راهنمای گام دوم مبارزه با کرونا ویروس بهداشت دستگاه های تهویه در منازل و اماکن عمومی

دراین بخش از مقالات همیار HSE درباره راهنمای گام دوم مبارزه با کرونا ویروس ( کوید ۱۹ ) بهداشت دستگاه های تهویه در منازل و اماکن عمومی توضیح خواهیم داد.

 

با توجه به آخرین شواهد، انتقال کرونا ویروس( کوید ۱۹ ) از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، صحبت کردن، تخلیه ترشحات بینی و دهاب می باشد. این ویروس می تواند در فاصله ۱ تا ۲ متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. تعداد ذرات آلوده ای که از این مسیرها از بدن فرد ناقل بیماری خارج می شوند، بنابر نوع و شرایط انتقال، از ۱۰ تا صدها هزار ذره آلوده متغیر است. راه دیگر انتقال، تماس دست ها با محیط و سطوح آلوده به کرونا ویروس ( کوید ۱۹ ) مانند تجهیزات، دستگیره درب ها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که به طور عمومی و مشترک استفاده می شوند شامل اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده و نظایر آب. بنابراین حائز اهمیت است پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشکوک دست و صورت با آب و صابوب شستشو گردد.
از آنجایی که ویروس کوید ۱۹ از طریق عطسه، سرفه و حتی صحیت کردن از فرد آلوده می تواند به فضای ایراف آب منتشر شود، تهویه هوا یکی از ملزومات جلوگیری از انتقال ویروس می باشد. تعداد پاتوژن ها و عوامل بیماری زا در فضاهای محصور می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابند. بنابراین تهویه منظم و مناسب خطر عفونت را کاهش می دهد و تأمین هوای تازه یا افزایش مقدار هوای تازه یک اقدام ارزشمند در جهت کنترل عفونت ها می باشد.
در فصول گرم سال تهویه با استفاده از انواع سیستم های خنک کننده هوا نظیر کولرهای گازی، کولر های آبی، چیلر و پنکه صورت می گیرد.
طبق توصیه انجمن سرمایش و گرمایش آمریکا فضاهای بدون تهویه ممکن است ایجاد استرس حرارتی نموده و باعث کاهش مقاومت افراد به عفونت شود و بنابراین عدم استفاده از وسایل خنک کننده هوا برای جلوگیری از انتشار ویروس پیشنهاد نمی شود اما تهویه به تنهایی قادر به پوشش دادن همه جنبه های کنترل بیماری نیست. امید است در کنار رعایت توصیه های بهداشتی از قبیل فاصله تجاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن و ضدعفونی دست، گندزدایی سطوح و راهکارهای ارائه شده در این راهنما به منظور تهویه مناسب فضاهای عمومی، خطر انتقال ویروس را به حداقل ممکن برسانیم.

 

کوید ۱۹ و نکات مهم در استفاده از کولر های آبی

 

کولر های آبی بهتر است در فضایی بیرون از ساختمان قرار داده شوند و در این صورت با توجه به این که تامین هوای آب، کاملا از هوای بیرون صورت می گیرد تهویه مناسبی را می تواند تامین کند.

 

  1. تامین هوای تازه حتما از بیرون ساختمان باشد و هوای داخل مجددا وارد کولر آبی نشود.
  2. توصیه می شود دما بین ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت بین ۴۰ تا ۷۰ درصد حفظ شود.
  3. سیستم تهویه مکانیکی در آشپزخانه و سرویس های بهداشتی تعبیه شده و روشن باشد.
  4. در زمان استفاده از کولر های آبی به خصوص در اماکن عمومی و در زمانی که تجمع افراد زیاد ا ست بهتر است کولر با حداکثر سرعت جهت تامین هوای تازه راه اندازی شود.
  5. در زمان اسوتفاده از کولر های آبی در اماکن عمومی حداقل یک ساعت پیش از شروع ساعت کاری، جهت بهبود رقیق سازی هوا پیش از حضور افراد روشن شده و حداقل یک ساعت بعد از اتمام ساعت کاری جهت اطمینان از پاکسازی هوا خاموش گردد.
  6. جهت برقراری جریاب و عبور هوا و جایگزینی هوای تازه با هوای داخل ساختمان، چند دریچه یا پنجره باز گجاشته شود.
  7. بهتر است دریچه های کولر طوری تنظیم گردد تا باد مستقیم به یرف افراد پرتاب نشود.
  8. در فضاهای عمومی که از این سیستم ها استفاده می شود توصیه می شود افراد حاضر از ماسک استفاده نمایند.

مصرف کنندگان این خنک کننده ها باید شرایط بهداشتی مناسبی را هنگام راه اندازی آنها در آغاز فصول رعایت کنند تا با کمترین ورود و پخش گرد وخاک به دروب منزل مواجه شوند. این گرد و غبار می توانند مشکلاتی را برای سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی، مخصوصا برای بچه ها، سالمندان یا افراد مبتلا به ناراحتی های تنفسی ایجاد کند. هنگام استفاده از کولرهای آبی، اولین توصیه سلامتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، تعویض سالانه پوشال های کولر و قرار نگرفتن در معرض باد مستقیم کولر می باشد.
پوشال ها و دریچه های ورود هوای کولر در یول چند ماهی که از آب استفاده نشده، به شدت پر از گرد و خاک و ذرات معلق موجود در هوا شوده و زمانی که کولر راه اندازی می شود، تمام این گرد و غبار به درون منزل هدایت می شود. به همین دلیل توصیه می شود پوشال های کولر سالیانه تعویض و دریچه های کولر هم تا حد امکان از وجود گرد و غبار هوا پاک کنید. در چند روز ابتدایی استفاده از کولر، در و پنجره ها باز گذاشته شوند.

افرادی که مبتلا به بیماری هستند و یا در زمان قرنطینه بیماری به سر می برند حتما می بایست از ماسک استفاده کنند و حتی الامکان اتاقی جدا از سایرین برای آب ها در نظر گرفته شود که پنجره به بیرون داشته و امکان برقراری تهویه طبیعی وجود داشته باشد.

 

کرونا ویروس و نکات مهم در استفاد ه از کولر گازی

کولرهای گازی هوای اتاق را داخل پنل به جریاب می اندازند و با ججب ریوبت و گرمای محیط، هوا را خنک می کنند؛ در واقع هوای داخل محیط را به گردش در می آورند. همانطور که اشاره شد انتقال ویروس کرونا عمدتا از طریق قطرات تنفسی صورت می گیرد و این قطرات به دلیل وزن بالا به سمت پایین حرکت می کنند و به دلیل این که هوای ورودی کولر گازی از بالا گرفته می شود عمدتا در داخل کولر گازی نمی چرخد، اما هوایی که کولرگازی جابجا می کند ممکن است منجر به جابجایی ویروس شود.

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش