قوانین چهارده گانه ایمنی در کار با لیفتراک 

در این قسمت به قوانین چهارده گانه ایمنی در کار با لیفتراک می پردازیم. که قطعا به درد تمامی کارشناسان ایمنی، بهداشت حرفه ای و HSE میخوره.

 


قانون اول: گواهینامه

كسانی كه به عنوان راننده لیفتراك در كارخانه‌های صنعتی استخدام می‌شوند، باید دارای گواهینامه ویژه رانندگی با لیفتراك باشند. این گواهینامه باید در تمام مدت كار همراه راننده باشد.

قانون دوم: بررسی

راننده لیفتراك باید پیش از شروع به كار و سوار شدن به لیفتراك، كلیه قطعات و تجهیزات لیفتراك را مطابق با چك لیستی كه به این منظور از قبل تهیه شده است، كنترل کرده و در صورت مشاهده هر گونه نقص آن را به سرپرست اطلاع دهد.

قانون سوم: توجه به علایم رانندگی

بازرسان ایمنی باید با بررسی مسیرهای عبور و مرور وسایل نقلیه و انسان‌ها، تابلوها و علایم هشداردهنده و ایمنی را در محل مناسب نصب کنند. راننده لیفتراك موظف است به این علایم توجه كرده و در مسیرهایی كه تردد لیفتراك ممنوع است، رانندگی نكند.

قانون چهارم: پارك صحیح

راننده باید لیفتراك را در محل مناسب پارک کند و سپس موانعی برای جلوگیری از حركت كردن ناگهانی لیفتراك در مقابل چرخ‌ها قرار دهد.

قانون پنجم: رانندگی صحیح

راننده لیفتراك باید از حركت كردن، توقف كردن، چرخیدن و یا تغییر مسیر دادن ناگهانی اجتناب كند. در صورت رعایت نكردن این نكات، احتمال بروز حوادثی مانند برخورد با موانع، منحرف شدن و یا افتادن بار بسیار زیاد است.

قانون ششم: كفش و دست خیس یا روغنی ممنوع

راننده لیفتراك نباید با دست‌های خیس یا روغنی و همچنین كفش‌های خیس و یا روغنی رانندگی كند. در این صورت احتمال اینکه کنترل فرمان از دست راننده خارج شده و حادثه رخ دهد، زیاد است.

قانون هفتم: استفاده نادرست ممنوع

راننده لیفتراك اجازه ندارد فرد دیگری را به وسیله شاخك‌های لیفتراك بالا ببرد. فراموش نکنید که لیفتراك‌ها به این منظور طراحی نشده‌اند.

قانون هشتم: سوار شدن بر لیفتراك بدون سقف ممنوع

لیفتراك باید دارای یك كابین راننده با درجه ایمنی بالایی بوده و در قسمت سقف آن نیز حفاظ مناسب وجود داشته باشد.

قانون نهم: حمل بار غیرایمن ممنوع

راننده لیفتراك نباید بارهایی را جابه‌جا كند كه احتمال سقوط شان زیاد است. همواره باید از پالت‌هایی با‌اندازه مناسب برای حمل بارها استفاده کرد. بارها را نباید به وسیله یك شاخك لیفتراك حمل كرد و همواره باید مركز ثقل بارها میان دو شاخك قرار بگیرد.

قانون دهم: حمل بار بیشتر از ظرفیت لیفتراك ممنوع

انواع لیفتراك‌ها برای حمل بارهایی با وزن‌های مشخص طراحی شده‌اند. چنانچه از یك لیفتراك با ظرفیت سه تن برای حمل باری به وزن چهار تن استفاده شود، احتمال بروز حادثه بسیار زیاد است. برای جلوگیری از چنین وقایعی لازم است وزن بارها به طور تقریبی مشخص شوند.

قانون یازدهم: راندن روی سطوح لغزنده ممنوع

در مواقع بارندگی و یا پاشیدن روغن، سطح مسیرهای عبور و مرور لغزنده است. در چنین مواقعی و به خصوص در شیب‌ها كنترل لیفتراك بسیار سخت می‌شود و احتمال بروز حادثه بسیار زیاد است.

قانون دوازدهم: ایستادن زیر بار معلق ممنوع

راننده لیفتراك نباید به افراد دیگر اجازه دهد تا از زیر بارهایی كه توسط لیفتراك بالا رفته‌اند، عبور کنند و یا در آنجا توقف داشته باشند. ممكن است به هر علتی بار سقوط كند و موجب مرگ یا جراحت شدید برای افراد شود .
قانون سیزدهم: بالا بردن بار سنگین‌تر از ظرفیت لیفتراك ممنوع

در قانون یازدهم گفتیم که حمل بار‌های خیلی سنگین ممنوع است. قانون سیزدهم نیز می‌گوید بالا بردن بار خیلی سنگین نیز ممكن است باعث شود لیفتراك به سمت جلو خم شده و ایجاد حادثه كند.

قانون چهاردهم: بیرون پریدن هنگام چپ شدن لیفتراك ممنوع

راننده لیفتراك نباید هنگامی‌كه به هر علتی لیفتراك چپ می‌شود به سمت بیرون حرکت کرده یا خود را پرت كند. در این مواقع بهتر است با جمع كردن زانوها و فروبردن سر به پایین و میان دست‌ها، در كابین بماند.

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش