آشنایی با عملیات سنگ زنی

سنگ زنی چیست ؟

سنگ زنی از جمله فرایندهایی است که از زمان انسان اولیه و غارنشین در تولید سلاح و ابزارهای ابتدایی مورد استفاده قرار گرفته‌است و تا امروز در انواع عملیات‌های ساده و پیچیده تولیدی از تیز کردن لبه چاقو گرفته تا تولید حساس‌ ترین تلسکوپ‌ها از این روش استفاده می‌شود.

سنگ‌زنی امروزه یک فرایند براده برداریست که عمل برداشتن مواد اضافه روی قطعه را با سایش انجام می‌دهد. هر یک از دانه‌های ساینده روی سطح، بخش کوچکی از قطعه کار را تغییر شکل می‌دهند. معمولاً سنگ زنی مرحله نهایی کار روی قطعه است که بعد از آن کیفیت سطح کار بالا رفته و در واقع نوعی پرداخت روی سطوح است.

ماشین سنگ‌زنی (سنگ سنباده):

ابزاری است برای ایجاد سطح تمام شده بسیار صاف یا برداشتن مقدار کمی از قطعه بکار می‌رود. ماشین سنگ‌زنی دارای چرخی سنگی و ساینده است که با چرخش خود از قطعه بار در حد براده برمی‌دارد. چرخ مزبور از انواع مختلف سنگ، الماس یا دیگر مواد معدنی تهیه می‌شود.

در حین عملیات سنگ زنی، حرکت اولیه برشی می‌تواند یا به قطعه کار یا به ابزار اعمال شود، که به هندسه آن‌ها بستگی دارد. محیط سنگ زنی شامل ذرات سختی مانند کاربید سیلسیم یا آلومین است که با یک نگه دارنده (ماتریس) به یکدیگر چسبانده شده‌اند. از آنجا که اندازه ذرات سخت در یک محدوده تغییر می‌کند و این ذرات معمولاً با جهت‌های تصادفی در داخل ماتریس قرار می‌گیرد تعریف ضخامت براده تغییر شکل نیافته برای هر لبه برشی غالباً مشکل است اما بین مقادیر ۰٫۰۲۵ تا ۰٫۰۰۰۲۵ میلی‌متر حدوداً تغییر می‌کند.

دستگاه سنگ سنباده شامل یک موتور گرداننده سنگ با سرعت مورد نیاز و یک بستر برای نگهداری قطعه کار درون فیکسچر است. سر سنگ می‌تواند برای قطعه کار ثابت یا متحرک تنظیم شود. ماشین سنگ زنی در حین عملیات سایش قطعه حرارت قابل توجهی نیز تولید می‌کند؛ بنابراین نیاز به خنک‌کننده دارد که تا دما بیش از تحمل قطعه کار بالا نرود. حتی خنک‌کننده نیز در مواقعی می‌سوزد. در سنگ زنی‌های با دقت بالا حدود ۲۰۰ نانومتر حرارت کمی تولید می‌شود که نیاز به خنک کاری ندارد.

حتما هنگام کار با این دستگاه حفاظ آن را نصب کرده و از لوازم حفاظت فردی مانند عینک حفاظتی و دستکش جهت جلوگیری از برخورد اجسام به اندام های حیاتی و مهم بدن استفاده نمایید.

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش