عبرتانه | برق گرفتگی در پروژه ساختمانی

در قسمت عبرتانه یا همون درس آموزی از حوادث به بررسی و تحلیل حوادث می پردازیم که ان شاءالله در آینده دیگه حادثه ای مشابه نداشته باشیم.

 

 

 

تشریح رویداد : در یک پروژه ساختمانی کارگری بعنوان نگهبان در محل حضور داشته و در طول روز نیز کار های مختلف کارگاه را انجام میداده است. در محدوده پروژه و حد فاصل بین محل احداث پروژه و خیابان اصلی فضای خالی که کابل های برق فشار قوی از آن محل عبور می نماید قرار داشته است. در همین راستا در روز حادثه نامبرده به دستور صاحب کار خود اقدام به جابجایی تعداد ۸ شاخه لوله داربست بطول ۶ متر در طبقه دوم ساختمان می نماید که در حین بلند کردن یکی از آنها بدلیل واقع شدن در حریم سیم برق فشار قوی موجب برق گرفتگی و در نهایت سوختگی شدید از ناحیه دست ها و پاها می گردد. لازم به ذکر می باشد فاصله پیشانی ساختمان تا کابل های برق فشار قوی ۲.۱۰ متر بوده است.

 

پیامد رویداد : برق گرفتگی و سوختگی شدید از ناحیه دست ها و پاها

 

علت اولیه : عدم رعایت حریق کابل های برق فشار قوی

 

علل میانی : 

  • عدم بکارگیری مشاور و یا مسئول ایمنی دارای صلاحیت
  • عدم آموزش ایمنی به کارگران

 

علل ریشه ای : 

  • عدم اتخاذ تدابیر و تمهیدات ایمنی از سوی صاحب ملک قبل از شروع انجام کار بمنظور جلوگیری از مخاطرات احتمالی
  • عدم رعایت حریم خطوط انتقال و توزیع برق "طبق ماده ۲۰ آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی

 

راه  های فنی پیشنهادی : 

 

  • بکارگیری نیروی متخصص ایمنی و بهداشت
  • برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی و کاهش اثرات زیان آور میدان های الکترو مغناطیسی ناشی از خطوط برق فشار قوی باید مقررات مربوط به حریم خطوط انتقال و توزیع نیروی برقی، در کلیه عملیات ساختمانی و نیز در تععین محل احداث بناها و تاسیات رعایت گردد.
  • طبق ماده ۳۶ آیین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاه ها در محیطی که خطوط تحت فشار وجود دارد تعمیر یا نصب ماشین آلات و دستگاه ها با سیم کشی با هر عمل دیگر که ممکن است ایجاد برق گرفتگی نماید اکیدا ممنوع و فقط پس از قطع جریان برق انجام آن مجاز خواهد بود

 

 

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش