استقرار HSE درمحیط های اداری بااختصاص بخش اعظمی ازحجم و وسعت و گستره کاری درایران موضوع بسیار مهمی است. خطر همواره درکمین محیط های کاریست و ریسک وقوع خطر همواره درهر محیطی چه تولیدی و چه صنعتی وچه اداری وجود دارد. طبیعی می باشد که دریک محیط کارگاهی و تولیدی ریسک خطر بالاتر است امادر محیط های اداری نیز خطرات بالقوه ای وجود داردکه شاید کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
استقرار HSE یابه عبارتی استقرار سیستم مدیریت ایمنی ، بهداشت و محیط زیست درمحیط های اداری ابزاریست برای مدیریت خطرات درمحیط های اداری. وجود یک راهنما برای استقرار HSE به سازمان ها کمک خواهد کردتا آگاهانه تر درراه پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت و محیط زیست قدم بردارند و نسبت به لزوم وجود سیستم مدیریت HSE آگاهترشوند در زیر یک طرح پیشنهادی برای پیاده سازی سیستم مدیریت HSE درمحیط های اداری ارائه شده است.
1) تهیه و تدوین طرح ایمنی، بهداشت و محیط زیست مختص پروژه ( HSE-plan )
2) نیروی انسانی
تجهیز نیروی انسانی شامل مدیرHSE باتحصیلات کارشناسی ارشد HSE ویک کارشناس HSE باتحصیلات کاردانی یاکارشناسی مرتبط ( بسته به وسعت محیط اداری تعداد کارشناس کم یا زیاد خواهد شد )
3) آموزش
فاز اول: برگزاری دوره های آموزشی
الف: دوره ی توجیهی HSE-MS برای مدیران کلان (بااعطای گواهینامه qcbitalia یاسازمان فنی حرفه ای)
ب: دوره ی توجیهی HSE-MS برای مدیران میانی (بااعطای گواهینامه qcbitalia یاسازمان فنی حرفه ای)
ج: دوره ی توجیهی HSE-MS برای سایر پرسنل (بااعطای گواهینامه qcbitalia یاسازمان فنی حرفه ای)
فاز دوم: دوره ی ایمنی عمومی توسط مدرسین اداره کار برای کلیه پرسنل (بااعطای گواهینامه از وزارت کار)
فاز سوم: دوره ی پیشگیری و اطفا حریق (بااعطای گواهینامه qcbitalia یاسازمان فنی حرفه ای یااداره کار)
فاز چهارم: دوره ی پیشگیری و مقابله بازلزله (بااعطای گواهینامه qcbitalia یاسازمان فنی حرفه ای یااداره کار)
فاز پنجم: آموزش کمکهای اولیه توسط مدرسین هلال احمر (بااعطای گواهینامه qcbitalia یاسازمان فنی حرفه ای یااداره کار)
فاز ششم: دوره ی شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک (بااعطای گواهینامه qcbitalia یا سازمان فنی حرفه ای یا اداره کار)
فاز هفتم: دوره ی شناسایی و ارزیابی جنبه های زیست محیطی (بااعطای گواهینامه qcbitalia یا سازمان فنی حرفه ای یا اداره کار)
4) مستندسازی و مدیریت اطلاعات مستند
مستندسازی شامل:
تهیه و تدوین خط مشی
تهیه و تدوین چارت سازمانی HSE
تهیه و تدوین نظامنامه HSE
تهیه و تدوین روش های اجرایی شامل:
روش اجرایی مدیریت اطلاعات مستند
روش اجرایی مدیریت اقدامات اصلاحی
روش اجرایی ممیزی داخلی
روش اجرایی بازنگری مدیریت
روش اجرایی آموزش
روش اجرایی شناسایی و ارزیابی جنبه های زیست محیطی
روش اجرایی شناسایی و ارزیابی مخاطرات شغلی (ارزیابی ریسک)
روش اجرایی آمادگی و واکنش درشرایط اضطراری
روش اجرایی شناسایی الزامات قانونی و ذینفعان
روش اجرایی ارتباطات و مشاوره
روش اجرایی مدیریت ریسک و فرصتهای HSE
روش اجرایی کنترل عملیات
روش اجرایی مدیریت تغییرات
روش اجرایی تحلیل و ارزیابی HSE
روش اجرایی HSE پیمانکاران و تامین کنندگان فرعی
روش اجرایی پایش و اندازه گیری عملکرد HSE
روش اجرایی تسهیلات پزشکی
روش اجرایی گزارش و بررسی حوادث و اتفاقات و خطرات
روش اجرایی رسیدگی به نظرات، پیشنهادات، شکایات ذینفعان درحوزه ی HSE
تهیه و تدوین دستورالعمل های کاری مرتبط شامل:
دستورالعمل ایمنی کار باوسایل برقی
دستورالعمل ایمنی و بهداشت عمومی
دستورالعمل ایمنی درآسانسور
دستورالعمل ایمنی کار درارتفاع
دستورالعمل ایمنی اطفاء حریق
دستورالعمل ایمنی و مقابله بازلزله
دستورالعمل ایمنی و حفاظت ساختمان
دستورالعمل بازدیدهای دوره ای HSE
دستورالعمل استفاده ازتجهیزات حفاظت فردی
دستورالعمل ایجاد سیستم مواد مخاطره آمیزدر محیط کار
دستورالعمل گزارش حادثه
دستوالعمل مدیریت مواد زائد
و . . .