بیماریهای شغلی در واحدهای ریخته گری

 

براي کنترل عواملی چون گردوغبار، مواد شیمیایی و دود که براي دستگاه تنفسی خطرناك هستند، بایستی ذرات موجود در هوا را کاهش داد، از ایجاد آنها جلوگیري کرد و یا آنها را به خارج از محوطه کار منتقل نمود تا محیطی ایجاد شود که کارگران و سایر افراد بتوانند، مدت زمان کار خود را به راحتی و با سلامت سپري کنند. با وجود اینکه انسان به یک سیستم طبیعی دفاع در برابر این مواد مجهز است، ولی استنشاق هر نوع گرد و غبار در هر اندازه مضر است. 

دود و گردو غبار موجود در واحدهاي ریخته گري به طرق مختلف در انسان ایجاد ناراحتی می کند. برخی از این ناراحتی ها عبارتند از:
.ایجاد ناراحتی در سطوح خارجی بدن، مثل ایجاد خارش و خراشیدگی در پوست و چشم ها
.مسموم شدن در اثر موادي که داراي عواملی سمی هستند، که به وسیله مواد موجود در (asbestosis) ناراحتی هاي مجاري تنفسی و ریه، مانند تنگی نفس صنعتی و آزبستوزیس محیط کار ایجاد می شوند.
کار کردن در محیطی که گردوغبار در آن وجود داشته باشد باعث بیماري هاي شدید در ریه می شود که اصطلاحاً نامیده می شوند. بر اساس نوع گردوغباري که باعث این ناراحتی می شود، نام مخصوصی "Pneumoconiosis" نام برد. امروزه (Silica-silicosis) به بیماري داده می شود. براي مثال می توان از بیماري سیلیکا _ سیلیکوزیس
مواد آلوده کننده اي وجود دارند که منشأ تولید سرطان می باشند . اگرچه هنوز رابطه اي دقیق و معین بین آلودگی محیط ریخته گري ها و افزایش خطر ایجاد سرطان ریه وجود ندارد. ولی مدارك بسیار زیادي در دست است که احتمال این پدیده را بیشتر می سازد. در نتیجه براي اطمینان از اینکه مواد آلوده کننده هواي ریخته گري ها در حد بالایی از استاندارد از محیط کار حذف شوند، بایستی دقت فراوانی بکار رود، این مسئله مخصوصاً در حال حاضر که واحدهاي ریخته گري از مواد شیمیایی مضر براي تولید قالب ها استفاده می کنند بیشتر مطرح است.

کنترل های مدیریتی
کنترل های مدیریتی شامل وضع مقررات و همچنین تنظیم گردش کار و برنامه ریزي به منظور تامین بهداشت محیط کار و  کارگاه می باشد

 

کنترل هاي فردي- آموزش
عبارتند از تهیه برنامه مدون آموزشی لازم جهت کلیه پرسنل


وسایل و تجهیزات فردي
کارگاه ذوب داراي منابع بالقوه خطرناکی مانند فلز مذاب- گرما- گرد و غبار- دود و سر وصدا است بنابراین مدیریت کارگاه علاوه بر به کار بستن کنترل هاي مهندسی و اجرایی باید کلیه وسایل حفاظت فردي را براي کارگران فراهم کند.
کارگر ریخته گر و قالب ریز : کلاه ایمنی ، عینک حفاظتی ، دستکش ، پیش بند و گتر نسوز ، کفش ایمنی و ماسک بخارات مضر.

یکی از راه هاي پیشگیري حوادث کارگري و بیماري هاي شغلی استفاده کارگران از وسائل حفاظت فردي مثل لباس کار ، پیش بند ، کلاه ایمنی ، عینک حفاظتی ، ماسک جوشکاري ، ماسک ضد گرد و غبار و غیره می باشد که می بایست با توجه به شغل کارگر و نیاز او به یک یا چند نوع وسیله حفاظتی انفرادي از طرف کارفرما تهیه و در اختیارشان قرار داده شود . بدیهی است کارگران نیز باید از وسائل حفاظت انفرادي که از طرف کارفرما تهیه می شود به هنگام انجام کار جهت جلوگیري از خطرات احتمالی استفاده کنند و عدم استفاده از آنها پیامدهاي غیر قابل جبرانی مثل کوي ، بریدگی دست ، سوختگی دست و پا و حتی ضربه مغزي و فوت کارگر را به دنبال خواهد داشت 

۵
از ۵
۲۸ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش