راه کارهای جلوگیری از سقوط

با سلام و احترام خدمت شما همیاران HSE

در این مطلب راه کارهای جلوگیری از سقوط را بررسی می کنیم که یک کارشناس HSE، ایمنی، بهداشت حرفه ای و ... می تواند به براحتی جان افراد را نجات دهد و کار ایمن را تضمین نماید.

 

از جمله دغدغه های کارفرمایان و مسئولان امور اجرایی که در پروژه های خود چه پروژه های صنعتی و چه ساختمانی فعالیت کار در ارتفاع دارند، خطر سقوط پرسنل از ارتفاع می باشد. با در نظر گرفتن روند کاری بعد از سقوط یک پرسنل و ذهنیتی که در جمع مابقی نفراتی که در ارتفاع فعالیت دارند باقی می گذارد و همچنین هزینه های بعد از حادثه و در نهایت مجموع این عوامل متوجه خواهیم شد هزینه ای که در قبال ایمن کردن نفرات خود صرف می کنیم نه تنها ناچیز بلکه منطقی هم است.

 همانطور که می دانید سقوط از ارتفاع یکی از شایع ترین علل مرگ است و در این میان نبود نقاط حمایتی و یا کارگاهی برای نصب لنیارد و هوک هارنس شخصی که در ارتفاع فعالیت دارد یکی از عواملی است که بر مشکلات کار در ارتفاع می افزاید. پرسنل کار در ارتفاع یا باید زمان و تجهیزات کافی و همچنین تجربه بالا داشته باشند تا بتوانند شرایط را برای خود ایمن کنند یا باید شرایطی را برای نفرات آماده کنیم که نیاز کمتری به لوازم حفاظت فردی داشته باشند. در این دوران کمتر کارفرمایی پیدا می شود که نخواهد کارگاهی ایمن و بی خطر داشته باشد.

 کاربران وسایل حفاظت فردی معمولا با 2 چالش بزرگ و متداول روبرو هستند:

1-     تجهیزات تهیه شده کیفیت لازم و مناسب فعالیت مورد نظر را ندارند.

 2-     جایی برای بستن یا اتصال تجهیزات خود پیدا نمی کنند.

 

  • در مورد اول کیفیت نامطلوب یکی از عواملی است که باعث عدم تمایل و فرار پرسنل در استفاده از تجهیزات می شود. بارها در سایت کارگاهی مشاهده شده است که تجهیزات خریداری شده برای کاربر قابل استفاده نبوده است. بطور مثال در شهرهای جنوبی که رطوبت و گرمای شدید در محیط حاکم است استفاده از تجهیزات ایمنی سنگین با استاندارد بسیار پایین یا بدون استاندارد بخصوص اجبار استفاده از کلاهای ایمنی که مخصوص کار در ارتفاع نمی باشد فعالیت کاربر را با مشکل مواجه می کند یا جلوی فعالیت وی را می گیرد. در سایت کارگاهی به صورت مکرر دیده شده که اجبار به استفاده از لوازمی شده است که هیچ نوع استاندارد و نامی از شرکت تولید کننده هم بر روی آن درج نشده است.

 

  • در مورد دوم یکی از چالش های بزرگی که پیش رو است و رفع آن به همت همه جانبه کارگاه های صنعتی و ساختمانی و مراجع قانونی بستگی دارد طراحی مناسب نقاط ایمن در همان ابتدای ساخت است و یکی از عواملی است که باعث کاهش حوادث سقوط بخصوص در مراحل ساخت و اجرا می شود. در اکثر ساختمان صنعتی و شهری هیچ نقطه تکیه گاهی در طراحی آن لحاظ نشده است که یک چالش  بزرگ در استفاده بهینه از تجهیزات حفاضت فردی است.

 

این ضعف در اثر عوامل زیر به وجود آمده: 1- قدیمی بودن طرح ساخت سازه های فلزی مانند سوله ها که عمدا بازنگری نشده است. در کارگاه های ساختمانی، هیچ ابزاری برای نقاط ایمنی که بتوان در بتون استفاده کرد برای طراحان تعریف نشده است. 2- آشنا نبودن بسیاری از پرسنل، مهندسین ایمنی و طراح با تجهیزات ایمنی روز و مناسب می باشد. برای رفع این نقایص همت مدیران و مسئولین ایمنی و مراجع قانونی بسیار مهم است.

 

 معرفی تجهیزات استاندارد برای کار در ارتفاع

 

1- کلاه ایمنی

یکی از مشکلاتی که پرسنل کار در ارتفاع با آن مواجه هستند کلاه ایمنی است. در کلاه های ایمنی تخصصی کار در ارتفاع لبه سایبان جلو حذف شده است تا دید عمودی کاربر افزایش یابد و کاربر احتیاج به چرخاندن کلاه پیدا نکند، دوم استفاده از بند وای Y شکل می‎باشد که کلاه را کاملا ثابت روی سر نگاه می دارد و گوش ها را برای استفاده از بی سیم و یا تجهیزات ایمنی دیگر آزاد می گذارد و تجهیزات جانبی مانند شیلد جوشکاری و شیلدهای حافظتی به راحتی بر روی همان کلاه نصب می شود.

 

2- هارنس یا کمربند ایمنی جلوگیری از سقوط

هارنس ها یکی از عواملی هستند که در صورت غیر استاندارد بودن باعث مزاحمت پرسنل حین کار یا القاء اعتماد به نفس کاذب به کاربر می شود. زیاد بودن سگک های تنظیم و اتصالات فلزی باعث سنگین شدن و گیر کردن هارنس به سازه ها و تاسیسات اطراف خود و همچنین بالا رفتن خطر برق گرفتگی می شود و این در حالی است که هارنس های استاندارد جدید بین 250 تا 300 گرم وزن دارند.

 

3- لنیاردها و طناب های ایمنی

در حال حاضر طناب ها و لنیاردهای تولید شده به صورت دو لایه شامل هسته و پوسته ساخته می شود که پوسته طناب ها و لنیاردها از هسته آن محافظت به عمل می آورد و چنانچه از لنیاردهای بدون محافظ استفاده شود درصد آسیب دیدگی طناب بالا رفته و از عمر مفید آن می کاهد.

 

4- اتصالات

کارابین ها و هوک های داربستی نقش زیادی در استفاده آسان از تجهیزات برای کاربر را دارد زیرا کاربر مدام در حال باز و بسته کردن کارابین ها و اتصالات و جابه جا شدن می باشد. هر چه این لوازم روانتر و سبکتر باشد. کار کردن با آن آسان تر می شود و از خستگی و عصبی شدن کاربر می کاهد.

 

5- بولت ها (نقاط اتصال به بتن)

بولت ها لوازم اتصال دهنده یا ابزاری است که نقاط کارگاهی در بتن را برای کاربر فراهم می کند که قیمت مناسبی دارد و هزینه زیادی را برای کارفرما تحمیل نمی کند و در ضمن نحوه کار با آنها نیز بسیار آسان است. به دو صورت یکبار مصرف و قابل جدا شدن موجود می باشد.

 

6- طناب نجات یا life lain قابل ریگلاژ

همواره نصب طناب نجات و تنظیم آن برای کاربران معظلی بزرگ بوده زیرا هم تنظیم و هم گره زدن آن به سازه مشکل می باشد. با تولید این ابزار بسیاری از مشکلات کاربران کم شده است. این ابزار کاملا اتوماتیک بوده و نیاز به ایجاد گره برای نصب نیز حذف شده است . این ابزار از 2 متر الی 25 متر قابل تهیه است.

 

 

 جهت کسب اطلاعات بیشتر آیین نامه کار در ارتفاع را مطالعه کنید

 

۵
از ۵
۲۵ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش