قابلیت های موجود لندفیل و فعالیت های انجام شده در ایران

 

شیراز

سایت دفن بهداشتی زباله های شیراز در منطقه « برمشور» در 15 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد. در این لندفیل از دو روش Trench method و Area method جهت دفن زباله ها استفاده می شود. این سایت که در سال 1378 به بهره برداری رسیده است حدود 25 سال قابل استفاده و فعال خواهد بود. ویژگی های اصلی این محل دفن به قرار زیر است:

  • وسعت آن ( بدون در نظر گرفتن حریم ) حدود 40 هکتار می باشد.
  • نزدیک ترین محل مسکونی در 5.5 کیلومتری غرب آن واقع شده است.
  • جهت بادنما از غرب به شرق و در قسمت شرقی آن فاقد محل مسکونی می باشد .
  • جنس خاك شنی-  رسی بوده و ذخیره خاك مناسب در محل وجود دارد .
  • عمق آب هاي زیرزمینی به طور متوسط 12 متر است .
  • این محل دارای جاده اختصاصی سایت دفن به طول 3.5 کیلومتر می باشد.
  • جایگاه هاي مجزایی جهت دفن ضایعات مختلف در این سایت در نظر گرفته شده است .

تاکنون بالغ بر 700 هکتار فضاي سبز جهت سایت دفن زباله هاي شیراز احداث شده که به جهت خود سایت و حریم آن و با توجه به جمع آوري گازهاي تولید شده از زباله ، از درختان اکالیپتوس ، سرو ، کاج ، زیتون و افراء استفاده شده است. روزانه بيش از 800 تن زباله به محل دفن شهر شيراز انتقال داده مي شود . فرآيند بازيابي متان توليد شده از سه سال پیش در سایت دفن زباله سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداري شیراز آغاز شده است ، از این رو شیراز اولین شهري است که بازیابی گاز متان از زباله را در کشور انجام داده است .طبق برآورد سازمان بازیافت شیراز بیش از 53 درصد گازهاي تولیدي زباله هاي دفن شده مذکور از نوع متان برآورد شده است . در این منطقه 18 مشعل براي سوزاندن گازهاي تولیدي ساخته شده است. گاز متان بازیابی شده در این سایت در یک آشپزخانه آزمایشی براي پختن غذا ، روشنایی و آبگرمکن مورد استفاده قرار می گیرد. اخیرا نیز به کمک یک دستگاه ژنراتور بیوگاز سوز ، بهره برداري از پروژه تبدیل گاز به الکتریسیته در محل دفن زباله هاي شیراز آغاز شده است .

 

اصفهان

دفتر برنامه ریزي شهر اصفهان و سازمان بازیافت و تبدیل مواد آن مطالعات متعددي را به ویژه درچند سال گذشته در زمینه مدیریت مواد زائد جامد در اصفهان انجام داده ا ند. محل دفن زباله هاي شهري اصفهان در 14 کیلومتري محدوده قانونی شهر و در مجاورت کارخانه کمپوست اصفهان قرار دارد . زباله ها با روش ترانشه اي دفن می شوند و به دلیل عمق زیاد آبهاي زیرزمینی در محل دفن ( حدود 90 متر ) مشکلات آلودگی آب هاي زیرزمینی در محل گزارش نشده است . جنس خاك زمین محل دفن شنی - رسی و مساحت آن بیشاز 10 هکتار می باشد . جاده دسترسی به محل دفن آسفالته بوده و زباله هاي بیمارستانی شهر نیز به طور جداگانه دفن می شوند . برآورد می شود که زمین فعلی تا 17 سال آینده جوا بگوي نیاز شهر باشد . با کوشش هاي کارشناسان سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداري اصفهان بخش هایی از سایت دفن این شهر مجهز به لوله هاي جمع آوري بیوگاز گردیده وگاز استحصال شده به منظور کاهشاثرات مخرب زیست محیطی آن سوزانده می شود(3).

مشهد

در حال حاضر محل دفن زباله هاي شهر مشهد در کیلومتر 5 جاده مشهد – نیشابور جنب کارخانه کمپوست قرار « طرق » واقع شده است . جنس زمین محل صخره اي و فاقد حصارکشی بوده و در فاصله دو کیلومتري از سد دارد . البته محل دفع در مسیر آب نیست و عمق آبهاي زیرزمینی در این محل حدود 200 متر است . این محل که از حدود 23 سال پیش به صورت تجربی انتخاب شده و زباله ها نیز به صورت سنتی ( تلنبار کردن زباله در محل ) دفن می گردیده است ، در حال حاضر با مدیریت کارشناسی اداره شده و با توجه به انواع مواد زائد ( عادي ، بیمارستانی ، صنعتی و... ) ، مکان هاي ویژه اي به دفن جداگانه هر یک از انواع زباله اختصاص یافته است . از جمله مهم ترین اقدامات انجام شده در این سایت لوله گذاري بخشی از لندفیل و استحصال بیوگاز حاصله می باشد .همانند شهرهاي شیراز و اصفهان ، بیوگاز تولید شده در سایت دفن مشهد نیز پساز جمع آوري در مشعل هاي ویژه اي سوزا نده می شود.

سایر اقدامات انجام گرفته در محل دفن زباله ها شامل موارد زیر است :

  • بهینه سازي و تغییر روش و مکان دفن جهت بهبود شرایط دفن و جلوگیري از ایجاد بوي نامطبوع . قابل ذکر است . که سایت جدید در مساحتی بالغ بر 400 هکتار آماده بهره برداري می باشد .
  • آسفالت و بهینه سازي جاده دسترسی محل دفن زباله ها
  • برق رسانی تا مجاورت زباله ریز . 
  • ایجاد فضاي سبز در محدوده محل دفن زباله ها . 
  • تهیه و نصب تابلوهاي راهنما در مسیر تردد خودروهاي حمل زباله
  • استقرار نیروي حفاظت در محل دفن به منظور پیشگیري از ورود افراد و تفکیک غیر مجاز زباله ها
  • دفن زباله هاي بیمارستانی در محل هاي ویژه و استفاده از آهک و خاك جهت پوشش این زباله ها
  • ایجاد حوضچه هاي کنترل شیرابه زباله به منظور کاهش بار آلی و تصفیه طبیعی آن .
۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش