معرفی نردبان فرهنگ HSE

بهترین شیوه درک فرهنگ HSE شرکت/ سازمان، استفاده از نردبان فرهنگ است. هر مرحله داری یکسری خصوصیات منحصر به فرد بوده و در امتداد سطح قبلی خود می باشد. این نردبان همچون نقشه راهی است که به ما می گوید سازمان ما از لحاظ فرهنگ HSE در کجا قرار گرفته و مرحله بعدی که به آنجا خواهند رفت چه وقت خواهد بود. 

پنج پله این نردبان عبارتند از:

  • Pathological  ( بیمارگونه )
  • Reactive   ( واکنشی انفعالی )
  • Calculative   ( حسابگر )
  • Proactive   ( پیشگیرانه )
  • Generative   ( خلاقانه )

 

بیمارگونه:

در این سطح، افراد به بهداشت - ایمنی و محیط زیست بی توجه بوده ، تنها از قوانین متابعت نموده وبه درستی HSE را درک نکرده اند.

 

واکنشی(انفعالی) : 
در این سطح HSE تنها زمانی جدی گرفته می شود که حادثه اشتباهی رخ داده باشد. افراد جملاتی از قبیل (کسب و کار خطرناکی است) و (باید مراقب باشید) یا (افرادی که حادثه می بینند خود را عامل ایجاد آن می باشند) را بیان می نمایند. در این سطح ، مدیران ایمنی را جدی می گیرند اما احساس می کنند که افراد به آنچه که گفته اند عمل نمی کنند.

 

حسابگر : 
در این سطح، سازمان داری سیستم است. مدیریت HSE با موفقیت استقرار یافته و چون HSE بسیار جدی گرفته می شود تمرکز بر آمار و ارقام می باشد. داده ها جمع آوری و تجریه و تحلیل می شوند. تعداد زیادی ممیزی انجام می شود. در این سطح هنوز مرگ و میر رخ می دهد و هنگام وقوع مرگ و میر سازمان دچار تعجب و شگفتی می شود.

 

پیشگیرانه : 
در این سطح، HSE بر پایه رخداد های گذشته مدیریت نمی شود. نه تنها بر پیشگیری از وقوع مجدد حوادث گذشته تاکید می شود بلکه اشتباهات احتمالی که در آینده رخ می دهد مورد توجه قرار می گیرند. در سازمانهای دارای سطح پیشگیرانه فرهنگ- افراد در HSE درگیر می باشند. در این سطح تعداد افراد شاغل در زمینه HSE کاهش یافته و تنها نقش مشاور را دارند. با بالا رفتن سازمان آگاهی و اعتماد نیز افزایش یافته و افراد بهتر و راحتر مسئولیتها را می پذیرند.

 

خلاقانه : 

سازمان های خلاق دارای استاندارد های بسیار بالایی بوده و سعی دارند فراتر از قوانین و مقررات عمل نمایند.این سازمان ها در باره نقص، بسیار رفتار صادقانه دارند و از نقص ها جهت بهبود استفاده می نمایند نه برای سرزنش.آنها انتظار کار درست را ندارند بلکه انتظار کارهای بهتر را در سر می پرورانند. مدیریت می داند که کارکنان به او اعتماد داشته و مسائل را با او در میان خواهند گذاشت.

 

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
سید مجید حسینی گفت:
عالی بود . خسته نباشید
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش