بالابر کارگاهی

در این مطلب به توضیحات بیشتری در خصوص این دستگاه و برخی تعاریف و دسته‌بندی‌ها و ایرادات مشاهده شده در حین بازرسی خواهیم پرداخت.

 

بالابر کارگاهی

برای سازه‌های مرتفع، بالابرها نه ‌تنها پس از اتمام ساخت بلکه در طول ساخت نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. از این رو امروزه استفاده از بالابرهای کارگاهی جهت انتقال مصالح و کارکنان ساختمان رو به افزایش است.

 

جهت بازرسی کلیک کنید

بالابرکارگاهی چیست؟

کارایی بالابرها در طول ساخت‌ و ساز تأثیر مستقیمی برای روی زمان‌بندی ساخت و اتمام پروژه دارد. به این منظور برای ساخت سازه‌های مرتفع از بالابرهای کارگاهی استفاده می‌شود. این‌گونه از بالابرها با نیروی محرکه‌ی خود حرکت می‌کنند و نیازی به تجهیزاتی جدا از خود ندارند. این نیروی محرکه معمولاً از نیروی الکتریکی و یا سوخت تولید می‌شود.

بالابر کارگاهی

مزایای بالابرهای کارگاهی

بالابر کارگاهی دستگاهی است که وظیفه بالا و پایین بردن افراد، مصالح، ابزارها و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کوچک در کارگاه های ساختمانی را به عهده دارد. آسانسورهای کارگاهی یا بالابرها به جهت ایمنی و امنیت مناسب و همچنین استحکام بسیار بالایی که دارند یکی از کاربردی‌ترین ماشین‌ها در پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شوند. حمل و نقل و نصب آسانسورهای کارگاهی در مکان‌های جدید بسیار راحت و آسان می‌باشد.

این بالابرها هیچگونه محدودیتی در ارتفاع نداشته و حتی برای برج های بسیار مرتفع نیز قابل استفاده‌اند.

بالابر کارگاهی در چه صنایعی به کار می‌روند؟

  1. کارگاه‌های ساختمانی
  2. ساخت انواع پل‌ها وتونل‌ها
  3. صنایع کشتی سازی
  4. صنایع فلزی
  5. حمل و نقل‌های سنگین

بازرسی بالابر

با توجه به ایجاد ایمنی جانی و مالی در بالابرهای کارگاهی و همچنین استانداردهای جهانی و کشور ایران، لزوم بازرسی‌های فنی این بالابرها امری اجتناب ناپذیر است. سازه‌های ساختمانی هر روز در حال گسترش هستند و برای ایجاد این گونه سازه‌ها از بالابرهای کارگاهی به وسعت زیادی بهره گرفته می‌شود. یکی از دلایل بسط و گسترش استفاده از بالابرهای کارگاهی ضرورت جابجایی افراد و اجسام در ارتفاعات سازه‌ها می‌باشد. بالابرها در واقع دستگاهی الکترومکانیکی بودند که با گذشت زمان و گسترش علم الکترونیک و افزوده شدن هوش مصنوعی، به صنعت فوق تبدیل شدند. در واقع علومی مانند مکانیک، معماری، الکترونیک، برق و صنایع در تولید بالابرهای کارگاهی به کار گرفته می‌شوند.همه متخصصین این علوم در رشته های فنی و مهندسی برای ساخت و طراحی یک بالابر دخیل هستند تا همه نکات فنی و ایمنی در هنگام تولید و ساخت در نظر گرفته شود.

بازرسی بالابر کارگاهی


اهمیت بازرسی بالابر کارگاهی و صدور گواهی سلامت اصلی ترین هدف از بازرسی دوره‌ای بالابر کارگاهی به صفر رساندن حوادث و تلفات جانی خواهد بود، (اگرچه ممکن است به علل مختلف از جمله خطای انسانی این تلفات هرگز به صفر نرسند)،  از این رو شرکت آتی سازان تاسیسات ایرانیان (آستا)، مفتخر است با به کارگیری نیروهای متخصص و مجرب و آموزش دیده در رشته های فنی مهندسی آمادگی خود را جهت ارائه خدمات بازرسی بالابرهای کارگاهی و صدور گواهی سلامت برای پروژه های شما در سراسر ایران عزیزمان اعلام دارد.

بالابر کارگاهی


فرسودگی قطعات و اهمیت بازرسی دوره‌ای بالابر کارگاهیبرخی از اجزای بالابر کارگاهی در اثر خوردگی و زنگ زدگی دچار فرسودگی می‌شوند. توجه به این نکات از اهمیت بالایی برخوردار است. مواردی مانند روشنایی کابین بالابر ، موتورخانه، سیستم‌های کنترلی و غیره در هر بازرسی اهمیت فراوانی دارد. همچنین بایستی کنترل سرخوردگی سیم بکسل و پاراشوت مطابق چک لیست بالابر، توسط متخصصین مربوطه برای تضمین حداکثر ایمنی دستگاه مورد بازرسی دقیق قرار گیرند.

بازرسی بالابر کارگاهی

 

روند بازرسی بالابر کارگاهی

  • تماس با شرکت بازرسی مهندسی آستا: برای ارتباط با شرکت بازرسی  آستا می‌توانید از طریق اینجا ارتباط حاصل نمایید.
  • دریافت پیش فاکتور: بنا به درخواست شما، پیش فاکتور توسط واحد مربوطه صادر شده و در کوتاه ترین زمان ارسال می‌گردد.
  • تایید پیش فاکتور از طرف درخواست کننده: پس از مشاهده پیش فاکتور ارسالی و تایید نهایی کارفرما، زمان بازرسی با کارفرما هماهنگ می‌شود.
  • پرداخت هزینه بازرسی: بعد از پرداخت هزینه و ارسال فیش واریزی، درخواست مربوطه به لیست نوبت دهی اضافه می‌شود.
  • تعیین زمان بازرسی: توسط مدریت پروژه، زمان بازرسی مربوطه تعین شده و به اطلاع کارفرما و بازرس مربوطه می‌رسد.
  • اعزام تیم بازرسی به محل پروژه: در کوتاه‌ترین زمان، تیم بازرسان شرکت بازرسی مهندسی آستا به محل بازرسی برای امور بازرسی اعزام می‌شوند.

اگر عیوبی در بازرسی اول وجود داشت به درخواست کننده اعلام و پس از دو ماه و رفع عیوب بازرسی مجدد صورت می گیرد. پس از انجام مراحل بازرسی و تایید فنی توسط بازرس، صدور گواهی سلامت انجام می گردد که دارای تاریخ اعتبار ۶ ماهه است.
امنیت بالابر کارگاهی و اهمیت بازرسی دوره‌ای برای جلوگیری از سقوطبا توجه به این که بالابر کارگاهی برای انتقال افراد و مواد گوناگون به کار می‌روند، امنیت آن‌ها در اولویت قرار دارد. هرچه امنیت بالابر کارگاهی بیشتر باشد به همان میزان تلفات و خسارات ناشی از کارکرد آن کاهش یافته و جان و مال مردم بیشتر حفظ می شود.قطعات اصلی بالابر کارگاهی

  • پاراشوت:

بعضی مواقع بالابر ها بر اثر سرعت بالا سقوط می کنند. زمانی که سرعت بالابر کارگاهی بالا باشد امکان سقوط آن نیز بیشتر است. به همین منظور برای ممانعت و پیشگیری از سقوط بالابر کارگاهی طراحان و مهندسین قطعه ای به نام ترمز پاراشوت را در نظر گرفته اند. در واقع زمانی که بالابر بیش از حد مجاز سرعت داشته باشد سیستم ترمز و از به طور اتوماتیک عمل کرده سقوط بالابر کارگاهی جلوگیری می نماید.

  • سیستم اضافه بار (Over Load):

این سیستم الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده است که اگر بار بالابر بیش از حد مجاز باشد شروع به هشدار دادن کرده و مانع حرکت می شود.

  • ترمز الکترومغناطیسی:

این ترمز پشت الکتروموتور نصب شده و باعث توقف بالابر در ایستگاه می‌گردد.

  • نرده ی امگا:

نرده امگا در جایگاه ورود و خروج بالابر کارگاهی نصب می‌شود. در هر طبقه که آسانسور بالا و پایین می‌رود با نرده‌ی امگا باز و بسته می‌شود. همچنین این نرده باعث جلوگیری از داخل شدن اشیاء و ورود افراد متفرقه به درون بالابر می‌گردد.

  • حفاظ پیرامون:

حفاظ پیرامون، محدودهی استقرار بالابر را تعیین کرده و از ورود و توقف افراد اضافی در آن محل جلوگیری می‌کند. این حفاظ برای جلوگیری از برخورد اشیاء، افراد و صدمات ناشی از آن نیز بسیار لازم است.

  • سری لیمیت سوئیچ های ایمنی:

لیمیت سوئیچ ها در ابتدا و انتهای مسیر بالابر بسیار لازم است. لیمیت سوئیچ روی درب کابین نیز جهت جلوگیری از سقوط  نصب می‌گردد.

  • کلگی:

این قطعه محدود کننده‌ی آخر مسیر بوده و به شکل خودکار باعث ادامه حرکت و یا پایان آن می شود. وظیفه دیگر کلگی این است که در صورت عمل نکردن لیمیت سوئیچ، از انحراف دستگاه برای سقوط جلوگیری کند.
آموزش اپراتور بالابر کارگاهی و اهمیت حضور اپراتوراپراتور بالابر کارگاهی به شخصی گفته می‌شود که متصدی کارکردن با بالابر کارگاهی می‌باشد و باید مهارت ها و ویژگی‌های لازم را در زمینه نصب و بررسی یک بالابر کارگاهی داشته باشد و در این زمینه آموزش های لازم را دیده باشد. اهمیت اطلاعات فنی اپراتور از بالابر کارگاهی به این منظور است که اپراتور با تمامی دکمه‌ها و قطعات آشنایی کامل داشته باشد. این آشنایی به این منظور دارای اهمیت است که کارکردن با دستگاه و تمامی عملکردها به منظور حفظ طول عمر قطعات و ایمنی بالاتر حیاتی یوده و  این آموزش‌ها توسط متخصصین این حوزه در شرکت مهندسی آتی سازان تاسیسات ایرانیان (آستا) آموزش داده می شود.*عدم توجه به نکات فنی و ایمنی در استفاده از بالابرهای کارگاهی خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. با توجه به افزایش سازه‌های کارگاهی و استفاده روزافزون از بالابرهای کارگاهی در جهت جابه جایی کالا و همچنین سوء استفاده افراد سودجو و فاقد تخصص، لطفاً جهت جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر، با افراد آموزش دیده و تیم مجرب بازرسی جهت تایید فنی و صدور گواهی سلامت تماس حاصل فرمایید.

 

شرکت بازرسی مهندسی آستـــــــا تنها شرکت دارنده هر ۳ مجوز بازرسی از مرکز تائید صلاحیت ایران ، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت بهداشت کار در ایران

 

منبع : شرکت آستا

۵
از ۵
۳۲ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش