ارزیابی ریسک در فرآیندهای شیمیایی

 

در طول پنجاه سال گذشته تغییرات قابل توجهی در مواد، فرآیندها و نوع فعالیت ها در صنایع شیمیایی صورت گرفته است .تعداد مواد و محصولات شیمیایی در بازار بشدت افزایش یافته است و هر سال نیز محصولات جدیدی به آن افزوده می شود. تعداد کارخانجات شیمیایی بزرگ افزایش یافته و به طبع آن تعداد افراد شاغل در این صنایع و جمعیت های ساکن در اطراف این صنایع که در معرض خطرات آنها هستند بیشتر شده است . اثرات و پیآمدهای محیطی و اجتماعی حوادث شیمیایی در این صنایع موجب شده که از نظر عموم این صنایع بعنوان یکی از خطرناک ترین صنایع محسوب شود.
تعیین دقیق هزینه حوادث در صنایع شیمیایی کار بسیار دشواری است. هزینه های مستقیم و غیر مستقیم این حوادث بسیار سنگین است. لذا با توجه به این مسائل تلاش صنایع شیمیایی برای پیشگیری از ضرر و زیان تعجبی ندارد. به این دلیل بر اساس مطالعات انجام گرفته هزینه سرمایه گذاری ایمنی در صنایع شیمیایی بیشتر از سایر صنایع بوده است. توجه هم به ایمنی تاسیسات بوده و هم به ریسکی که این صنایع برای محیط و مردمی که ‌در اطراف آن زندگی میڪنند بوده است.
بروز حوادث در فرآیندهای شیمیایی که به بروز فجایع انسانی و محیطی می انجامد متخصصین را بر این داشته که برای برآورد فرکانس و پیآمد اینگونه حوادث به رهیافته ای احتمال گرا روی آورند بدینوسیله میتوان قبل از بروز حادثه جهت کنترل فرکانس و شدت آن برنامه ریزی ڪرد. این یکی از کاربردهای ریسک است. علاوه براین مواردی وجود دارد که مدیریت نیاز به تصمیم گیری دارد برای مثال باید بین دو گزینه ممکن یڪی را برگزیند در چنین مواقعی هم باید به ارزیابی ریسک روی آورد. قبل از وارد شدن به مبحث ریسک نخست به برخی از حوادث و پیامدهای آن در صنایع شیمیایی اشاره می شود.

۵
از ۵
۲۸ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
فاطمه همتی گفت:
سلام
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش