روش JSA

 

آنالیز ایمنی شغلی یکی از رو ش های پیشگیری از حادثه و آنالیز خطر است که سابقه اجرای آن در کشورهای صنعتی به حدود سا ل های قبل از 1930 می رسد.

شناختن روش JSA برای کارشناسان HSE ، ایمنی ، بهداشت حرفه ای که می خواهند با این روش ردر سازمان/شرکت خود ارزیابی ریسک کنند مهم است.

آنالیز ایمنی شغلی مهمترین ابزار مدیریتی است که به حذف خطرات و کاهش جراحات و حوادث محیط کار کمک می کند و با شناسایی خطاها در فرایند تولید، بهره وری را افزایش می دهد. آنالیز ایمنی شغل یکی از روش های مطالعه دقیق و نظام مند جهت شناسایی خطرات موجود یا بالقوه در هر شغل محسوب می گردد و اجرای آن در فاز عملیات و بهر ه برداری برای شناسایی و تجزیه و تحلیل خطرات توصیه می گردد، که با شرایط کاری در این تحقیق هماهنگی دارد.

با توجه به اینکه روش آنالیز شغلی با حداقل تجهیزات، منابع مالی و بر اساس توانایی تیم ارزیابی کننده و تجربه مصاحبه شوندگان ( گارگران و اپراتورها ) انجام می گیرد، کلیه افراد با توجه به حیطه شغلی خود از نتایج آن بهره می برند و سب افزایش درک شاغلین نسبت به سطح ریسک خواهد شد و تاثیر مثبت بر رفتار آن ها خواهد گذاشت که در نتیجه مواجهه کارگران با بسیاری از ریسک های شغلی را کاهش خواهد داد.

در این حالت با شناسایی خطرات غیر قابل قبول و ارایه راهکارهای مناسب میتوان آنها را به سطح قابل قبول کاهش داد

سازمان OSHA توصیه می کند که با انجام صحیح آنالیز ایمنی شغلی می توان بسیاری از آسیب ها و بیماری ها جلوگیری و اقدامات کنترل مهندسی و مدیریتی، نیازهای آموزشی، وسایل حفاظت فردی مورد نیاز و دستورالعمل های اجرایی هر فعالیت را تعیین نمود. از مهمترین دستاوردهای آنالیز ایمنی شغلی تدوین روش های کار ایمن برای مشاغل است.

لذا درک مفهوم فرآیند شناسایی خطرات، آنالیز و بازنگری مداوم آنها میتواند نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف یک سازمان داشته باشد. طیق استاندارد OSHA در صورت اجرای صحیح آنالیز ایمنی شغلی، می توان از بسیاری از آسیبها و بیماریها جلوگیری کرد و اقدامات کنترل فنی و مدیریتی، نیازهای آموزشی، انتخاب وسایل حفاظت فردی بر اساس نیاز پرسنل و دستورالعمل های اجرایی هر فعالیت را تعیین نمود.

از نظر OSHA عوامل موثر در تعیین اولویت انتخاب شغل در روش JSA عبازتند از : فراوانی و شدت حوادث، پتانسیل آسیب های شدید، شغل های تازه ایجاد شده، مشاغلی که دچار تغییر و یا اصلاح شده اند و مشاغلی که به صورت روتین انجام می گیرند .

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش