به طور خلاصه «مدیریت فرآیند کسب کار» رویکردی برای شناسایی، طراحی، اجرا، مستندسازی، پایش و کنترل فرآیندهای سازمان میباشد.
«مدیریت فرآیند کسب کار» حاکمیتی را در سازمان، برای افزایش چابکی و کارایی، فراهم می آورد و به سازمان اجازه می دهد بتواند عملیات سازمان را با اهداف راهبردی، هم راستا نماید. با بکارگیری یک «سیستم مدیریت فرآیند کسب کار» سازمان قابلیت پیدا می کند در «هر زمان ، هر تغییری » را ایجاد نماید و این زمينه ساز پيشرفت مستمر می باشد. هدف BPM را میتوان طراحی، اجرا و بهبود فعالیت های بین واحد های سازمانی دانست که در آن اشخاص، سیستم های اطلاعاتی و افراد به هم پیوند می خورند.
همچنین به لحاظ راهبردی BPM را می توان برای مدیریت و بهبود عملکرد یک کسب و کار، از طریق بهینه سازی مداوم فرآیندهای کسب و کار در یک چرخه از مدل سازی، اجرا و اندازه گیری دانست.مجموعه فعاليتهاي BPM به چهار دسته زير تقسيم ميشود:
- طراحی فرایند (Process Design)
- اجراي فرایند (Process Execution)
- پايش فرایند (Process Monitoring)
- بهبود فرایند (Process Improvement)
برخی از مزایا و دستاوردهای BPM چیست؟
• چابكي كسب و كار
• تطبيق
• بهبود تصمیم گیری
• افزایش سرعت کسب و کار و رضایت مشتریان و سایر ذینفعان سازمان فعالیتهای مربوط به BPM را میتوان در شش گروه دسته بندی کرد: چشم انداز، طراحی، مدلسازی، اجرا، نظارت و بهینه سازی. فعالیتها پیرامون یک چشم انداز استراتژیک و اهداف سازمان طراحی میشوند و هر فعالیت با لیستی از فرآیندها همراه است، هر یک از این فعالیتها یک مدیر دارد که مسئول به سرانجام رساندن مجموعه ای از فرآیندهاست و هر فرآیند نیز خود از وظایفی تشکیل شده که باید مطابق با برنامه
اجرا و گزارش داده شوند.
مجموعه ای از فرآیندها باعث موفقیت در یک تابع میشوند و مجموعه ای از توابع برای دستیابی به اهداف سازمانی لازم است.