پرسش و پاسخ کارگری

آیا حوادث ناشی از کار مشمول مرور زمان می باشد؟
با توجه به کیفری بودن نتیجه حوادث ناشی از کار،این موضوع مشمول مرور زمان نمی شود.

 

برای ارسال گزارش حادثه به تامین اجتماعی چند روز مهلت وجود دارد ؟
حسب ماده 9 آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی و ماده 65 قانون تامین اجتماعی کارفرما باید هر گونه حادثه ناشی از کار را ظرف مدت سه روز اداری به شعبه صندوق تامین اجتماعی محل اطلاع دهد و نسبت به تکمیل و ارائه فرم ویژه گزارش حادثه اقدام نماید .

 

در صورت رضایت محضری کارگر حادثه دیده به کارفرما آیا می توان اقامه دعوی نمود ؟
در صورتیکه کلیه خسارتهای فرد حادثه دیده پرداخت شده باشد شکایت مسموع نخواهد بود ولیکن در صورت احراز خیار غبن،کارگر می تواند اقامه دعوی کند.

 

آیا کارفرمایان اجباری به پرداخت هزینه های درمان کارگران حادثه دیده دارند ؟
به استناد ماده 65 قانون تامین اجتماعی در صورت وقوع حادثه ناشی از کار کارفرما مکلف است اقدامات اولیه لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورده و مراتب را ظرف سه روز اداری کتباً به اطلاع سازمان برساند در صورتی که کارفرما بابت اقدامات اولیه مذکور متحمل هزینه ای شده باشد صندوق  تامین اجتماعی  هزینه های مربوط را عهده دار خواهد بود.
 
در صورت ورود افراد متفرقه به کارگاه بدون اجازه کارفرما و بروز حادثه مقصر کیست ؟
مطابق ماده 10 آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی، کارگاه ساختمان باید به طور مطمئن و ایمن محصور و از ورود افراد متفرقه و غیر مسئول به داخل آن جلوگیری به عمل آید . همچنین نصب تابلوها و علائم هشداردهنده که در شب و روز قابل رویت باشد در اطراف کارگاه ساختمانی ضروری است . در صورت وقوع چنین اتفاقی کارفرما نیز مقصر خواهد بود و بصورت کلی کارفرما در محدوده کارگاه دارای مسولیت قانونی می باشد.

 

آیا بعد از بازنشستگی می توان در خصوص حوادث ناشی از کار پیش آمده در زمان اشتغال از کارفرمایان اقامه دعوی نمود ؟
بلی، بر اساس استفساریه شورای نگهبان امور مالی مشمول مرور زمان نمی شود و بنابراین در هر زمان می توان اقامه دعوی نمود.

 

در صورتی که در کارگاه برای کارگری حادثه اتفاق بیافتد و کارفرما مقصر باشد علاوه بر دیه چه جریمه هایی باید پرداخت کند؟

  1. پرداخت خسارت به صندوق تأمین اجتماعی جهت برقراری مستمری و یا غرامت نقص عضو مستند به ماده 66 قانون تأمین اجتماعی
  2. مجازات های مقرر در فصل یازدهم قانون کار از جمله مواد 171 و 176  قانون کار
  3. جرائم موضوع جنبه عمومی جرم

 

کارگری در کارگاه دچار حادثه شده که منجر به کاهش توانایی های وی شده است .برای استفاده از شرایط از کار افتادگی باید به کدام سازمان یا اداره مراجعه نماید  ؟

مطابق ماده70 قانون  تامین اجتماعی می تواند جهت استفاده از شرایط و مزایای از کار افتادگی به صندوق تامین اجتماعی مراجعه نماید.

 

چند سال پیش در کارگاهی دچار حادثه ناشی از کار شدم و طبق وعده و وعیدهای کارفرما، از ایشان شکایت نکردم اما در حال حاضر قصد شکایت دارم ولی جراحت های من بهبود یافته تکلیف چیست ؟

به استناد استفساریه شورای نگهبان و ماده 173 قانون آئین دادرسی کیفری،بررسی حوادث ناشی از کار مشمول مرور زمان نخواهد شد و می تواند اقامه دعوی نماید و حسب دستورات و نظر مقام محترم قضایی از طریق مراجع ذیصلاح و مرتبط مورد رسیدگی قرار می گیرد.

 

بنده در تیرماه 99 در شرکت ذوب آهن در درون دستگاه پرس گیر کردم و از از ناحیه بازو چپ شکستگی دارم به طوری که میخواستند قطع کنند و 8 تا از دنده های من شکسته است و ریه ام داغون شده است. 60 ساعت بیهوشی اتاق عمل دارم و 25 روز آی سی یو و دارای 10 ماه استعلاجی از بیمه هستم. از چه راهی شکایت کنم که دیه ام کم نباشد و دکتر معلاج دست من نامه از کار افتادگی به من داده است. خواستم ببینم از کار افتادگی به من تعلق میگیرد و بعد از شرکت شکایت کنم. دادگاه عمومی یا شرکت میگوید ما بیمه ... هستیم بیا معرفی ات کنیم بیمه ... ولی من شنیدم بیمه ... دیه کامل نمیدهد. این بنده حقیر را راهنمایی کنید تا به حق قانونی خودم برسم و الان بالای 4 بار روی بازوی چپ من عمل جراحی کردند ولی دکتر میگوید درست نمیشود

جواب : در اغلب موارد بیمه دیات رو کمتر از میزان واقعی پرداخت میکنه ‌، شما میتونید به دادگاه مراجعه کنید.

 

بنده چند روز پیش از سرکار که یک پیمانکاری بزرگ است از ارتفاع حدود 4 متر سقوط کردم و من در حال انجام جوشکاری بودم وقتی افتادم پای چپم گیر کرد به آهن و باعث پارگی شد و بخیه خورد. میخواستم بدونم بیمه به من تعلق میگیرد؟ خودم بیمه نیستم ولی اون پروژه کاملا بیمه شده توسط کارفرما. اما کارفرما هیچ کاری نکرده حتی هزینه بیمارستان هم نداد. در ضمن ما قرارداد داریم. من شکایت کردم و میخوام برم پزشکی قانونی آیا دیه به من تعلق میگیرد؟

جواب : اگر قرارداد با کارفرما دارید و اون ساختمان بیمه هست امکان دریافت دیه پس از طی مراحل قانونی وطرح شکایت و صدور حکم وجود دارد.

 

من راننده جرثقیل هستم هنگام کار صاحب کار بالای ماشین کمپرسی انگشت دست خود را بین زنجیر و ورق قرار داد و دچار شکستگی و احتمالا پارگیه تاندون شده. جرثقیل من فاقد بیمه قلاب و خودم گواهینامه ویژه جرثقیل ندارم و حالا صاحب کار شکایت کرده ادعای دیه دارد از شما تقاضای راهنمایی دارم

جواب :سلام به احتمال زیاد محکوم به پرداخت دیه و نیز جزای نقدی خواهید شد چون پروانه متناسب با وسیله نقلیه نیز ندارید بهتر است جلب رضایت نمایید تا لااقل از جنبه عمومی در امان باشید.

 

 

 

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش