نقش کلیدهای محافظ جان (RCD)

خطر آتش‌سوزی ناشی از جریان نشتی:
به دنبال به وجود آمدن جریان نشتی، افزایش حرارت ناشی از ازدیاد جریان (جریان نشتی + جریان بار) عایق رسانا را می‌سوزاند و یک رسانای لخت و یا با لایه‌ی نازکی از عایق به‌جا می‌گذارد. جریان نشتی که از این رسانا عبور می‌کند تولید جرقه نموده و حرارت ناشی از این جرقه، رسانا را سوزانده و منجر به آتش‌سوزی می‌شود. 

درصورتی‌که سطوح نزدیک به این رسانا آلوده و یا در مجاورت مواد آتش‌زا مانند چوب و غیره باشند آتش‌سوزی به‌سرعت گسترش می‌یابد. ۳۰% از آتش‌سوزی‌های انبار و اماکن مسکونی ناشی از این آتش‌سوزی ‌های الکتریکی می‌باشند. قابل‌ذکر است که تنها ۲۷۰ میلی‌آمپر کافی است تا آتش‌سوزی به وجود آید.
خطر برق‌گرفتگی ناشی از جریان نشتی:
برای تعریف خطر برق‌گرفتگی و یا خطرات ناشی از اتصالات برق، احتیاج به تعاریف اولیه‌ی زیر داریم:
تعریف آستانه
– آستانه‌ی درک و یا آستانه‌ی واکنش: که برای انسان تقریباً غیرقابل محسوس بوده و به چندین پارامتر بستگی دارد:
الف- ناحیه‌ی تماس: ناحیه‌ای از بدن که در تماس با جریان برق قرارگرفته باشد.
ب- شرایط تماس: خشکی، رطوبت، فشار و دما
ج- خصوصیات فیزیکی و مقاومت بدن افراد: مقدار متداول برای این واکنش، ۵/۰ میلی‌آمپر مستقل از زمان فرض شده است.

– آستانه‌ی لرزش: که آستانه‌ی قابل محسوس برای انسان می‌باشد و این آستانه، علاوه بر پارامترهای موجود در آستانه‌ی درک و واکنش، به پارامترهای دیگری مانند مقدار و فرم جریان، نیز بستگی دارد. به‌طور متوسط مقدار ۱۰ میلی‌آمپر برای آستانه‌ی لرزش فرض می‌شود.

– آستانه‌ی انقباض عضلات و حمله قلبی: این آستانه، علاوه بر این‌که به پارامترهای فیزیولوژیکی از قبیل آناتومی بدن، مقاومت بدن انسان و … بستگی دارد به پارامترهای جریان (مقدار و فرم آن) نیز بستگی دارد. به‌طور مثال، برای شکل موج‌های کمتر از ۱/۰ ثانیه، انقباض عضلات برای مقدار جریان بیشتر از ۵۰۰ میلی‌آمپر رخ می‌دهد و برعکس اگر مدت‌زمان عبور جریان از بدن انسان بیشتر باشد با چند میلی‌آمپر، همان آسیب به بدن انسان می‌رسد. ازاین‌رو‌ اگر مدت‌زمان عبور جریان و دامنه‌ی آن زیاد باشند امکان ایست قلبی وجود دارد.

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش