چگونه تورم را ۴۰ درصد اعلام می‌کنند؟

 

چگونه تورم را ۴۰ درصد اعلام می‌کنند؟ / در تعیین مستمری ۱۴۰۰ "سبد معیشت واقعی" مبنا قرار گیرد

یک بازنشسته کارگری می‌گوید: در تعیین مستمری‌ها باید تورم واقعی مدنظر قرار بگیرد.

به گزارش Hamyar HSE و به نقل از خبرنگار ایلنا، تکلیف مزد ۱۴۰۰ با افزایش ۳۹ درصدی پایه مزد مشخص شد و حالا نوبتِ تعیین تکلیفِ مستمری بازنشستگان کارگری است. در تعیین مزد ۱۴۰۰، دولتی‌ها و کارفرمایان بر تورم ۳۴.۲ درصدی اسفند تاکید داشتند و با استناد به همین نرخ تورم رسمی، افزایش ۳۹ درصدی پایه مزد را یک نوع کوتاه آمدن به نفع کارگران قلمداد کردند این در حالیست که محمدی (بازنشسته کارگری) بر غیرواقعی بودن این نرخ‌ها تاکید دارد و می‌گوید: وقتی قیمت مسکن ۵ برابر، پوشاک ۴ برابر، مواد غذایی ۳ برابر، دارو و وسایل بهداشتی ۳ برابر شده و قیمت باقی اقلام نیز به همین ترتیب رشد چند صد درصدی داشته‌اند، چگونه است که نهادهای رسمی نرخ تورم  را ۴۰ درصد عنوان‌ می‌کنند؟!

او ادامه می‌دهد: حتی اگر پایین‌ترین نرخ افزایش را بگیریم، از ابتدای ۹۷ تا پایان ۹۹ تورمِ حداقل ۳۰۰ درصدی را بر ما تحمیل کرده‌اند؛ هزینه‌های زندگی در طول کمتر از سه سال، حداقل سه برابر شده اما مزد و مستمری واقعاً چند درصد افزایش یافته؛ حتی به صد درصد هم نمی‌رسد!

به گفته این بازنشسته، تعیین مزد و مستمری با استناد به نرخ‌های تورم رسمی، کلاه گشادی‌ست که بر سر کارگران شاغل و بازنشسته می‌گذارند چراکه اگر قرار باشد افزایش حقوق‌ها «عادلانه» باشد، باید سبد معیشت مبنا قرار بگیرد آنهم سبد معیشت واقعی.

در مذاکرات مزدی ۱۴۰۰، سبد معیشت تقلیل‌یافته که به صورت سه‌جانبه در کمیته دستمزد شورایعالی کار محاسبه شد، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان نرخگذاری شد؛ در همان زمان داده‌های کمیته دستمزد کانون عالی شوراها نشان می‌داد که نرخ سبد معیشت واقعی حداقل ۹ میلیون تومان است.

محمدی با استناد به این تفاوت آشکار می‌گوید: در تعیین مستمری ۱۴۰۰ باید سبد معیشت واقعی مبنا قرار بگیرد. با نرخ‌هایی واقعی که در بازار داریم، سبد معیشت واقعی بیشتر از نُه میلیون تومان است و شاید به دوازده میلیون تومان هم برسد؛ همین سبد باید در تعیین مستمری ۱۴۰۰ مبنا قرار بگیرد وگرنه بازهم شاهد افت معیشتی بازنشستگان خواهیم بود و سطح زندگی آنها در ۱۴۰۰ دچار افول بیشتر خواهد شد.

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش