نکات خاموش کردن آتش در خودرو

در این مطلب می خواهیم نکاتی در مورد خاموش کردن آتش در خودرو را بررسی کنیم .  ان شا الله که هرگز هیچ اتفاق ناگواری پیش نیاید اما خوب است با کسب برخی مهارت ها، خود را برای مقابله با خطرات آماده نگه داریم. 


برای خاموش کردن آتش در خودرو، کپسول های پودری با وزن 3 یا 4 کیلویی مفید هستند.

آیین نامه پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی درکارگاه ها رو مطالعه کنید

بریم سر اصل مطلب: خودرو رو به سه قسمت تقسیم می کنیم (برای یادگیری بهتر) و هر بار یک قسمت فرضی که آتش گرفته باشه توضیح می دهیم. 

 قسمت اول (نیم تنه جلو) که شامل موتور، بدنه کاپوت و لاستیک های جلو می شود.

 قسمت دوم (وسط خودرو) که شامل صندلی های عقب و جلو می شود.

 قسمت سوم (نیم تنه عقب) که شامل لاستیک های عقب چراغ های عقب، مخزن باک بنزین و مخزن C.N.G می شود.

  1.  اطفاء قسمت جلو: اگر آتش از قسمت جلو شروع شده است باید بدانیم چگونه خاموش کنیم.  ابتدا پلمپ کپسول را باز می کنیم کپسول را سر و ته کرده و به سمت دریچه روبروی کاپوت هدف گیری می کنیم و شروع به اطفا می کنیم. وقتی حجم آتش کم شد، سر نازل کپسول را داخل دریچه می بریم و به صورت جارویی آتش را خاموش می کنیم. دقت داشته باشید اگر لاستیک ها آتش گرفته بودند سعی کنید با ملحفه یا پتو آب و ماسه یا خاک آن را خاموش کنید. چون حجم آتش لاستیک ها کم می باشد.  و بهتر است کپسول را برای آتش کم هدر ندهیم وقتی آتش دیگر از لابه لای دریچه ها بیرون نمی زد. کاپوت را کمی باز کرده و دوبار با کپسول روی موتور و قسمت های دیگر می گیریم..در بیشتر موارد اهرم باز کردن کاپوت ذوب می شود، بهتر در اینجا از دیلم یا چوب برای باز کردن کاپوت استفاده کنیم.
  2. اما اگر راهی نبود و نه وسیله ای، با استفاده از سرنازل کپسول از زیر خودرو شروع به اطفا می کنیم. این در شرایطی است که خودرو مورد نظر از قسمت زیر باز باشد.
  3. اطفاء از قسمت وسط خودرو(صندلی ها): در این گونه موارد اگر درب یا پنجره ها باز بودند به صورت جارویی پودر خاموش کننده را روی صندلی ها می ریزیم. دقت داشته باشید که به صورت منظم و بادقت حریق را به صورت جارویی خاموش کنیم.
  4. اطفاء قسمت نیم تنه عقب خودرو: اینجا کمی کار مشکل تر است. چون مخزن باک خودرو وجود دارد. و ممکن است خودرو مجهز به مخزن C.N.G هم باشد ما باید  اطفا را در این قسمت با احتیاط انجام دهیم. البته زیاد نگرا نباشید مخزن C.N.G خودرو و باک بنزین مقاومت خوبی در برابر حریق دارند و به این راحتی ها منفجر نمی شود. در اینجا ممکن است باک سوراخ شده  و بنزین روی زمین ریخته شده باشد. شما با پاشیدن پودر مانع آتش روشن ماندن مواد بنزین می شوید. شما باید اطفا را از کف خودرو شروع کنید. دقت داشته باشید در اینجا باید لاستیک ها را به سرعت و در همان لحظات اولیه خاموش کنید. چون تا شما بنزین های ریخته شده را خاموش کنید. لاستیک ها روشن هستند و دوباره آتش بر می گردد.اما اگر دیدید خودرو کاملا آتش گرفته شده است. جان خود را به خطر نیندازید و از آن خودرو دوری کنید چون احتمال انفجار دور از ذهن و بعید نیست. همچنین شما با کپسول های آتش نشانی نمی توانید آن را خاموش کنید. همیشه به یاد داشته باشید که کپسول های آتش نشانی مخصوص خاموش کردن آتش در لحظات اولیه می باشد.
۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش