مفاهیم و مطالب HSE

ریسک قابل قبول -RISK ACCEPTABLE  : ریسکی که تا سطحی کاهش یافته است که با توجه به الزامات قانونی و خط مشی HSEسازمان، می تواند برای سازمان رضایت  بخش باشد. 


ممیزی -AUDITING  : فرآیندی سیستماتیک، مستقل و مدون جهت کسب شواهد ممیزی و ارزیابی مبتنی بر واقعیت آن به منظور تعیین میزان برآورده شدن معیارهای ممیزی. 


عوامل فیزیکی محیط کار: سروصدا – ارتعاش – نور و روشنایی – پرتوها – گرما و سرما – رطوبت 


عوامل شیمیایی محیط کار: مواد التهاب آور و محرک – مواد خفگی آور – مواد بیهوشی آور و مخدر – سموم سیستمیک 


خطر (HAZARD ): موقعیت یا منبع بالقوه آسیب های جانی، مالی، زیست محیطی، اعتباری و یا ترکیبی از آنهاست. به شرایطی اطالق می شود که دارای پتانسیل رساندن آسیب و صدمه به کارکنان، خسارت به وسایل، تجهیزات، ساختمان ها، محیط زیست و از بین بردن مواد یا کاهش قدرت کارائی در اجرای یک عمل از قبل تعیین شده باشد. 


رویداد/واقعه (INCIDENT): اتفاقی که منجر به یک حادثه شده و یا پتانسیل منجر شدن به یک حادثه را داشته باشد. (بالفعل شدن شرایط بالقوه خطر) 
*یک واقعه برنامه ریزی نشده که می تواند به صدمه یا جراحت منجر شود )حادثه( و یا به این موارد منجر نشده و به اصطالح به  خیر بگذرد (شبه حادثه). 


حادثه شبه (Near miss – Near hit – Close call): رویدادی غیرمنتظره، برنامه ریزی نشده و ناگهانی که منجر به ایجاد خسارت و آسیب نشود. رویداد ناخواسته یا پیش بینی نشده ای که هر چند می تواند باعث صدمه (به محیط زیست، تجهیزات، مواد، ماشین آالت و ...) و یا جراحت شوند ولی به موارد فوق منجر نشده و به اصطالح به خیر می گذرد. 


(As low as Reasonably Practicable (ALARP  : پایین ترین حد کاهش ریسک که بطور معقول عملی است. کاربرد ALARP بدین معنی است که بهترین کاری که در شرایط فعلی   می توان انجام داد، باید انجام شود. مسئولین HSE باید اقدام عملی برای کاهش ریسک را انجام دهند مگر اینکه ثابت شود این کار از نظر عقالنی عملی نیست. 


حادثه (Accident):   اتفاق/رویداد ناخواسته ای که منجر به مرگ، بیماری، صدمه، زیان مالی یا خسارات زیست محیطی و یا اعتباری گردد.  رویداد برنامه ریزی نشده، صدمه آفرین و خسارت رسانی که انجام، پیشرفت یا ادامه طبیعی یک فعالیت یا کار را مختل می سازد و همواره بواسطه یک عمل نا ایمن (act unsafe) یا شرایط نا ایمن (condition unsafe )و یا ترکیبی از آن دو بوقوع می پیوندد

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش