درس آموزی از حوادث | انفجار جایگاه CNG

نوع فعالیت کارگاه: جایگاه CNG پارسیان یاسوج واقع در یاسوج، بلوار بنسنجان | ساعت 11 صبح

تعداد مصدومین: 2 نفر که آسیب جزئی دیدند | تعداد فوتی ها : صفر

برآورد خسارت مالی ناشی از رخداد: آسیب به تجهیزات ذخیره و فشرده سازی گاز جایگاه، آسیب به ساختمان های همجوار و یک خودرو متعلق به اپراتورجایگاه و آسیب به سقف جایگاه و تا حدودی به ساختمان های مجاور. (طبق براورد مسئول جایگاه بالغ بر پنج میلیارد تومان خسارت وارد شده است). 

نوع ماده(مواد) شیمیایی مرتبط با رخداد: گاز طبیعی ( عمدتا متان)

شرح مختصری از فرایند و دلایل بروز رخداد:

گاز مورد استفاده در جایگاه CNG ترکیبی از هیدرو کربن ها و بخارات متشکل از متان در فشار 200 تا 250 بار(bar) (عمدتا متان) می باشد. اگر چه علت حادثه در دست بررسی است گفته می شود که احتماال در زمان حادثه به دلیل بروز اشکال فنی در درایر (خشک کننده) جایگاه سوخت آتش سوزی ایجاد و ضمن گسترش به مخازن جایگاه موجب انفجار گردیده است در این حادثه بخش عمده ای از تجهیزات جایگاه از بین رفت و ضمن آسیب به بخشی از سقف جایگاه، دیواره های ساختمان های مجاور هم صدمه دید .در این حادثه دو نفر از کارگران که در کنار اسپنسرها و دور از آتش مشغول کار بودند در اثر برخورد و تماس با جسم داغ در ناحیه دست دچار سوختگی و آسیب جزیی شدند که توسط نیرو های اوژانس در همان محل به صورت سرپایی پانسمان و درمان شدند. خوشبختانه حادثه خسارت جانی نداشت.

 

علل مستقیم بروز رخداد:  نشت گاز طبیعی فشرده، جرقه و انفجار غیرمستقیم: اگر چه هنوز دلیل اصلی حادثه مشخص نگردیده است و جایگاه مذکور در 27/07 /1401 تاییدیه استاندارد دریافت نموده است . الزم است از قبل ارزیابی ریسک و برنامه های بازدید و نگهداری منظم این چنین مراکزی انجام شود

علل ریشه ای: علت وقوع حادثه توسط ادارات ذیربط در دست بررسی است و بطور قطع مشخص نشده است.. بی شک در صورتیکه این جایگاه ها از قبل بصورت دوره ای و منظم از نظر ایمنی بهتر مورد توجه قرار بگیرند و دستگاه های مورد نظر به موقع سرویس و بررسی شوند در پیشگیری از این حوادث بسیار حائز اهمیت است مدل سازی حریق و انفجار در این جایگاه ها با استفاده از نرم افزارها(PHAST) بسیار در پیشگیری حادثه کمک کننده است.

 

چگونگی کنترل پیامدهای انسانی و زیست محیطی :

  • قطع سریع برق جایگاه توسط سرپرست جایگاه
  • حضور به موقع تیم های آتش نشانی و اقدام سریع به اطفاء حریق و کنترل و ایمن سازی محل حادثه
  • حضور تیم اتفاقات گاز و اقدام سریع به قطع گاز ورودی جایگاه
  • حضور به موقع تیم اورژانس و رسیدگی به مصدومان حضور به موقع تیم نیروی انتظامی و کنترل محل حضور تیم های بازرسان بهداشت حرفه ای و بازرسان اداره کار و امور اجتماعی در محل
  • تخلیه ساختمان های همجوار و مدیریت حادثه توسط تیم های آتش نشانی و کنترل حادثه

پیشنهادات اصلاحی  و پیشگیرانه از وقوع حوادث مشابه (درس آموزی از حوادث):

جا دارد به مبحث ایمنی بیشتر توجه شود بازرسی های دوره ای این مخازن و جایگاه ها از نظر ایمنی و سالمت می تواند از وقوع چنین حوادثی پیشگیری کند. از آنجایی که انفجار و آتش سوزی به ساختمان های همجوار هم خسارت وارد کرد بحث رعایت فاصله ایمن در احداث این جایگاه ها از نکات کلیدی است که در اینجا مد نظر قرار نگرفته است متاسفانه محل احداث جایگاه فاصله ای با امکنه نزدیک ندارد.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش