رعایت اصول و مقررات ایمنی در حین کار با پرس های هیدرولیکی

 

 

پرسکاري یکی از قدیمی ترین فرایندهاي صنعتی است، زیرا گذشتگان بسیار دور ازاین فرایند به تولید خشت اقدام کرده یا سکه هاي خود را ضرب می کردند. البته وسایل آنان (پرس) بسیار ساده و فقط شامل یک اهرم بسیار ساده بود اما امروزه فرایند پرسکاری شامل انواع کارهای شکل دهی مواد و فلزات، سوراخ کردن، کشیدن، خم کنی، حکاکی، پرچ زنی، برش قسمت هاي اضافی، جفت کردن قطعات و صاف کردن سطوح فلزات با استفاده از قالب هاي ضربه زننده می شود.

صنعت پرسکاری را می توان از شاخه های بزرگ صنایع دانست. بطور کلی حدود 80 درصد تولیدات صنعتی به نوعی با صنعت پرسکاری در ارتباط بوده و صنعت پرسکاری تکمیل می شود.

عملیاتی هاي که با پرس می توان انجام داد شامل برشکاري، قیچی، اتو کردن، همینگ کردن، شکل دادن و …

هنگامی متصدیان مربوط به این کار از خطر و حوادث ناشی از این گونه ماشین ها محفوظ خواهند ماند که اولا پیش بینی های لازم تدارک دیده شده و ثانیا روش های ایمنی کار رعایت شوند. زمانی مصدومیت در منطقه عمل پرس ها به وقوع می پیوندند که متصدی پرس، کمک کار او و یا افرادی که مسئول نصب قالب ها و یا تعمیر دستگاه هستند، دست خود را برای قرار دادن یا خارج کردن آن در منطقه پرس، وارد محدوده خطر می کنند. متصدیان تعمیرات این ماشین ها اغلب به علت این که هنگام تعمیر اقدام به قطع نیروی محرکه ماشین نکرده یا با وسایل لازم از سقوط سنبه یا رام جلوگیری نمی کنند، دچار صدمه می شوند.

حوادثی در مورد سایر فرمان ها و یا استفاده نابجا از ماشین آلات نیز اتفاق می افتد. مواردی از قبیل وارد آمدن فشار بیش از حد مجاز به ماشین، عدم نصب صحیح قالب، عدم نگهداری صحیح ماشین و روغن کاری نامرتب نیز می توانند سبب وقوع حوادث شوند.

به منظور آشنایی با پرس های هیدرولیکی و بکار گیری نکات ایمنی مربوط به آنها ، که می تواند از حوادث بیشماری جلوگیری نماید  این دستورالعمل تدوین شده است .

 


۱- قبل از شروع به کار با دستگاه های پرس می بایستی اطمینان حاصل نمود که این دستگاه کاملاً در حالت نرمال بوده و کلیه قسمت های آن سالم و بدون عیب و نقص فنی می باشد .

۲-   در صورت رؤیت نقص و عیب فنی در دستگاه های پرس ، می بایست از کار کردن با آن اکیداً خودداری گردد .

۳-   قبل از شروع به کار می بایست کلیه مسائل ایمنی پرس ، توسط مسئول پرس به اپراتور های پرس و کارگران پرسکار ، گوشزد گردد .

۴-  استفاده از کلیه وسایل حفاظت فردی مثل کلاه ایمنی ، ماسک ضد گرد و غبار ، لباس کار ، کفش ایمنی و دستکش کار و … الزامی است .

۵-  در صورت مشاهده خستگی یا کسالتی که می تواند سبب بروز حوادث پرسنل پرسکار گردد ، از بکار گماردن پرسنل ، به کار پرسکاری ، خودداری گردد .

۶-  پرسکاری می بایستی در طول روز و روشنایی معمولی ، انجام گیرد .

۷-  کلیه قراضه هایی که در دستگاه پرس ریخته می شوند ، می بایستی کاملاً در محفظه پرس ، قرار گیرند تا باعث پرتاب و برخورد به اپراتور و کارگران نشود .

۸-  از ریختن قطهات حجیم و بزرگ ، در داخل پرس که باعث گیر کردن صفحه پرس می شود ، خودداری گردد .

۹-  در صورت گیر کردن صفحه پرس برای رفع گیر ، از لوله ، نبشی ، دیلم و اهرم ، نباید استفاده کرد .

۱۰-  در صورت گیر کردن صفحه پرس ، می بایستی با تخلیه پرس از قراضه های فله ای داخل محفظه پرس ، با استفاده از جک های ایمنی و استاندارد ، مبادرت به رفع گیر پرس اقدام شود .

۱۱-  در صورت استفاده از جک ، جهت رفع گیر ، می بایستی جک ، کاملاً صاف در زیر صفحه پرس قرار گیرد که باعث در رفتن جک نگردد .

۱۲-  کلیه پرسکاران می بایستی آموزش ایمنی عمومی و آموزش استفاده از دستگاه های پرس را دیده باشند .

۱۳-  کلیه پرسکاران می بایستی شناخت کلی در مورد ضایعات جنگی و مواد ناریه و خطرناک و همچنین مخازن تحت فشار ، سیلندرهای پنوماتیکی ، پیک نیکی ، سیلندرهای گاز مایع ، اکسیژن ، آمونیاک و همچنین گازهای قابل اشتعال و انفجار ، فیلتر های روغن ، کمک فنر ، کپسول های آتش نشانی و … را داشته باشند و از ریختن موارد ذکر شده در داخل پرس ، اکیداً خودداری گردد .

۱۴-  اطراف دستگاه های پرس می بایستی از ضایعات آهنی و همچنین تنظیف های آغشته به روغن ، بصورت مرتب نظافت گردد .

۱۵-  نصب خاموش کننده های حریق از نوع کپسول های پودر و گاز ، در محل دستگاه های پرس الزامی است .

۱۶-  کلیه پرسنل می بایستی نحوه استفاده از خاموش کننده های حریق را آموزش دیده باشند تا بتوانند در مواقع اضطراری از آن استفاده نمایند .

۱۷-  نگهداری کلیه ضایعات جنگی در اطراف دستگاه های پرس ممنوع بوده و می بایستی بصورت مرتب ، اشیاء مشکوک و خطرناک جمع آوری و به دپو ویژه ، انتقالداده شود .

۱۸-  استفاده از زیر پایی های مناسب و استاندارد ، در دو طرف پرس الزامی است .

۱۹-  از دپو کردن آهن آلات قراضه ، در اطراف دستگاه های پرس ، که باعث عدم مانور اپراتور پرسکار گردد خودداری شود .

۲۱-  در صورت ریزش روغن از شیلنگ های حاوی روغن و جک ها ، می بایستی از ریزش روغن ، جلوگیری بعمل آید .

۲۲-  در صورت فرسوده شدن تیغه های پرس و خرابی آنها ، جهت پیشگیری از گیر کردن پرس ، نسبت به ترمیم یا تعویض به موقع آنها اقدام شود .

۲۳-  کارگران پرسکار ، حق تعمیر و یا تعویض قطعات پرس را ندارند .

۲۴-  تعویض و یا هر نوع تعمیر روی دستگاه های مکانیکی و برق پرس ، می بایستی توسط افراد مجرب و آموزش دیده انجام گیرد .

۲۵-  هرگونه تعمیر روی تابلوهای برق مربوط به پرس ، می بایستی توسط برقکار مجرب انجام شود و اپراتورها ، حق کار روی تابلوهای برق را ندارند .

۲۶-  در صورت نصب دستگاه پرس ، جهت انشعاب گیری و تغذیه برق پرس ، می بایستی هماهنگی لازم با مهندسی کارخانه انجام گیرد و طبق دستورالعمل اقدام شود .

۲۷-  نگهداری آهن آلات قراضه (آچار ، پیچ گوشتی و …   ) روی دستگاه های پرس و تجهیزات پرس ، اکیدا ممنوع می باشد .

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش