سلسله مراتب مدیریت ریسک در HSE

سلسله مراتب مدیریت ریسک در HSE :

سلسله مراتب مدیریت ریسک در HSE یک سیستم سلسله مراتبی است که برای کاهش و کنترل خطرات محیطی، بهداشتی و ایمنی در محیط کار به کار می‌رود. این سلسله مراتب شامل شش مرحله است که عبارتند از:

1-حذف  Elimination
حذف ریسک عبارت است از رفع کامل خطر .حذف کامل یک ریسک اغلب امکان پذیر نیست اما هنگامی که ریسک به طور کامل حذف شود اثر قابل ملاحظه ای در بهره وری شرکت/ سازمان خواهد داشت. در این مرحله، تلاش می‌شود تا خطرات موجود در محیط کار به طور کامل حذف شوند. به عنوان مثال، اگر یک مواد شیمیایی خطرناک در محیط کار وجود دارد، این مواد باید حذف شود.


2-جایگزینی Replace 
در صورتی که حذف خطر ممکن نباشد، تلاش برای جایگزینی با مواد کم خطرتر انجام می‌شود. به عنوان مثال، استفاده از یک ماده شیمیایی کم خطرتر به جای یک ماده شیمیایی خطرناک. جایگزینی زمانی انجام می شود که اجزای دارای ریسک سیستم با نوع کم ریسک آن جایگزین شود . 

 

3-جداسازی Isolation
در این مرحله، تلاش برای جداسازی خطرات از کارکنان و محیط کار انجام می‌شود. به عنوان مثال، استفاده از باریکادها و نشانه‌های هشداردهنده برای جلوگیری از ورود کارکنان به مناطق خطرناک. جداسازی مستلزم قراردهی خطر در محلی دورتر و یا محصور نمودن آن از سایر بخش های عملیاتی و افراد است.

 

4-کنترل های مهندسی Engineering Control
 در این مرحله، تلاش برای کاهش خطرات با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات ایمنی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، استفاده از سیستم‌های خودکار خاموشی در صورت بروز آتش سوزی. همچنین مانند سیستم PM یا تعمیر و نگهداری و سایر اقدامات کنترلی مهندسی.


5-کنترل های اداری - مدیریتی Administrative Act
در این مرحله، تلاش برای کاهش خطرات با استفاده از سیاست‌ها، روش‌ها و فرآیندهای اداری صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، تعیین سقف حداکثر و شامل بازرسی ها ، بازدیدها ،خط مشی ،روش های اجرایی، دستورالعمل های کاری ، آموزش و مکانیزمهای انگیزشی ( پاداش و تنبیه ) می باشد.


6-تجهیزات حفاظت انفرادی PPE   

در این مرحله، تلاش برای کاهش خطرات با استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند کلاه، کفش، دستکش و ماسک صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، استفاده از ماسک برای جلوگیری از تنفس بخارات شیمیایی در محیط کار. 

 

در کل، سلسله مراتب مدیریت ریسک در HSE یک رویکرد جامع و سازمان‌دهی شده است که به کارفرمایان و کارکنان کمک می‌کند تا خطرات محیطی، بهداشتی و ایمنی را در محیط کار به حداقل برسانند.

 

 

۵
از ۵
۲۶ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
علی اسلامبولچی گفت:
با سلام
ممنون از مطلب مفید شما . در اصل این مدل که به hierarchy of control معروف هست، isolation در دلengineering controls دیده میشه و در واقع ما شاهد 5 قسمت اصلی هستیم
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش