خطرناک گاز H2S 

 

در این مطلب قصد داریم به خطرات گاز H2s بپردازیم که بیشتر درفضاهای بسته مثل فاضلاب و صنایع پتروشیمی و نفت و گاز وجود دارد. پس بنظر مطلب مناسبی برای کارشناسان HSE، ایمنی و بهداشت حرفه ای هست.


گاز H2S یکی از خطرناکترین گازها در صنایع است و درصورتیکه درست تشخیص داده نشود ممکنه باعث مرگ افراد شود، ضمنا این گاز را با واحد PPM می سنجند

در قسمت زیر تاثیر این گاز رو در غلظت‌های مختلف بروی افراد توضیح داده می‌شود: 

میزان غلظت : PPM 0.13 :
بوی نامطبوع عموماً در این غلظت، قابل استشمام بوده و در غلظت کمی بالاتر به طور کامل قابل تشخیص می‌باشد(بویی مثل تخم مرغ گندیده )، به محض افزایش غلظت، حس بویایی از کار افتاده و تشخیص گاز از طریق استشمام غیر ممکن می شود.


میزان غلظت : PPM 20 :
این میزان غلظت در تعریف OSHA سقف غلظت مجاز شناخته شده 

میزان غلظت : PPM 50 :
حد ماکزیمم قابل قبول بالاتر از سقف غلظت مجاز OSHA یک بار برای مدت 10 دقیقه به ازای هر هشت ساعت نوبت کاری، در صورتی که در این مدت گاز دیگه ای منتشر نشود.

میزان غلظت : PPM 100 :
سرفه، سوزش چشم‌ها و از دست دادن حس بویایی پس از 3 تا 15 دقیقه رخ می‌دهد. اختلال تنفسی، دردچشم و خواب آلودگی پس از 15 تا 30 دقیقه و سوزش گلو بعد از یک ساعت اتفاق می افته. طولانی شدن زمان تماس با گاز تدریجاً منجر به افزایش صدمات می‌شود.

میزان غلظت : PPM 200 :
حس بویایی به طور کامل از کار افتاده، گلو و چشم‌ها به شدت می‌سوزد.

میزان غلظت : PPM 500 :
سرگیجه، تهوع و از دست دادن حس تعادل و قدرت تشخیص، مشکل تنفس در عرض چند دقیقه نمایان می شه. افراد مصدوم شدیداً به تنفس مصنوعی نیازمند خواهند بود

میزان غلظت : PPM 700 :
بیهوشی سریع، تنفس قطع شده و در صورت تاخیر در نجات مصدوم ، مرگ حتمی خواهد بود

میزان غلظت PPM 1000:
در صورت نجات ندادن سریع بیمار، بیهوشی قطعی بوده و مغز صدمه دائمی دیده و مرگ حتمی خواهد بود.

برای تشخیص میزان غلظت این گاز حتماً با دستگاه‌های گازسنج ، قبل از ورود افراد به محل مشکوک، میزان غلظت رو برآورد کنید و بعد تشخیص بدید که چه نوع لوازم حفاظتی مورد نیاز هست
برای غلظت های بالای PPM 100 ماسک‌های تنفسی به هیچ وجه توصیه نمیشه و باید حتماً از سیستم‌های تنفسی فشار مثبت یا ایرلاین استفاده شود.

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش