دوازده نکته برای مدیریت پسماندها در روزهای کرونایی

هر چند که زمین این روزهای بهاری به دلیل خانه‌نشینی و قرنطینه افراد نفسی تازه می‌کند اما شیوع بیماری، تولید پسماندهای عفونی و پلاستیکی را افزایش داده است. با رعایت برخی نکات مهم اما بسیار ساده می‌توان تولید این‌گونه پسماندها را مدیریت کرد.

به گزارش ایسنا، به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ در نقاط مختلف جهان از جمله کشور ما تولید زباله‌های پلاستیکی، بیمارستانی و عفونی افزایش پیدا کرده است. بر اساس آخرین آمار سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، تولید پسماندهای عفونی در تهران ۲۰۰ تن بیشتر شده است. این پسماندهای نه تنها عفونی هستند و می‌توانند آلودگی آب و خاک و صدمه به سایر انسان‌ها یا موجودات زنده را در پی داشته باشند بلکه ماهیت پلاستیکی آن‌ها سبب می‌شود که تا سال‌های سال بدون آنکه تجزیه شوند در محیط باقی بمانند. در ادامه به ۱۲ نکته برای مدیریت پسماند طی این روزها اشاره شده است. این نکات برگرفته از صفحه اینستاگرامی «کمپین پس از این» است.

*لوازم حفاظت شخصی خود مانند ماسک، دستکش و دستمال‌های مرطوب را به هیچ عنوان در معابر و خیابان‌ها رها نکنیم و پیش از دور انداختن، آن‌ها را در کیسه‌های زباله مجزا قرار دهیم و درِ کیسه را به صورت محکم گره بزنیم.

 

مراجعه کنید به قانون مدیریت پسماند

 

*اینگونه پسماندها را فقط در مخازن زباله موجود در سطح شهر قرار دهیم.

*با توجه به دفع مستقیم پسماندها در این ایام در کاهش تولید پسماند همکاری و پسماندهای تر را در خانه آبگیری و خشک و پسماندهای خشک را فشرده و کم حجم کنیم.

*مراقب باشیم که کیسه‌های حاوی پسماند سوراخ نباشد تا شیرابه آن روی زمین ریخته نشود.

*با توجه به اینکه ویروس کرونا قابلیت انتقال دارد به هیچ عنوان آدامس، ته سیگار و آب دهان خود را روی زمین نیندازیم.

*با مصرف کامل مواد شوینده، ضدعفونی کننده‌ها و الکل‌های موجود در بسته‌بندی‌ها از سمی نبودن پسماندهای تولید شده مطمئن شویم و احتمال آتش‌سوزی آن‌ها را کم کنیم.

*در روزهای شیوع بیماری کرونا استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید می‌تواند به ما در حفظ سلامتی کمک کند همچنین این کیسه‌ها را می‌توان به‌راحتی پس از خرید با آب و مواد شوینده شست.

* از جمله دیگر راهکارها برای کاهش تولید پسماند و مصرف پلاستیک استفاده از دستکش‌های نخی به جای دستکش‌های پلاستیکی است. دستکش‌های نخی را می‌توانیم به محض ورود به خانه با شوینده‌های مناسب بشوییم.

*برای ضدعفونی کردن سطوح و وسایل خود به جای دستمال کاغذی از دستمال‌های پارچه‌ای قابل شست و شو استفاده کنید.

*اگر در این روزها باید به سرکار بروید برای حفظ سلامتی خودتان و زمین از بطری شخصی خود برای آب خوردن در محیط کار استفاده کنید.

*مخازن و سطل‌های پسماند درون منازل را با آب گرم و مواد شوینده ضدعفونی کنید.

*برای جلوگیری از انتشار بیماری از تحویل پسماندهای خشک خود به عوامل غیر مجاز خودداری کنید.

۵
از ۵
۲۹ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش