منابع کارشناسی رسمی دادگستری سال 1402( رشته حوادث ناشی از کار )

کارشناس رسمی دادگستری حوادث ناشی از کار، ازنظر صلاحیت در گروه تخصصی ایمنی و حوادث قرارگرفته است. امروزه فعالیت و کار در بخش‌های مختلف به جهت شرایط خاص دارای اصول و ضوابط مرتبط باکار درزمینهٔ ایمنی است، عدم رعایت اصول ایمنی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار بیاورد و لذا از این نظر حوادث ناشی از کار حائز اهمیت بسیاری است. تقریباً هیچ محیط کاری و یا فعالیت، عاری از حادثه و اتفاق نیست، لزوم رعایت اصول اولیه و استانداردهای محیط کار ازجمله مواردی است که می‌طلبد علاوه بر رعایت، نظارت کامل و مستمری نیز بر آن صورت بپذیرد.

 

 

در محیط‌های کاری و کارگری کوچک، حوادث انفرادی ناشی از کار با دستگاه و ماشین‌آلات و همچنین عدم رعایت اصول ایمنی می‌تواند حادثه‌آفرین و خطرساز باشد، همچنین در محیط‌های شلوغ که انجام کار در آن مستلزم کارگروهی و یا گستردگی فعالیت نیازمند اشتغال و فعالیت جمعیت بیشتری از فعالان کاری و کارگری باشد، خطر حوادث جمعی به‌ مراتب بیشتر است. باهدف افزایش ایمنی و امنیت محیط‌های کاری رعایت اصول ایمنی و استانداردهای کاری از الزامات هر محیط کاری است، این موضوع از طریق بازرسان اداره کار همواره مورد تأکید و همچنین لازم الرعایه است.

در صورت بروز حادثه، رسیدگی به موضوع و بررسی عوامل بروز و تشخیص و اعلام نظر در این خصوص در صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری این رشته است. به کرّات مشاهده می‌گردد در زمان بروز حادثه اختلاف بین کارفرمایان و پیمانکاران حادث می‌شود در این مورد نیز رسیدگی به اختلاف کارفرمایان و پیمانکاران در حوزه ایمنی و موضوعات مرتبط با حوادث ناشی از کار نیازمند اعلام نظر کارشناسی و همچنین مستندسازی حادثه دارد.

در محیط‌های کاری و کارگری خصوصاً در محیط‌های کارگری و کارگاهی، رعایت بهداشت و ایمنی ازجمله موضوعات اولویت‌دار و حائز اهمیت ویژه است، به اقتضای نوع کار و پراکندگی پروژه‌های اجرایی و دوری از شهرهای و عدم رعایت شاخص‌های استاندارد بهداشتی، آلودگی‌های ناشی از موضوعات بهداشتی می‌تواند خطرساز باشد به‌ نحوی‌ که جان افراد را به خطر بی اندازد، لذا در این مورد رأی و نظر کارشناس رسمی دادگستری رشته حوادث ناشی از کار مورد استناد محاکم و دادگاه در جریان رسیدگی قرار می‌گیرد.

 

برای دانلود دفترچه آزمون کارشناس رسمی دادگستری حوادث ناشی از کار اینجا کلیک کنید

 

کارشناس، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید. عناوین و شرح صلاحیت و کارشناس رسمی دادگستری حوادث ناشی از کار ذیلاً آورده شده است، 

  • بررسی حوادث جمعی
  • بررسی عوامل بروز بیماری‌های شغلی و حرفه‌ای
  • بررسی و تشخیص حوادث انفرادی
  • بررسی و تشخیص عوامل مؤثر در بروز حادثه
  • رسیدگی به اختلاف فی‌مابین پیمانکاران، مشاوران و کارفرمایان در امور ایمنی و حفاظت کارگاه‌ها
  • رسیدگی به اختلاف فی‌مابین کارگر و کارفرما در بررسی حوادث ناشی از کار
  • رسیدگی به ایمنی و حفاظت کارگاه‌ها
  • رسیدگی به بهداشت محیط کار

شرايط عمومی ثبت نام آزمون و اخذ پروانه كارشناسی رسمی دادگستری

  • متدين به دين اسلام يا يكی از اقليت های دينی به رسميت شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران.
  • داشتن تابعيت جمهوری اسلامی ايران.
  • داشتن حداقل 24 سال تمام شمسی تا زمان صدور پروانه كارشناسی (ملاک حداقل سن 29 / 6 / 1378 به قبل)
  • داشتن دانشنامه معتبر كارشناسی در رشته مورد تقاضا از دانشگاه های معتبر داخلی يا خارجی مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوری و يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (ملاک تاريخ فارغ التحصيلي روز برگزاری آزمون ميباشد).

تذکر: (مدارک معادل يا مدارک داراي ارزش استخدامی «داخلي سازمان ها» پذیرفته نمی باشد.

  • انجام خدمت وظيفه عمومي يا ارايه مجوز معافيت از خدمت برای آقايان تا زمان برگزاري آزمون.
  • عدم سوءپيشينه كيفري و عدم محروميت از حقوق اجتماعي.
  • عدم اعتياد به مواد مخدر و سكرآور به تأييد سازمان پزشكی قانونی و عدم تجاهر به فسق.
  • داشتن سلامت جسمي براي انجام امور كارشناسي به تأييد پزشكان معتمد مركز وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده.
  • داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسي و عدم سوءشهرت.
  • عدم محكوميت به انفصال دائم از كارشناسي رسمي.
  • داشتن شرايط علمی و سابقه كار تجربي در رشته مورد تقاضا (تشخيص آن به عهده مركز ميباشد)

تذکر: سابقه كار تجربي بايد بعد از تاريخ اخذ مدرک كارشناسي باشد.
بر اساس تبصره 1 ماده 4 قانون تسهیل توزيع استانی پذيرفته شدگان بر اساس تقاضا يا امتياز پذيرفته شدگان است.

 

 

حدنصاب نمره آزمون، مواد آزمون كتبی و مراحل بعدی آن

  • طبق قانون تسهيل صدور مجوزهاي كسب و كار مصوب مجلس شوراي اسلامي مركز وكلا، كارشناسان رسمي و مشاوران خانواده قوه قضائيه موظف است هرساله از طريق سازمان سنجش آموزش كشور نسبت به برگزاري آزمون كارشناسان رسمي اقدام نمايد. داوطلباني كه حداقل هفتاد درصد( 70 %) امتياز ميانگين نمرات يک درصد ( 1 )% حائزان بالاترين امتياز در هر رشته را كسب كنند، به عنوان پذيرفته شده، براي طي مراحل مقتضی به مركز وكلا، كارشناسان رسمي و مشاوران خانواده قوه قضائيه معرفي ميشوند.
  • تبصره: براي مشمولان بند چ ماده 88 (ايثارگران مندرج در صفحه 1 ) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهورس اسلامي ايران، حدنصاب حداقل شصت درصد (60 %) درصد امتياز ميانگين نمرات يک درصد ( 1 %)حائزان بالاترين امتياز در هر رشته است.
  • سؤال های آزمون كتبی براساس درس هاي تخصصي دانشگاهس و موارد تجربس كارشناسی در رشته مورد تقاضا و قوانين و مقررات مرتبط تدوين و طرح ميشود.
  • سوالات آزمون كتبي به صورت چهار گزينه ای و داراي نمره منفي است.
  • مواد امتحاني مشترک براي كليه رشته های آزمون كارشناسي رسمي دادگستري در جدول شماره 2 ذكر شده است.
  • مواد و شرايط اختصاصي پذيرش رشته های كارشناسی رسمی در جدول شماره 3 ذكر گرديده و داوطلبان چنانچه حائز شرايط مذكور هستند، ميتوانند اقدام به ثبت نام نمايند.
  • فرض بر صحت كليه اظهارات متقاضي در فرم ثبتنام اينترنتي و اصل مدارک بارگذاري شده پس از اعلام نتيجه آزمون كتبي، در مراحل بعدي آزمون دريافت خواهد شد. ثبتنام در آزمون و شركت در آن، حتي كسب بالاترين امتياز در بين شركت كنندگان زماني مؤثر خواهد بود كه متقاضي واجد كليه شرايط اعلام شده در دفترچه حاضر باشد و در غير اين صورت پرونده متقاضي در هر مرحله كه باشد، كأن لم يكن تلقي شده و از آنجا كه ثبت نام وي با اطلاعات غلط صورت گرفته، حقي برايش ايجاد نكرده و پرونده وي مختومه ميشود. هيچ وجهي از وجوه دريافتی نيز به وی مسترد نخواهد شد.
  • وجه پرداختي صرفاً براي شركت در آزمون كتبي دريافت ميشود و پرداخت هزينه شركت در ساير مراحل نيز بر عهده داوطلبان است.
  • داوطلب بايد در تاريخ اعلام شده نسبت به اخذ كارت شركت در آزمون اقدام نموده و در زمان امتحان، در محل حوزه هايی كه براي او تعيين ميشود (كه ممكن است لزوماً شهرستان محل اقامت وي نباشد) حضور يافته و به سؤالات آزمون پاسخ دهد.
  •  داوطلبان براي اخذ پروانه كارشناسي رسمي علاوه بر كسب حد نصاب در آزمون كتبي، بايد ساير شرايط مندرج در قوانين و مقررات حاكم بر اخذ پروانه كارشناسي رسمی و مفاد آنها را دارا باشند و در نهايت مطابق ماده 9 آيين نامه اجرايي مركز، صلاحيت داوطلبان توسط هيات تعيين صلاحيت رد يا تاييد خواهد شد. آگاهي از اين شرايط و مقررات هنگام ثبت نام در آزمون، بر عهده داوطلبان است و مسئوليت عدم احراز شرايط طبق ضوابط مذكور، متوجه داوطلب بوده و قبولي در هر يک از مراحل هيچگونه حقي براي داوطلبان ايجاد نميكند.
  •  پذيرفته شدگان پس از تأييد صلاحيت توسط هيات تعيين صلاحيت مركز به كارآموزي معرفي ميشوند و اين افراد موظفند به مدت 12 ماه علاوه بر انجام تكاليف آموزشي، تحت نظر كارشناس سرپرست مطابق ضوابط و دستورالعمل مصوب كارآموزي كارشناسان رسمي، در محاكم قضايي و شبه قضايي (به مدت و شرح مندرج در دستورالعمل مربوطه مركز) حضور يابند. كارآموزان پس از طي موفقيت آميز دوره كارآموزی و قبولی در ارزيابي هايی حين و پايان اين دوره موفق به كسب پروانه كارشناسي رسمی ميشوند.
  • درصورت تأخير غيرموجه بيش از يكسال در مجموع مراحل كارآموزي و تحليف، قبولي آنان كأن لم يكن تلقي خواهد شد. مرجع تشخيص موجه يا غير موجه بودن غيبت، اين مركز است.
  • مطابق مصوبه هيات محترم نظارت مركز، اشتغال همزمان به وكالت و كارشناسي رسمي دادگستري يا اشتغال همزمان در دو رشته كارشناسي رسمي ممنوع است، وكلا يا كارشناسان رسمي دادگستري فقط درصورت انصراف از وكالت يا كارشناسي رسمي قبلي ميتوانند پروانه كارشناسي رسمي دادگستري جديد اخذ كنند.
  • با توجه به اينكه « كارشناسي رسمي دادگستري » شغل محسوب نميشود، كليه افراد شاغل در مؤسسات دولتي و غيردولتي درصورت داشتن شرايط ميتوانند در آزمون ثبت نام نمايند و درصورت قبولي در هر دو مرحله آزمون كتبي شوند و مصاحبه و طي مراحل قانوني موفق به اخذ پروانه  «كارشناسي رسمي دادگستری» شود.

 

برای دانلود دفترچه آزمون کارشناس رسمی دادگستری حوادث ناشی از کار اینجا کلیک کنید

 

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری حوادث ناشی از کار

 

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی رشته حوادث ناشی از کار علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند:

دانشنامه کارشناسی مهندسي صنايع (گرايش ايمني صنعتي) (كد 691 )، ايمني صنعتی (كد 692 )،  مهندسی بهداشت حرفه ای (كد 693)،  بهداشت صنعتی (كد 694 )، طب كار (كد 695)

سابقه کار : داشتن دانشنامه كارشناسي مرتبط و 5 سال تمام سابقه تجربی مرتبط با رشته از زمان فارغ التحصيلی تا زمان ثبت نام (تشخيص سابقه كار مرتبط به عهده مركز ميباشد). 

 

 

تمامي رشته های تحصيلي (كد 522)

داشتن 10 سال سابقه كار به عنوان بازرس تامين اجتماعي (از زمان فارغ التحصيلي تا زمان ثبت نام)،(تشخيص سابقه كار مرتبط به عهده مركز ميباشد).

مباحث و سرفصل های آزمون تخصصی کارشناس رسمی دادگستری - حوادث ناشی از کار

شما می توانید با کلیک بر روی هر یک از مباحث ذیل به صورت رایگان از آن ها استفاده و بهره برداری کنید.

 

مواد امتحانی مشترک برای كليه رشته های امتحانی كارشناسی رسمي دادگستری 

1. دروس تخصصي مربوط به رشته مورد تقاضا
2. قوانين و مقررات مربوط به كارشناسی رسمی دادگستری
 الف) قانون كانون كارشناسان رسمی دادگستری مصوب 1381/08/01( دانلود کنید)
ب) آيين نامه اجرايی قانون كانون كارشناسان رسمی دادگستری (دانلود کنید) 
ج) ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی (مشاهده کنید) 
د) آيين نامه اجرايي ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی مصوب 1397/11/27 رئيس قوه قضائيه (مشاهده کنید)
ه) مواد مرتبط از قوانين آيين دادرسی مدنی و كيفری

 

برای دانلود دفترچه آزمون کارشناس رسمی دادگستری حوادث ناشی از کار اینجا کلیک کنید

 

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دایی صادق گفت:
مطالب فوق العاده بود
فقط زمان آزمون کارشناس دادگستری را بفرمایید
    مدیریت گفت:
    ممنون از لطف شما. باید منتظر صدور دفترچه آزمون باشیم، هنوز مشخص نیست
حسینی گفت:
با سلام و احترام
بعضی لینک ها در این پست منقضی شده اند لذا خواشمندم مورد مذکور رفع گردد.
    مدیریت گفت:
    لینک ها اصلاح شد
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش