عیدی کارگران چگونه محاسبه می شود؟

توفیقی گفت: عیدی کارگر عبارت است از ۳ برابر حداقل دستمزد مصوب آن سال به شرطی که از دو برابر دستمزد کارگر بیش‌تر نباشد

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار  درباره نحوه محاسبه‌ی عیدی کارگران در سال ۱۴۰۰ گفت: بر اساس قانون عیدی کارگر عبارت است از ۳ برابر حداقل دستمزد مصوب آن سال به شرطی که از دو برابر دستمزد کارگر بیش‌تر نباشد یعنی اگر فردی حداقل بگیر باشد دو برابر حداقل دستمزد را عیدی می‌گیرید هرچه قدر دستمزد بالاتر بیاید افزایش هم بیش‌تر می‌شود تا جایی که مبلغ عیدی بالاتر از ۳ برابر حداقل دستمزد شود در این شرایط عیدی دیگر افزایشی نخواهد داشت.

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار اظهار کرد: سه برابر حداقل دستمزد به عنوان حداکثر عیدی در نظر گرفته می‌شود مبلغ عیدی هر سال دو برابر حقوق مصوب آن سال است و حداکثر عیدی هر سال ۳ برابر حداقل حقوق مصوب آن است و از ابتدای هر سال مشخص است و مانند عیدی کارمندان در آخر سال لحاظ نمی‌شود.

 

نحوه محاسبه عیدی

برای محاسبه عیدی بهتر است بدانید که کف و سقف مشخصی تعیین‌شده که می‌توانید با توجه به آن‌ها مبلغ عیدی خود را محاسبه کنید.

فرمول محاسبه حداقل عیدی برای سال 1400

طبق مصوبه شورای عالی کار، کلیه کارفرمایان موظف‌اند به هر یک از کارکنان خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به‌عنوان عیدی و پاداش پرداخت کنند.

حداقل حقوق روزانه ضربدر 60= حداقل عیدی سال 1400

فرمول محاسبه حداکثر عیدی برای سال 1400

کلیه کارفرمایان مکلف‌اند به هر یک از کارکنان خود به نسبت یک سال کار، معادل 90روز آخرین مزد، به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند. طبق این مصوبه، مبلغ عیدی پرداختی به هر یک از کارکنان در پایان هرسال نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه قانونی همان سال بیشتر باشد.

حداقل حقوق روزانه ضربدر 90= حداکثر عیدی سال 1400

حقوق اصلی

حقوق یا مزد اصلی، بخش عمده‌ای از پرداخت کارفرما به کارگر است که در قبال انجام کار به وی پرداخت می‌شود. بسیاری از محاسبات از قبیل اضافه‌کار، کسر کار، سنوات خدمت، طلب مرخصی و افزایش حقوق بر مبنای حقوق اصلی محاسبه می‌شود.

مزایای مستمر

مواردی هستند که در چندین ماه متوالی، همراه با حقوق اصلی به کارگر پرداخت می‌شوند. مانند: حق اولاد- حق مسکن- حق ایاب و ذهاب- فوق‌العاده‌های بدى آب‌وهوا- محرومیت از تسهیلات زندگى- محل خدمت- اشتغال خارج از مرکز- مرزى- شرایط محیط کار- نوبت‌کاری- کشیک- جذب

 

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش