دستورالعملی که سه هزار مسوول «بهداشت حرفه ای» را بیکار می کند

در حالی که بحران کرونا و ادامه تحریم ها وضعیت تمامی کارکنان شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده و نرخ بیکاری افزایش پیدا کرده است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستورالعملی جدید آیین نامه ای را به مسوولان بهداشت حرفه ای سراسر کشور ابلاغ کرده که بر اساس آن بیش از سه هزارنفر از کارکنان این بخش در معرض بیکاری قرار خواهند گرفت.

به گزارش hamyarhse دستورالعمل تعیین صلاحیت مسوول بهداشت حرفه ای با امضای «علیرضا رییسی»، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده و درنگاه اول به نظر می رسد هدف آن ارتقا جایگاه مسوولان بهداشت حرفه ای در سراسر کشور باشد. هرچند با دقت در این دستورالعمل متوجه می شویم که این دستورالعمل تنها منجربه به بیکاری بخش عظیمی از مسوولان بهداشت خواهد شد.

براساس این دستورالعمل شرکت ها بر اساس تعداد کارگر و میزان خطرپذیری دسته بندی شده اند و مسوولان بهداشت نیز براساس مدرک کارشناسی و کاردانی می توانند در این شرکت ها فعالیت کنند. اما این تقسیم بندی به گونه ای است که به نظر می رسد مسوولان بهداشت با مدرک کاردانی به جز شرکت هایی با درجه خطر 2 و 3 با ظرفیت 25 تا 49 نفر نمی توانند کار کنند. موضوعی که باعث بیکاری بخش بزرگی از مسوولان بهداشت حرفه ای با مدرک کاردانی خواهد شد. این درحالی است که مدرک کاردانی برای این رشته در دانشگاه تعریف شده است.

همچنین براساس این دستورالعمل مسوولان بهداشت با مدرک کارشناسی ارشد نیز در شرکت های بالای 100 نفر باید تمام وقت کار کنند. موضوعی که مورد اعتراض کارشناسان بهداشت حرفه ای است. علی یکی از کارشناسان بهداشت حرفه ای در این باره به فراز می گوید:«این به معنای این است که شرکت هایی با ظرفیت بالای 50 نفر تقریبا باید نیروی تمام وقت بهداشت استخدام کنند که هیچ کارفرمایی زیر بار این موضوع نخواهد رفت. مساله بعدی این است که اصلا مطابق کار بهداشت حرفه ای نیست، چون کار ما در فواصل مختلف انجام می شود.»

بخش دیگری از دستورالعمل جدید به آزمون و تایید صلاحیت مسوولان بهداشت حرفه ای باز می گردد که مورد اعتراض آن ها است. علی می گوید:«براساس دستورالعمل جدید کارشناس های بهداشت حرفه ای باید در آزمون شرکت کنند تا صلاحیت آن ها تایید شود. مگر می شود کسی که مدرک دانشگاهی این رشته را دارد و سال ها فعالیت کرده دوباره آزمون تایید صلاحیت دهد. این موضوع خلاف قانون است.»

موضوعی که با شکایت هم همراه شده و اکثریت مسوولان بهداشت حرفه ای در اعتراض به دستورالعمل جدید وزارت بهداشت در نامه ای به دیوان عدالت اداری شکایت کرده اند. در این نامه آمده:«باستحضار می رساند که معاونت محترم بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی یک نامه ای به شماره ۳۰۰۸۱۶۵۶د مورخه۹۹/۱۰/۷ به پیوست دستورالعملی، صلاحیت و شرایط تایید کارشناسان مشاور بهداشت حرفه ای شاغل در صنایع تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز بهداشت تحت امر خود بر خلاف تبصره ۲ ماده ۹۳ و ۱۰۶ در بخش چهارم ‌مبحث حفاظت فنی و بهداشت کار در قانون کار جمهوری اسلامی منوط به آن دانسته است؛ که بدلیل عدم رعایت سلسله مراتب قانونی در تدوین آن و عدم اطلاع و اشراف و امضای مشترک وزرای محترم اداره کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت از اعتبار قانونی برخوردار نمی باشد و معاونت بهداشتی متاسفانه با سواستفاده وعدول از اختیارات، با ارسال نامه به دانشگاههای علوم پزشکی استان ها و الزام آنان به اجرای آن در صنایع دارای کارشناس مشاور بهداشت حرفه ای توسط مراکز بهداشت تحت امر خود، موجب بیکاری تعداد کثیری از کارشناسان بهداشت حرفه ای مشاور و ظلم در حق این قشر زحمتکش شده است. لذا بدینوسیله تقاضای ابطال آن دستورالعمل و احقاق حق خود را داریم.»

۵
از ۵
۲۳ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش