعث میگردد تا چنانچه عدم انطباقی در قطعات اصلی تاورکرین وجود داشته باشد توسط کارشناس و بازرس مشخص شده و قبل از نصب تاور کرین موارد عدم انطباق رفع گردد. بر طرف کردن برخی از موارد عدم انطباق ( به طور مثال مردود شدن یکی از سکشن های اصلی ) پس از نصب تاورکرین ممکن است مستلزم صرف هزینه های زیادی شود.
بازرسی حین نصب شامل بررسی کلیه قطعات اصلی شامل قطعات ارتفاعی (سکشن ها) ، بازوی جلویی (jib) ، بازوی عقبی (conter jib) ، وزنه های تعادل (counterweight) ، کابین ، کاج ، فنداسیون و …. میباشد که با توجه به اینکه این قطعات هنوز نصب نشدهاند و روی زمین میباشد ، بازرس میتواند آنها را به راحتی بررسی کرده و چنانچه مورد تایید نباشد در نصب از آنها استفاده نشود.
بازرسی سازه جرثقیل
- بازرسی قطعات ارتفاعی (سکشن ها)
- کلیه قطعات ارتفاعی جرثقیل برجی (تاورکرین) که به وسیله آن دستگاه ارتفاع میگیرد باید از لحاظ ظاهری (تغییر شکل، پیچیدگی، ضربه، جوشهای آن) مورد بازرسی قرار گیرد.
- کلیه پین ها و پیچهای جرثقیل برجی ( تاورکرین ) بررسی شده که کاملاً در جای خود قرار داشته باشند .
- کلیه قطعات ارتفاعی جرثقیل برجی ( تاورکرین ) باید اصلی بوده و دارای شماره سریال و مشخصات باشند.
- بازرسی بازوی جلویی جرثقیل برجی (فلش – بوم اصلی)
- کلیه قسمتهای سازه بازوی جلویی جرثقیل برجی ( تاورکرین ) از لحاظ ظاهری (تغییر شکل، پیچیدگی، ضربه و جوشهای آن) مورد بازرسی قرار میگیرد.
- کلیه پینها و پیچهای بازوی جلویی جرثقیل برجی بررسی شده که کاملاً در جای خود قرار داشته باشند .
- بازرسی بازوی عقبی یا تعادلی تاورکرین ( کنفلش )
- کلیه قسمتهای سازه بازوی عقبی تاورکرین از لحاظ ظاهری (تغییر شکل، پیچیدگی، ضربه و جوشهای آن) مورد بازرسی قرار میگیرد.
- کلیه پینها و پیچهای بازوی عقبی تاورکرین بررسی شده که کاملاً در جای خود قرار داشته باشند.
- بازرسی وزنه تعادل تاورکرین (counter weight)
- کلیه قسمت های سازه وزنه تعادل جرثقیل برجی ( تاور کرین ) از لحاظ ظاهری ( تغییرشکل ، پیچیدگی ،ضربه و جوشهای آن ) مورد بازرسی قرار میگیرد.
- کلیه پین ها و پیچها بررسی شده که کاملاً در جای خود قرار داشته باشند .
- بازرسی قسمت گردان تاورکرین
- سازه گردان، موتور گردان و دنده های اصلی گردان جرثقیل برجی ( تاور کرین ) مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد آن بازرسی میشود.
- فنداسیون تاورکرین
- قطعه اصلی داخل فنداسیون از لحاظ تراز بودن مورد بررسی قرار میگیرد.
- کارفرما باید تأییدیه ای مبنی بر اجرای صحیح فنداسیون جرثقیل برجی ارأیه نماید و این تأییدیه باید به امضاء مهندس ناظر پروژه برسد.
- زیربنا و یا فنداسیون جرثقیل متحرک ریلی
- ریل ها و چرخها از لحاظ ظاهری ( تغییر شکل، پیچیدگی، ضربه و لهیدگی ) مورد بررسی قرار میگیرد.
- عملکرد قطع کن های ابتدا و انتهای ریل بازرسی میشوند.
- در ابتدا و انتهای مسیر ریلها باید ضربه گیر وجود داشته باشد.
- کابین تاورکرین
- مسیر دسترسی به کابین باید ایمن باشد.
- درب کابین باید رو به بیرون باز شود .
- کابین باید دارای صندلی مناسب و راحت برای اپراتور باشد.
- کابین باید دید مناسب را برای اپراتور تامین نماید.
- شیشه کابین باید کاملا سالم و بدون ترک خوردگی باشد.
- عملکرد کلیه اهرم های کنترلی مورد بررسی قرار میگیرد.
- عملکرد کلید قطع کن های اضطراری ( emergency stop ) بررسی میشود.
- کلید روشن-خاموش جرثقیل مورد بررسی قرار میگیرد.
- کابین باید مجهز به سیستم تهویه هوای مناسب باشد.
- تجهیزات داخل کابین باید از جنس نسوز ساخته شوند.
- داخل کابین حداقل باید یک دستگاه کپسول ٓاتشنشانی نصب گردد.
- قطعه افزاینده ارتفاع تاورکرین (کاج)
- عملکرد پمپ، سیم کشی، حفاظ و نرده ها، پاگرد و گیره ها و کلیه ی قطعات کاج مورد بازرسی قرار گیرد و همچنین از نظر نشتی روغن و اتصاالت هیدرولیکی مورد بررسی قرار گیرد.
- کمربند تاورکرین
- کلیه قسمتهای سازه کمربند از لحاظ ظاهری ( تغییر شکل، پیچیدگی، ضربه و جوشهای ٓان ) مدورد بازرسدی قدرار میگیرد.
- تعداد و فواصل کمربند ها بر اساس استاندارد ASME B30.3 ، کاتالوگ دستگاه و توصیه سازنده مشخص می گردد.
قطعات بحرانی تاورکرین
قلاب (hook)
- قلاب از لحاظ ظاهری مورد ارزیابی قرار گرفته و باید فاقد هر گونه خمیدگی، ترک و آسیب دیدگی باشد.
- دهانه قالب اندازه گیری شده و میزان بازشدگی آن نباید از %۱۵ حالت اولیه تجاوز نماید.
- خوردگی قالب اندازه گیری شده و میزان خوردگی حداکثر از %۱۰ حالت اولیه نباید بیشتر باشد.
- عملکرد حرکتی مورد بررسی قرار گرفته که باید بتواند براحتی حرکت نماید.
- پین ها و اتصالات قلاب مورد بررسی قرار میگیرد.
- عملکرد قرقره قلاب بررسی شده که باید به صورت یکنواخت و راحت حرکت نماید.
- قسمت های متحرک قلاب باید روانکاری مناسب شده باشد.
- هیچگونه جوشکاری روی قالب مجاز نمیباشد.
- قلاب باید دارای شیطانک ( safety latch ) با عملکرد مناسب بوده و از خروج بار از قلاب جلوگیری نماید. فنر شیطانک مورد بررسی قرارگرفته و باید کاملا سالم باشد.
سیم بکسلها (سیم بکسل اصلی – سیم بکسل کالسکه – سیم بکسل جرثقیل امداد)
- سیم بکسل باید از لحاظ ظاهری مورد بررسی قرار گرفته که نباید در آن تغییر شکل ، پیچیدگی ، لهیدگی و پارگی مشاهده شود.
- سیم بکسل باید به روش مناسبی روغنکاری شود.
- سیم بکسل باید به شکل صحیح داخل درام جمع شده یا داخل قرقره ها حرکت نماید.
- تمامی اتصالات ابتدا و انتها سیم بکسل مورد بررسی قرار گرفته که باید کاملا مطابق استاندارد باشند.
- معیار پذیرش ساییدگی سیم بکسل ، حداکثر %۵ از اندازه اولیه آن می باشد.
(winch) درام :
- بدنه درام از لحاظ ظاهری مورد بازرسی قرار گرفته که نباید در آن تغییر شکل ، ترک و شکستگی مشاهده شود.
- شیارهای درام بازرسی و اندازه گیری میشوند.
- قطر سیم بکسل باید متناسب با اندازه شیارها باشد.
- در پایین ترین مکان دسترسی قالب، باید حداقل ۲٫۵ دور سیم بکسل دور درام قرار داشته باشد.
- اتصاالت انتهایی سیم بکسل در درام باید مورد بررسی قرار گیرد.
- عملکرد درام و موتور ٓان مورد بررسی قرار می گیرد.
کالسکه (شاریوت) Trolley :
- عملکرد حرکتی کالسکه بررسی میشود.
- ریل ها و چرخهای کالسکه از لحاظ ظاهری ( تغییر شکل ، پیچیدگی ، ضربه و لهیدگی ) مورد بررسی قرار میگیرد.
- عملکرد قطع کن های ابتدا و انتهای مسیر حرکت کالسکه مورد بررسی قرار میگیرد.
- در ابتدا و انتهای مسیر حرکت کالسکه ، ضربه گیر باید وجود داشته باشد.
بازرسی متعلقات ایمنی تاورکرین :
سیستم ارت :
- جرثقیل باید به سیستم ارت با مقاومت کمتر از ۲ اهم متصل گردد.
قطع کن های الکتریکی و حرکتی :
- عملکرد قطع کن اضافه بار قلاب مورد بررسی قرار میگیرد.
- عملکرد قطع کن اضافه بار بازویی ها مورد بررسی قرار میگیرد.
- عملکرد قطع کن اضافه بار گردان مورد بررسی قرار میگیرد.
- عملکرد قطع کن حرکتی ابتدا و انتهای مسیر کالسکه مورد بررسی قرار میگیرد.
- عملکرد قطع کن حرکتی حد باال و حد پایین قالب مورد بررسی قرار میگیرد.
- عملکرد قطع کن حرکتی گردان مورد بررسی قرار میگیرد.
- جرثقیل برجی ( تاور کرین ) باید به کلیدی مجهز شود که در زمان وزش بادهای شدید دستگاه را کاملا خاموش نماید.
بازرسی .C.C.T.V :
- چنانچه نیاز به استفاده از دوربینهای مدار بسته می باشد، عملکرد دوربینها مورد بررسی قرار میگیرد.
وسایل هشدار دهنده :
- عملکرد چراغ گردان مورد بررسی قرار میگیرد.
- عملکرد بوق دستگاه که در زمان اضافه بار یا زمان وزش باد شدید به صدا در می آید، مورد بازرسی قرار میگیرد.
بازرسی نردهها و حفاظها :
- اتصالات پله ها و همچنین استحکام پله ها مورد بازرسی قرارمیگیرد . همچنین پله ها باید دارای حفاظ مناسب باشند.
- پاگرد ها وتمامی قسمتهایی که امکان عبور فرد در آن وجود دارد باید دارای حفاظ و نرده مناسب باشد. اتصالات و استحکام نرده ها مورد بازرسی قرار میگیرد.
- فاصله پاگرد ها بر اساس توصیه سازنده و استاندارد ASME B30.3 مشخص میگردد.
بازرسی نشت روغن :
کلیه قطعاتی که با روغن کار میکنند یا روغنکاری میشوند نباید هیچگونه نشتی در آنها وجود داشته باشد ، بخصوص در قسمت پله ها و مناطق عبور پرسنل و اپراتور.
اتصالات سیم بکسل :
اتصالات سیم بکسل از لحاظ نحوه بسته شدن ، مورد بازرسی قرار میگیرد.
تست استاتیک و دینامیک تاورکرین (load test) :
- تست استاتیک باید بوسیله یک وزنه متعادل صورت پذیرد.
- تست استاتیک با وزنه ای برابر %۱۲۵ بار نامی صورت میگیرد. در تست استاتیک وزنه به ارتفاع ۳۰ cm از زمین جدا شده و در مدت ۲۰ دقیقه نباید این فاصله تغییر کند.
- در تست دینامیک ، جرثقیل برجی ( تاور کرین ) با وزنه ای برابر با %۱۱۰ بار نامی آزمایش میشود. این تست مطابق جدول بار دستگاه صورت می پذیرد. در تست دینامیک کلیه قطعات حرکتی جرثقیل برجی آزمایش شده و عملکرد ترمز ها ( ترمز گردان ، ترمز کالسکه و ترمز اصلی بابرنده ) مورد بازرسی قرار میگیرد.
- در تست دینامیک جرثقیل برجی ( تاور کرین ) باید همراه وزنه به اندازه ۳۶۰ درجه بچرخد ، درمحلهایی که امکان چرخش جرثقیل با وزنه وجود ندارد، جرثقیل بدون وزنه باید به حرکت ۳۶۰ درجه ای خود ادامه دهد.