مخاطرات تراشکاری

دانستن مخاطرات تراشکاری برای نیروی HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) خیلی خوبه! یه روزی به کار میاد
براده برداری از روی فلزات سخت، پیچ و دنده زنی، برقوزنی و دریل کاری، همه در فعالیت‌های گوناگونی است که در این شغل با ظرافت میلی‌متر و میکرون در حال انجام است. شاغلان این حرفه با چه مسايل بهداشتی و ایمنی سر و کار دارند؟ آیا فقط ایستاده کار کردن و یا ساعات زیاد کار یکنواخت یکی از مسایلی است که مشکلاتی را برایشان به همراه دارد و یا عوامل شیمیایی که با آن سر و کار دارند؟ در این قسمت سعی می‌کنیم بخش‌هایی از مسايل ایمنی و بهداشت حرفه‌ای این شغل را بیان کنیم.
نخستین موضوعی که ذهن هر بیننده‌ای خارج از مغازه یا کارگاه تراشکاری را به خود جلب می‌کند، پلیسه‌های آهنی ریزی است که در حین کار پرتاب می‌شود! و یا آن روغن و آب صابون سفیدرنگی که با میزان معینی روی مته و تیغه برای خنک کردن آن ریخته می‌شود و نظرها را به خود معطوف می‌کند.
 هر کدام از این موارد، دو گروه عمده خطرات این شغل را نمایان می‌کند: خطرات ایمنی و خطرات بهداشتی.
 در گروه خطرات ایمنی می‌توان به انواع و اقسام خطرات از قبیل گیرایش، له شدگی، پرتاب پلیسه داغ و برق جریان الکتریسیته اشاره کرد. معمولاً هر تراشکاری یکبار در طول عمر کاری خود خطر گیرایش و برخورد با قطعه در حال گردش با سرعت زیاد را تجربه کرده است.انواع حفاظ گذاری‌ها و دستورالعمل‌ها درخصوص پیشگیری از وقوع این خطرات موجود است که در هفته‌های آینده به آن‌ها خواهیم پرداخت.
پرتاب پلیسه‌ها: این ذرات ریز که در هوا پرواز می‌کنند تا وارد چشم یا بدن تراشکار بدون حفاظ شوند که ناراحتی زیادی را به همراه دارد. استفاده از حفاظ صورت به آسانی این خطر ناگوار را مهار می‌کند و هم اینکه باید سرعت ماشین و قطعه مناسب با میزان براده برداری تنظیم شود.
جریان الکتریسیته از جمله مواردی است که در بیشتر کارگاه‌های ماشین ابزار به آن توجهی نمی‌شود. سیم‌های بدون عایق یا آسیب دیده، پریزهای نامناسب، دو شاخه‌های غیراستاندارد و نبود سیستم ارت در دستگاه‌ها را- که به آسانی سبب برق گرفتگی تراشکاری که با دقت در حال کار است، می‌شود- می‌توان در گروه خطرات ایمنی نام برد. خطرات بهداشتی شامل عوامل شیمیایی، ارگونومیکی و فیزیکی می‌شوند: خطرات مواد شیمیایی از قبیل آب صابون، روغن‌های روان کننده بنزین و نفت (برای شست‌وشوی قطعات و دست‌ها)! می‌تواند آسیب‌هایی بر پوست و سیستم تنفس داشته باشد.
خطرات عوامل ارگونومیکی مانند ساعات کار طولانی، ایستاده کار کردن، قرار نگرفتن در وضعیت صحیح حین کار سبب اختلال‌های اسکلتی عضلانی شده و از کارایی و بهره‌وری کار  می‌کاهد.
خطرات عوامل فیزیکی مانند روشنایی و سر و صدا از اصلی‌ترین عوامل مضر می‌باشند. اگر دقت کرده باشید، سر و صدای زیاد ماشین آلات قدیمی، بیشتر از سایر فعالیت‌ها توجه را جلب می‌کند که راهکارهای خاص خود را داراست.

۵
از ۵
۳۰ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش