عبرتانه | حادثه منجر به فوت دو نفر در اثر گاز چاه

آقای عليپور مالک يك ساختمان ويلايی در يكی از شهرهای استان البرز تصميم به نوسازی واحداث مجتمع آپارتمانی درمحل مربوطه می گيرد. و پس از اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذيصلاح عمليات ساخت بنای مربوطه را از طريق واگذاری به پيمانكاران مختلف به اجرا در می آورد در مرحله ای از كار بمنظور احداث چاه فاضلاب ، طي توافق شفاهی با آقای اكبری يكی از مقنيان محلی، حفاری و اجرای چاه مورد اشاره را بصورت مقاطعه كاری به ايشان واگذار مي نمايد.

ايشان نيز براساس توافق با عوامل اجرايی مربوطه عمليات احداث ميله چاه به عمق 8 متر را به انجام رسانده و پس از آغازحفاری انباری چاه، بواسطه پاره ای از اختلافات مالی بين مقاطعه كار و مقاطعه دهنده ادامه عمليات احداث چاه متوقف می گردد. بعد از دو ماه از توقف كار ، مجددا آقای اكبری با عوامل اجرايی خود (دو نفر كارگر به نام های عليرضا و سجاد) بمنظور ادامه عمليات حفاری چاه به محل مراجعه مي نمايند. بدين منظور كارگران مربوطه در بالای چاه مستقر وآقای اكبری (پيمانكار) براي انجام حفاری با گرفتن سيم بكسل بالابر مستقر در دهانه چاه، بداخل آن هدايت می شود، كه پس از طی مسافتی حدود 5 متر بواسطه مسموميت ناشی از استنشاق گاز سولفيد هيدروژن (H2S) بداخل چاه سقوط مي نمايد، در ادامه آقا سجاد نيز براي كمك به فرد سقوط كرده با گرفتن سيم بكسل و هدايت همكار خود(عليرضا) بداخل چاه وارد مي شود كه ايشان نيز بر اثر استنشاق گاز و مسمويت از حال رفته و بداخل چاه سقوط می نمايد. كارگر ديگر (عليرضا) با مشاهده اين وضعيت به آتش نشانی اطلاع ولی متاسفانه با وجود حضور عوامل امدادی ، و اقدامات انجام شده، نامبردگان در اثر گاز گرفتگی و خفگی فوت می نمايند.

 

نكات قابل توجه در خصوصاين حادثه

  1. عدم اطمينان از نبود گاز هاي سمی در درون چاه و انجام بررسی های لازم در اين خصوص توسط مقنی قبل از ورود به چاه طبق ماده 78 آيين نامه و مقررات حفاظتی حفرچاه های دستی كه بيان می دارد «در هر مرتبه ورود مقني به چاه ميبايستی آزمايش لازم از نظر وجود گازهای سمی و كمبود اكسيژن به عمل آيد ».
  2. عدم بكارگيری طناب نجات توسط مقنی در هنگام ورود به چاه طبق ماده 20 آيين نامه و مقررات حفاظتی حفر چاه های دستی كه بيان مي دارد  «مقنی قبل از ورود به چاه برای عمليات چاه كنی بايد طناب نجات را به كمك  كمربند ايمنی مخصوص به خود بسته باشد»
  3. عدم استفاده از تجهيزات هوادهی بمنظور خارج نمودن گازهای سمی از چاه قبل از ورود به چاه برخلاف ماده 24 آيين نامه ومقررات حفاظتی حفرچاه های دستی كه بيان می دارد «چنانچه در عمق معينی از چاه احتمال داده شود كه به علت كمبود اكسيژن عوارضی برای مقني ايجاد خواهد شد قبلاً بايد نسبت به تهيه وسايل هوا دهي به داخل چاه اقدام نمود»
  4. 4) عدم بكارگيري پيمانكار صاحب صلاحيت توسط كارفرما برخلاف ماده 3 آيين نامه امور پيمانكاري در كارگاه ها كه بيان مي دارد « كارفرما بايستي با پيمانكاراني قرارداد منعقد نمايد كه صلاحيت انجام كار آنان از نظر ايمني توسط وزارت كار و اموراجتماعي تأييد شده باشد».
۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش