کاربرد ماده شیمیایی بوراکس

آسمونی : بوراکس – سدیم بورات،سدیم تترا بورات یا دی سدیم تترا بورات ترکیب بورونی مهم بوریک اسید ̨ ترکیبی معدنی و یک نمک بوریک اسید است.

 

کوتاه از بوراکس:

بوراکس پودری ̨ سفید رنگ و متشکل از کریستال های نرم بیرنگ است که به راحتی در آب حل میشود. این ترکیب دارای کاربردهای گوناگون وسیعی بوده و ماده متشکله بسیاری شوینده ها̨ مواد آرایشی و لعاب ها میباشد. بوراکس همچنین در بیوشیمی برای ساختن محلولهای بافری ̨ به عنوان ماده ی تاخیر اندازآتش ̨ ترکیب ضد قارچ برای فا یبرگلاس ها به عنوان فلاکس در متالوژی ̨ حفاظ های جاذب نوترون برای منابع رادیواکتیو ̨ ماده  شالوده در پخت و پز و به عنوان ماده اولیه برای ترکیبات بورون دیگر به کار میرود.

در استخراج صنعتی معدن طلا “روش بوراکس” گاهی اوقات به عنوان جایگزین بجای جیوه سمی در پروسه ی استخراج طلا به کار میرود.

 

منبع اصطلاح بوراکس :

اصطلاح بوراکس به تعدادی مواد معدنی مربوط و وابسته یا ترکیبات شیمیایی که در محتوی آب کریستاله متفاوت اند داده میشود ولی معمولا به دکاهیدرات(ده هیدراته)ها اطلاق میشود .بوراکس تجاری معمولا بصورت جزئی دهیدراته است.

واژه  بوراکس از (بورق) عربی به معنای سفید ̨ چیزی که در اصل از واژه ی پهلوی (بورک) گرفته شده که ممکن است پتاسیم نیترات یا فلاکس دیگری باشد که اکنون به نام بوره شناخته میشود.نام دیگر بوراکس نتکار(بوره طبیعی) که یک واژه سانسکریتیست میباشد . بوراکس برای اولین بار در بسترهای خشک دریاچه در تبت کشف شد و از مسیر ابریشم وارد کشور عربستان شد.

 

کشف بوراکس :

بوراکس نخستین بار در اواخر قرن 19 میلادی زمانی که کمپانی” بوراکس ساحل اقیانوس آرام “متعلق به فرانسیس مارون اسمیث (فرانسیس بوراکس اسمیت -سلطان بوراکس-) شروع به داد و ستد و عمومی کردن کاربردهای وسیع و گوناگون بوراکس در زیر نام تجاری: (20 Mule Team Borax) کرد, نام گذاری شده بود. این نامگذاری برای روشی بود که توسط آن بوراکس بشکل اصلی خود به خارج از کالیفرنیا و صحراهای ناوادا در مقادیر زیاد به منظور ارزان کردن و در دسترس عموم گذاشتن آن انتقال داده میشد.

 

کاربردها (محصولات خانگی) :

بوراکس اکنون در محصولات متنوع لباسشویی و تمیز کننده خانگی ̨شامل تقویت کننده ترکیبات لباسشویی با برند “20 Mule Team borax” و مایع دستشویی تقویت شده بوراکسو بکار میرود.

بر خلاف نامش “بوراتیم” سفید کننده ی لباسشویی دارای بوراکس یا دیگر ترکیبات بورون نمیباشد. بوراکس همچنین در برخی فرمول های سفید کننده ی دندان وجود دارد. همچنین یک جزء فعال در مورچه کشها میباشد.

 

1-بافر :

سدیم بورات در آزمایشگاههای شیمیایی و بیوشیمیایی برای ساختن بافرها به کار میروند.برای مثال : به منظور ژل الکتروفورز DNA , مانند بافر TBE یا بافر جدیدتر SB یا BBS( محلول نمکی بورات) در روشهای پوششی به کار میرود. بافرهای بورات (معمولا در PH=8) همچنین به عنوان محلول تعادل در واکنشهای پیوندی متقاطع با پایه ی دی متیل پیملی مدیت( DMP) به کار میروند.

بوراکس به عنوان یک منبع از بورات برای استفاده از خاصیت هم کمپلکس کنندگی کبالت با دیگر عوامل در آب برای تشکیل کمپلکس های یونی با مواد گوناگون به کار میرود. بورات و یک بستر مناسب پلیمر برای رنگ سنجی متفاوت هموگلوبین غیرگلیکوسیلات از هموگلوبین گلیکوسیلاتی به کار میروند.چیزی که شاخصی از قند خون بالای طولانی مدت در انواع بیماریهای دیابتی است.

 

2-به عنوان یک عامل نرم کننده آب :

بوراکس به تنهایی قرابت نزدیکی با کاتیون های سختی آب ندارد.گرچه به منظور فوق استفاده می شده است. تعادل شیمیایی آن برای نرم کردن آب در زیر آمده است:

Ca2+ (aq) + Na2B4O7 (aq) → CaB4O7 (s)↓ + 2 Na+ (aq)

Mg2+ (aq) + Na2B4O7 (aq) → MgB4O7 (s)↓ + 2 Na+ (aq)

یون های سدیم ایجاد شده منجر به سختی آب نمیشوند.این روش برای از بین بردن سختی موقت و دائمی آب به کار میروند.

 

3- فلاکس

مخلوطی از بوراکس و آمونیوم کلرید به عنوان فلاکس در جوشکاری آهن و فولاد به کار میرود که نقطه ذوب اکسید آهن ناخواسته را پایین میآورد و اجازه میدهد تا به صورت مذاب خارج شود. بوراکس همچنین به صورت مخلوط با آب به عنوان گداز(گداز) در لحیم کاری فلزات جواهرات مانند طلا و نقره به کار میرود.به لحیم ذوب شده اجازه میدهد تا بصورت هموار و صاف در درز جریان یابد.

بوراکس همچنین یک فلاکس خوب برای “پیش – حلبی پوشاندن ” تنگستن با روی است که به جهت نرم و لحیم پذیر کردن تنگستن انجام میشود.

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش