بک درفت چیست؟

 

چه زمانی رخ میده؟ نشانه های بک درفت چیه و چطوری میشه از ایجاد بک درفت جلوگیری کرد؟

بک درفت انفجاریه که در اثر وارد شدن ناگهانی اکسیژن هوا به محیط دربسته ای که دارای مواد قابل اشتعال بسیار داغ و بخار شده باشه ایجاد میشه.
در یک محیط بسته که آتش وجود داره بعد از مدت زمانی به علت بسته بودن دربها و پنجره ها اکسیژن مورد نیاز برای سوختن کم میشه و در نتیجه ناقص سوزی سوخت آغاز میشه.
حتی ممکنه در اثر کمبود اکسیژن شعله آتش خاموش شده و کند سوزی ادامه پیدا کنه و مواد نیم سوز میتونه محیط را به طور خطرناکی با بخارات و گازهای قابل اشتعال پرکنه و با رسیدن هوای کافی ( مثلاً به واسطه باز شدن یک درب )، بخارات و گازهای قابل اشتعالِ داغ دچار آتش سوزی ناگهانی و یا حتی انفجار میشن.
گاهی اوقات یک گوی آتشین از محل ورود هوا به اتاق به بیرون میاد و این به ویژه برای مأموران آتش نشانی که اتاقها را برای نجات بازماندگان مورد بازرسی قرار میدن بسیار خطرناکه، از این رو باید قبل از ورود به اتاق های بسته، آنها را به شکل کنترل شده ای تهویه کرد.
به بياني ديگر:
فراورده‌هاي ناشي از احتراق عمدتا قابل اشتعالن و مي‌تونن براي پرسنلي كه در آن نزديكي مشغولند خطرناک باشن. آتش سوزي در محل فاقد اكسيژن به مراتب خطرناكتره چون كه پس از شروع آتش سوزي اكسيژن موجود به اتمام رسيده و ديگر جايگزيني هوا صورت نمي‌گيره.
در اين لحظات كه نياز به اكسيژن زياد ميشه، مقدار مواد سوختني كه براي سوختن انتظار مي‌كشند خيلي زياده و ضمنا در اين موقع حرارت زيادي نيز توليد شده و تنها چيزي كه لازم داره تا همه چيز رو به نابودي بكشه اكسيژنه.
خود ساختمان هم مانعي براي رسيدن اكسيژن محسوب ميشه بنابراين ساختمان به عنوان يک عامل بالقوه‌اي كه حالت دمنده داره، آمادگي بک درفت را پيدا ميکنه. در اين هنگام قبل از انجام عمل تهويه امكان خاموش كردن حريق وجود نداره.
شرايط بک درفت لحظاتي نفس گير و كشنده را در عمليات اطفاء حريق بوجود مياره. بک درفت (Backdraft) ممكنه در يك لحظه رخ بده و هرگونه اشتباه كه باعث بک درفت بشه غير قابل بخششه و هر كس را كه در آن محدوده باشه ميتونه بطور جدي مجروح كرده و صدمات زيادي بهش وارد كنه.
امكان بک درفت يا انفجار دود در اماكني كه حاوی مواد مصنوعي هست بیشتره. براي بوجود آمدن بک درفت با توجه به وجود مواد سوختني، حرارت و شعله احتياج به اكسيژن داره كه با تهويه نامناسب و رساندن اكسيژن به محل حريق بک درفت ايجاد میشه.
سه حالت رشد ـ پايداري ـ و فروكش كردن در حريق ها وجود داره كه بک درفت در حالت رشد و فروكش كردن بوجود مياد. همچنين وجود منو اكسيد توليد شده در محل حريق به علت انفجاري بودن باعث توليد و افزايش بک درفت ميشه.

نشانه های شروع بک درفت و راه های جلوگیری از ایجاد بک درفت:
از نشانه‌هاي شروع بک درفت تَرَک خوردن شيشه‌ها و بوجود آمدن دود غليظ قهوه‌اي رنگ هستش. براي جلوگيري از بک درفت، بایستی از بالاترين نقطه‌اي كه دود جمع شده تهويه رو انجام بدیم.

بک درفت چه زمانی رخ میده؟

  • معمولا زمانی رخ میده که آتش در مرحله کند سوزیه که درجه حرارت باید به ۶۰۹ درجه سانتیگراد رسیده باشه.
  • فضای ساختمان با گاز منو اکسید کربن و دیگر محصولات حریق پر شده باشه. و در نهایت، ورود ناگهانی هوا باعث انفجار میشه.
  • علائم و نشانه های قریب الوقوع بک درفت :
  • شعله کمه و قابل مشاهده نیست.
  • دود ساطع شده تحت فشار از شکاف ها خارج میشه.
  • هیچ بازشویی باز نیست.
  • گرمای حریق حس میشه.
  • رنگ دود حریق تغییر کرده.
  • دود شیشه ها را پوشانیده و سیاه کرده.
  • درجه حرارت بالاست و علائم آن مشهوده.
۵
از ۵
۲۵ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش