نجات لاک پشت های دریایی 

دُبی کیلومترها ساحل بکر دارد که از زیست‌ بوم آنها به‌خوبی محافظت می‌شود. بسیاری از هتل‌ها و شرکت‌های ساختمان‌سازی این شهر متعهد شده‌اند تا مراقب حیات وحش باشند و تأثیر منفی‌شان را بر زیست‌بوم خنثی کنند.
یکی از اقدامات اخیر در این زمینه‌ برنامه نجات لاک‌پشت‌های دریایی در جمیرا النسیم است که در سال ۲۰۰۴ به‌جریان افتاده و تا کنون ۱۹۰۰ لاکپشت را نجات داده‌ است.

تریستان دلماس، مدیر هتل برج العرب می‌گوید: «ما با همکاری دامپزشکان و وزارت تغییرات آب‌وهوایی و انجمن‌های محلی، اساسا نوعی مرکز درمانی ساخته‌ایم تا از لاک‌پشت‌های زخمی مراقبت ‌کنیم و آنها را نجات بدهیم. بعضی‌ از آنها برای درمان جراحی هم می‌شوند و پیش از برگشتن به طبیعت به اینجا می‌آیند تا کمی تقویت شوند.»

لاکپشت‌ های این مرکز بین ۳ تا ۱۰۰ سال سن دارند و این تالاب برای توان‌بخشی به آنها ساخته شده تا برای برگشت به طبیعت آماده باشند. برای مهمانان هتل، کودکان و شهروندان هم یک برنامه آموزشی هست.

تریستان می‌افزاید: گذشته از این، بخش هیجان‌انگیز ماجرا آنجاست که می‌بینید لاک‌پشت‌ها واقعا به دریا برمی‌گردند و زندگی‌ را از سر می‌گیرند. پارسال در روز ۱۶ ژوئن که روز لاک‌پشت نامگذاری شده، ولیعهد دُبی، برای برنامه رهاکردن لاک‌پشت‌ها در طبیعت به‌ ما پیوست که خیلی عالی بود


2.بیمارستان آبزیان؛ نمایشگاه و مرکز تولید مثل

آکواریوم هتل آتلانتیس دُبی نیز یکی از جاذبه‌ها در این زمینه است، اینجا نوعی بیمارستان حیوانات است که برنامه‌ای هم برای تولیدمثل آبزیان دارد.

راب بنت، مدیر آکواریوم لاست چمبرز می‌گوید: «فعالیت عمدهٔ ما برنامهٔ تولیدمثل آبزیان است. بچه‌ کوسه‌‌ها و ‌سفره‌ماهی‌ها را اینجا نگه می‌داریم و خیلی‌ها نمی‌دانند چه انواع‌ مختلفی از این جانوران داریم.»

آنها کوسه‌ها را حدود ۴۰ کیلومتر آنسو‌تر، در زیستگاه دریایی دُبی راهی آبهای دریا می‌کنند. کوسه‌هایی که سه ساله شده‌اند آمادهٔ رهاشدن در طبیعت اند. زیست‌بانان، امروز ۱۰ کوسه را، شامل پنج نر و پنج ماده، به دریا می‌فرستند.

کلی تیمرز، مدیر محافظت و آموزشِ مجموعه آتلانتیس می‌گوید: «جایی که پشت سر من می‌بینید منطقهٔ محافظت‌شدهٔ دریایی است. آب‌های زیرِ این ساحلِ زیبای ماسه‌ای، پُر است از صخره‌های مرجانی و درختچه‌های ساحلی. این کوسه‌ها دوست دارند در شکاف صخره‌ها پنهان شوند. پس باید آنها را در جایی که چنین کُنج و گوشه‌هایی داشته باشد راهی دریا کنیم تا جای این جانوران امن باشد و نوعی سرپناه داشته باشند.»

3. به‌سوی ایجاد بزرگترین جنگل ساحلی خاورمیانه

در آب‌های دیگرسوی این ساحلِ محافظت‌‌شده، جنگل ساحلی دُبی نهفته است. اخیرا در مراسمی با حضور وزیر محیط زیست امارات ۴۰ درختچهٔ دریایی کاشته شد و بناست هزاران درختچهٔ دیگر نیز به امید ایجاد بزرگترین جنگل ساحلی خاورمیانه در اینجا کاشته شود.

شاگردان مدارس نیز به بازدید از این منطقه دعوت می‌شوند تا این اطلاعات به نسل بعد منتقل شود و آنها مراقب این منطقه باشند و آن را برای فردا حفظ کنند. تعهد نسل‌های آینده به زیست‌بوم، انگیزه همه گروه‌های حفاظت از محیط زیست در اینجا و در دیگر نقاط جهان است.
 

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش