نوع جدید ویروس کورونا که در بریتانیا شناسایی شده است


نشریه پزشکی بریتانیا (BMJ) در یک خبر به برخی سؤالات در مورد گونه جدید SARS -CoV-2 پاسخ داده است.

 در مورد این گونه جدید چقدر می‌دانیم؟
این گونه VUI-202012/01 (the first “Variant Under Investigation” in December 2020) نام‌گذاری شده است. ۱۷ موتاسیون دارد که مهم‌ترین آن N501Y در پروتئین spike است. ویروس از پروتئین spike برای ارتباط با گیرنده ACE2 بدن انسان و ورود به سلول‌ها استفاده می‌کند. موتاسیون در این پروتئین می‌تواند موجب افزایش قابلیت عفونت‌زایی و پخش ویروس شود.

 این گونه چگونه شناسایی شد؟
کنسرسیوم Covid-19 Genomics UK (COG-UK) که به‌صورت تصادفی ماده ژنتیکی نمونه‌های COVID-19 را توالی‌یابی می‌کند، این گونه را شناسایی کرده است. شناسایی اولین مورد در اواخر سپتامبر بوده است.

 شیوع آن چقدر است؟
تا ۱۳ دسامبر، ۱۱۰۸ مورد در بریتانیا آلوده به این گونه جدید شناسایی شده‌اند. این موارد اکثراً در جنوب شرقی انگلستان بوده‌اند.

 آیا این گونه جدید سریع‌تر پخش می‌شود؟
وزیر بهداشت انگلیس ابراز داشته که آنالیزهای اولیه نشان می‌دهد ایجاد این گونه جدید ممکن است با افزایش تعداد موارد COVID-19 در جنوب شرقی انگلستان ارتباط داشته باشد.

 آیا موتاسیون‌ها مورد انتظار هستند؟
ویروس SARS-CoV-2 یک نوع RNA ویروس است که موتاسیون‌ها به‌صورت طبیعی هنگام تکثیر آن در سلول رخ می‌دهد. همه موتاسیون‌ها مهم نیستند. بر اساس اعلام COG-UK، تا کنون حدود ۴۰۰۰ موتاسیون در پروتئین spike این ویروس شناسایی شده است.

 آیا گونه جدید خطرناک‌تر است؟
هنوز نمی‌دانیم. موتاسیون‌هایی که ویروس را عفونی‌تر می‌کنند، لزوماً موجب خطرناک‌ترشدن آن نمی‌شوند. برای مثال، گونه D614G که در بریتانیا اکنون شایع‌ترین گونه در حال پخش است، احتمالاً موجب افزایش قابلیت پخش آن شده، اما ظاهراً موجب افزایش شدت بیماری نشده است.

 آیا واکسن‌ها هنوز به‌درد می‌خورند؟
سه واکسن اصلی کورونا بر اساس پروتئین spike ویروس ساخته شده‌اند که در گونه جدید دچار تغییر شده است. اما واکسن‌ها موجب ساخت آنتی‌بادی علیه بخش‌های بسیاری از این پروتئین می‌گردند و در نتیجه بعید است که یک تغییر موجب کاهش اثر واکسن گردد. اما در طول زمان که موتاسیون‌ها بیش‌تر شوند، احتمالاً نیاز به واکسن‌های تغییریافته‌ای داریم. ویروس SARS-CoV-2 برخلاف ویروس آنفلوآنزا موتاسیون‌های زیادی ندارد و در نتیجه احتمالاً به تولید واکسن‌های تغییریافته تا مدتی نیاز نداریم.

 

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش