مبلغ عیدی سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟

مبلغ عیدی یکی از مزایایی است که هر کارمند و کارگر که زیر نظر وزارت کار می‌کند، دریافت می‌کند. این مبلغ معمولا در پایان سال  با نزدیک شدن به فصل بهار پرداخت می‌شود، اما مقدار آن معمولا در ماه‌های دی و اوایل بهمن اعلام می‌شود.

اگر در میان افرادی هستید که در شرکت و سازمان خود طبق قوانین وزارت کار حقوق دریافت می‌کنید، باید منتظر اعلام این مبلغ باشید. در این مقاله قصد داریم تا درباره تخمین مبلغ عیدی سال ۱۴۰۰ صحبت کنیم و به شما سرنخی درباره میزان آن ارائه کنیم.

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰

هر کارفرما در هر شرکتی می‌بایست طبق قوانین میزان عیدی را به کارکنان خود پرداخت کند و مبلغ عیدی حتی در مورد کارکنانی که حداقل یک سال سابقه کار در هر شرکت را دارند، نیز می‌شود. هر کارفرما باید طبق قوانین، حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی سالانه بدهد. دو برابر میزان حقوق و همچنین سه برابر میزان حقوق می‌تواند دو نوع معادله برای تعیین و محاسبه عیدی مشخص کند.

در این مقاله و در ادامه نحوه محاسبه کلی میزان عیدی را مشاهده خواهید کرد که در واقع به شما کمک می‌کند تا قبل از اعلام رسمی از مراجع مربوطه، بتوانید میزان عیدی را محاسبه کنید.

حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

همان‌طور که عنوان کردیم، نحوه محاسبه میزان عیدی همیشه یک فرمول دارد و اگر این فرمول را بشناسید به راحتی می‌توانید میزان عیدی خود را تخمین بزنید. بسیاری از شرکت‌ها از این فرمول برای محاسبه عیدی کارمندان خود استفاده می‌کنند و تا به امروز این فرمول تغییری نداشته است، مگر اینکه شرکتی بخواهد میزان عیدی را مطابق با میل خود پایین‌تر و بیشتر بدهد. در این مقاله قصد داریم تا میزان عیدی را با همین فرمول محاسبه کنیم.

برای آنکه بتوانید مبلغ عیدی سال ۱۴۰۰ را محاسبه کنید، ابتدا باید به میزان حداقل و حداکثر آن برسید. طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. این بیانیه شورای عالی کار این معنا را دارد که میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد.

برای محاسبه میزان عیدی در سال ۱۴۰۰ باید میزان دستمزد روزانه خود را در ۶۰ ضرب کنید. فرمول این محاسبه به صورت زیر می‌باشد:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۶۳,۶۸۰ تومان را در این فرمول قرار دهیم، حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ به دست خواهد آمد:

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ طبق فرمول‌هایی که از قبل ارائه شده است، ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

همان‌طور که اعلام کردیم میزان عیدی کارمندان یک حداکثر و یک حداقل دارد. در مورد حداکثر میزان عیدی گفتیم که نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه همان سال بیشتر شود.

برای محاسبه حداکثر میزان عیدی در سال ۱۴۰۰ باید میزان حداقل دستمزد روزانه خود را در ۹۰ ضرب کنید. فرمول این محاسبه به صورت زیر می‌باشد:

حداکثر عیدی سال ۱۴۹۹ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر مبلغ ۶۳,۶۸۰ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۹۹ است را در معادله زیر قرار دهیم، به مبلغ سقف عیدی سال ۱۴۰۰ خواهید رسید:

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ طبق همین فرمول، مبلغ آن ۵ میلیون ۷۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

 

روش محاسبه عیدی برای سابقه کار کمتر از یک سال

دو فرمولی که اعلام کردیم برای افرادی مورد استفاده دارد که میزان کارکرد آنها در شرکت‌ها حداقل یک سال باشد. اما، هستند افرادی که سابقه کار آنها در شرکت‌ها به یک سال نمی‌رسد؛ برای این افراد روش محاسبه فرق می‌کند و فرمول آن به شکل زیر است:

عیدی هر ماه در سال ۱۴۰۰ = حقوق ماهیانه ضرب در ۲ نتیجه تقسیم بر ۱۲

در این روش، اگر فردی به عنوان مثال ۶ ماه کار کرده باشد باید عدد به دست آمده از فرمول بالا را در ۶ ضرب کند. جدول زیر، مبلغ عیدی را بر اساس تعداد ماه‌های کارکرد نشان می‌دهد.

میزان کارکردمبلغ عیدی
عیدی یک ماه کارکرد۳۲۳,۶۲۴
عیدی دو ماه کارکرد۶۴۷,۲۴۸
عیدی سه ماه کارکرد۹۷۰,۸۷۲
عیدی چهار ماه کارکرد۱,۲۹۴,۴۹۶
عیدی پنج ماه کارکرد۱,۶۱۸,۱۲۱
عیدی شش ماه کارکرد۱,۹۴۱,۷۴۵
عیدی هفت ماه کارکرد۲,۲۵۴,۹۳۰
عیدی هشت ماه کارکرد۲,۵۶۸,۱۱۴
عیدی نه ماه کارکرد۲,۸۸۱,۲۹۹
عیدی ده ماه کارکرد۳,۱۹۴,۴۸۴
عیدی یازده ماه کارکرد۳,۵۰۷,۶۶۹

 

عیدی شما در پایان سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟

تمام فرمول‌هایی که اعلام کردیم، فرمول‌های ثابت هر سال برای محاسبه میزان عیدی کارمندان دولتی و غیردولتی است که توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. صحبت‌ها و زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش میزان عیدی امسال وجود دارد که هنوز هیچ منبع رسمی آن را تأیید و تکذیب نکرده است. به هر حال تا زمان اعلام رسمی مبلغ عیدی چیزی نمانده است و می‌توانید تا آن زمان از این فرمول‌ها استفاده کنید.

با توجه به اعدادی که عنوان کردیم، نظر شما درباره عیدی سال ۱۴۰۰ چیست. خوشحال می‌شویم که پیشنهاد و نظر خود را با در بخش نظرات در میان بگذارید.

۵
از ۵
۱۷ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش