راهنمای بهداشت آب و فاضلاب در شرایط اضطراری و بلایا

 

جوامع متأثر از بلا اغلب فاقد آب وتجهيزات بهسازي هستند. آنها وحشت زده و مستعد ابتلا به بيماري مي باشند. تخريب روش هاي آشنا وتغيير مکان به محيط هاي جديد منجر به نابودي رفتارهاي بهداشتي موجود شده و افزايش خطر انتقال بيماري و اپيدمي در افراد را به همراه دارد.

اين راهنما به اهميت مديريت آب و فاضلاب ، بيماري هاي مرتبط با آلودگي آب و دفع غير بهداشتي مدفوع، الگوي کلي برنامه عملياتی جهت تأمين آب در شرايط اضطراري، انتخاب و حفاظت منابع آب، گندزدايي آب و دفع صحيح مدفوع و فاضلاب ها اشاره دارد تا الگويي يکنواخت و ملي براي تأمين آب سالم و مديريتفاضلاب ها در زمان بروز بلایا را ارائه نمايد. بديهي است در کشور پهناور ما ايران، مناطقي با گستره شرايط آب و هوايي بسيار متفاوت وجود دارد. با توجه به تأثير دما بر رشد ميکروارگانيسم ها و گسترش بيماري ها، سرعت عمل مورد نياز جهت مديريت فاضلاب ها، دفع مدفوع و حفاظت کمي– کيفي منابع آب در مناطق با شرايط آب و هوايي سرد و گرم متفاوت خواهد بود که بايد مورد توجه مسئولين و متوليان بهداشت و آب و فاضلاب قرار گيرد.

براساس قانون، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي موظف به کنترل کيفي آب آشاميدني از آبگير تا محل مصرف مي باشد که اين وظيفه مهم در حيطه فعاليت هاي بهداشت محيط است. انجام صحيح اين وظيفه مستلزم همکاري تنگاتنگ وزارت نيرو با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي است. هماهنگي هاي بين بخشي و مشارکتهاي علمي و فني کارشناسان بهداشت محيط، دانشگاه هاي علوم پزشکي با کارشناسان شرکت هاي سهامي آب منطقه اي، شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي، هلال احمر و ساير ارگان هاي ذيربط يکي از عوامل مهم در تحقق اين هدف قبل، حين و بعد از بالياي طبيعي و انسان ساز مي باشد.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “راهنمای بهداشت آب و فاضلاب در شرایط اضطراری و بلایا” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش