با سلام خدمت شما همیاران HSE
امروز می خوایم در مورد ثبت شکایت اینترنتی از کارفرما مطالبی رو قرار بدیم که بدلیل جدید بودن این فرآیند بخصوص در تهران ، شاید کمتر کسی اطلاعا داشته باشد.
در این مقاله درباره شکایت اینترنتی از کارفرما و طریقه استفاده از سامانه جامع روابط کار را بررسی میکنیم.
سامانه جامع روابط کار چیست؟
پس از الکترونیکی شدن ثبت انواع شکایات اعم از کیفری و حقوقی، ارسال اظهارنامه و مشاهده ابلاغیه های نهاد دادگستری در سال1395، ثبت الکترونیکی شکایات موضوع قانون کار در هاله ای از ابهام مسکوت ماند.
افزایش تدریجی آگاهی و اطلاعات قشر کارگر نسبت به حق و حقوق خود و به تناسب آن مراجعه مکرر ایشان به ادارات کار جهت ثبت شکایات و پیگیری، رفته رفته ازدحام شدیدی در مراجعات و افزایش حجم پرونده ها را در پی داشت.
در این بین عوامل دیگری نظیر عدم شفافیت در قراردادهای کاری و سوء استفاده از قراردادها توسط هریک از طرفین درگیر، سبب شد تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تحقق وظیفه ذاتی خود مبنی بر استقرار قانون کار و نظارت بر حسن انجام آن، سامانه جامعه روابط کار را طراحی و در مرحله اول به صورت آزمایشی در استان تهران به اجرا گذارد.
پیشنهاد سامانه جامع روابط کاربا هدف ثبت الکترونیکی قراردادهای کار و تنظیم روابط کارگر و کارفرما در مرداد 1396 تصویب شد و از 22 بهمنماه 1398 فعالیت خود را در سراسر کشور آغاز کرد.
این سامانه جامع بوده و دارای سطوح کاربردی مختلف در حیطه درون سازمانی و ارباب رجوع است.
سامانه جامع روابط کار بالغ بر30 نوع خدمت را جهت تسهیل روابط کاری مشمول قانون کار شناسایی نموده است.
خدمات اینترنتی سامانه جامع روابط کار
بر اساس آخرین اخبار واصله از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، این سامانه 49 زیر مجموعه دارد که تاکنون 19 مورد آن فعال شده است و در مرحله اول راه اندازی، دو خدمت اصلی مورد استقبال جدی افراد قرار گرفته است:
- ثبت الکترونیکی دادخواست کار (شکایت الکترونیکی کارگر از کارفرما)
- ثبت قراردادهای کار کارگران
سایر خدمات اینترنتی سامانه جامع روابط کار به شرح ذیل است که متاسفانه برخی از آن ها تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است:
- انجام مراحل رسیدگی به صورت اینترنتی و صدور دعوتنامه، ابلاغیه، دادنامه به صورت اینترنتی و الکترونیکی.
- درخواست بیمه بیکاری به صورت الکترونیکی
- تایید صلاحیت شرکت های خدماتی
- تایید صلاحیت مسئولیت ایمنی
- ثبت درخواست های بررسی مشاغل سخت و زیان آور
- بررسی و تایید آیین نامه های انضباط کار
- بررسی و تایید پیمان های دسته جمعی
- بررسی و تایید طرح های طبقه بندی مشاغل
نحوه ثبت نام در سامانه جامع روابط کار
جهت ثبت نام در این سامانه، ابتدا فرد متقاضی می بایست با در دست داشتن مدارک مورد نظر، به دفاتر پیشخوان دولت منتخب که وظیفه ثبت نام افراد را طبق قانون عهده دار گردیده اند جهت احراز هویت و نهایتا ثبت نام مراجعه کند.
با مراجعه به آدرس زیر، لیست دفاتر پیشخوان خدمت تمامی استان ها نمایش داده خواهد شد.
لیست دفاتر پیشخوان خدمت استان تهران
لیست دفاتر پیشخوان خدمت سایر استانها
ثبت اطلاعات در سامانه جامع روابط کار به شکل داوطلبانه است، اما در مرحله بعد ارایه خدمات به جامعه کار تنها از مسیر این سامانه میسر خواهد بود.
مدارک لازم جهت ثبت نام در سامانه کار
- کارگران و اشخاص حقیقی: کارت ملی – کارت پایان خدمت
- اتباع بیگانه : کد فراگیر اتباع
- کارفرمایان (حقیقی) : کارت ملی – کارت پایان خدمت – گواهی و جواز کسب، پروانه و یا هرگونه جواز فعالیت صنفی
- کارفرمایان (حقوقی) : کارت ملی مدیر عامل – تصویر آخرین روزنامه رسمی که نام مدیرعامل و نشانی دفتر مرکزی در آن قید شده باشد.
پس از تکمیل موارد فوق،کارگران، کارفرمایان و سایر اشخاص ذینفع با همراه داشتن مدارک فوق به دفاتر پیشخوان منتخب مراجعه نموده و در سامانه جامع روابط کار ثبت نام می نمایند.
پس از ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور توسط دفتر پیشخوان و از طریق پیامک در اختیار متقاضی قرار می گیرد.
هزینه ثبت نام در سامانه روابط کار
هزینه ثبت نام در این سامانه برای کارگران و کارفرمایان متفاوت است. این هزینه برای:
- کارگران مبلغ پنج هزار تومان
- کارفرمایان مبلغ شش هزار تومان
خواهد بود که بصورت نقدی یا از طریق دستگاه های کارتخوان در دفاتر پیشخوان خدمت از متقاضی اخذ می گردد.
پس از تکمیل تمامی مراحل ثبت نام، متقاضیان وارد سایت اینترنتی سامانه جامع روابط کار شده و با نام کاربری و رمز عبور وارد حساب کاربری خود می شوند.آدرس این سامانه از طریق لینک زیر قابل مشاهده است.
آموزش نحوه ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار
پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، بر روی دکمه ورود کلیک کرده و پس از مشاهد صفحه زیر، پنجره واحد خدمات را انتخاب کنید:
با کلیک بر روی “پنجره واحد خدمات” منوی زیر باز می شود.
گزینه “پنجره خدمات” را انتخاب نمایید:
با کلیک بر روی”پنجره خدمات” صفحه زیر باز می شود.
اکنون گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب کنید:
اکنون در قسمت ثبت دادخواست، شرحی از مراتب شکایت خود را درج نمایید و پس از آن گزینه ثبت و ارسال را انتخاب کنید، با فشردن دکمه قبول درخواست شما ثبت می گردد:
پس از انجام مراحل فوق می توانید دادخواست خود را در قسمت تاریخچه فعالیت مشاهده نمایید.
بقیه فعالیت ها نیز مثل مشاهده ابلاغیه، تنظیم لایحه دفاعیه و ضمیمه کردن اسناد و مدارک ،انتخاب نماینده و مشاهده رای نیز به همین ترتیب از همین درگاه به آسانی میسر می باشد.
برای دانلود راهنمای استفاده از کارفرما کلیک کنید
برای مطالعه قانون کار کلیک کنید
برای مطالعه قانون تامین اجتماعی کلیک کنید