آیین نامه ایمنی كار با ماشین آلات عمرانی

هدف:

هدف از تدوین این آیین نامه ، ایمن سازی محیط کار و صيانت از نیروی انسانی و منابع مادی كشور و پیشگیری از حوادث ناشی از کار در  فعالیت های مرتبط با ماشین آلات عمرانی استفاده مي باشد .

 

دامنه شمول :

مقررات اين آيين نامه به استناد ماده 85 قانون کار جمهوری اسلامی ایران تدوین گردیده و برای کلیه کارگاه هایی که مشمول قانون کار که در آن ها از ماشین آلات مندرج در این آیین نامه مورد استفاده قرار می گیرند لازم الاجراء  می­باشد .

 

 

فصل اول- تعاريف

 

ماشین :مجموعه ­ای از قطعات متحرک و ثابت که بر روی شاسی قرار گرفته و برای تسهيل در عملیات عمرانی در کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد و براساس نوع راهبري به موارد زير تقسيم مي شوند :

 

1- ماشین با سرنشین: ماشینی است خود کشنده که برای راندن دارای کابین و صندلی است و  عامل انجام کار پس از اسقرار روي آن مي تواند نسبت به هدايت و كنترل ماشين با ابزار و تجهيزات متصل به آن اقدام نمايد.

2 - ماشین بی سرنشین: ماشینی است خود کشنده با کنترل مستقیم و تجهیزات کنترلی که روی ماشین نصب شده است و عامل انجام کار بصورت پیاده ماشین را هدایت و کنترل می­نماید .

3-ماشین کنترل از راه دور: ماشینی است که توسط دستگاه هاي کنترل از راه دور به دو روش بی­سیم و باسیم هدایت و کنترل می­شود .

 

ماشين آلات عمرانی براساس نوع کاربری

این ماشین آلات به دسته های زیر تقسیم می شوند :

1-حفار :این دسته از ماشین آلات برای حفر ، گودبرداری در عملیات اجرایی در کارگاه مورد استفاده قرار می گیرند نظير بیل های مکانیکی و الکتریکی ، نهر کن ها ، دریل واگن ها ، جامبو دریل ها ، چکش های حفاری (پنوماتیکی و هیدرولیکی) ، رودهدر

 

2-خاکبردار : این دسته از ماشین آلات برای خاکبرداری از محل دپو ، تخریب و نظایر آن و جابجایی مورد استفاده قرار می گیرد . نظیر لودرها ، بیل های مکانیکی ، دوزرها ، حفار کابلی چرخ زنجیری با تجهیزات کششی

 

3-تسطیح کننده : این دسته از ماشین آلات برای تسطیح محل مورد استفاده قرار می گیرند . نظیر  لودرها ، اسکریپرها ، گریدرها

 

4-فشرده ساز : این دسته از ماشین آلات برای فشرده نمودن لایه های خاک و سایر مصالح مورد استفاده قرار می گیرند . نظیر انواع غلطک ها

 

5-تهیه مصالح : به دسته ای از ماشین آلات عمرانی اطلاق می گردد که نسبت به تولید مصالح از قبیل شن و ماسه ، بتن ، اسفالت ، قیر گرم و نظایر مشابه اقدام می کنند

 

6-انتقال مواد : ماشینی است كه برای حمل و یا جابجایی مواد و مصالح مورد استفاده قرار می گیرند . نظیر دوزرها ، لودرها ، نوارنقاله ، اسکریپرها ، دامپرها ، تراک ها

 

7-باربردار : ماشینی است که نسبت به بلند نمودن بار در محور قائم و یا سایر محورهای ترکیبی عمل نموده و بار را از روی سطح مبنا برداشته و جابجا می کند . نظیر جرثقیل ، بالابر و لیفتراک

 

8-تکمیل و نهایی کننده : ماشینی است كه برای عملیات تکمیلی و نهایی روی سطح مسیرهای تردد ترافیکی مورد استفاده قرار می گیرد نظیر ، قیر پاش ها ، فینيشرها

 

9-لوله گذار : ماشینی است خود کشنده با چرخ لاستیکی يا زنجیری مجهز به تجهیزات لوله­ گذاری با شاسی اصلی ، بالابری قرقره­ای ، بوم جانبی با قابلیت گردش محور عمودی و وزنه تعادل که عمدتاً برای لوله گذاری در محل استفاده می­شود.

 

10-لایروب : ماشینی است که برای جمع آوری گل و لای و لجن مورد استفاده قرار گرفته و قادر به انجام کار در شرایط مشابه می باشد .

 

11-تراکتور یا کشنده : ماشینی است که به منظور کشيدن تجهیزات و ادوات عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شماره شناسایی محصول : عبارت است از یک مجموعه مشخصات، حروف و عدد که برای شناسایی محصول مطابق با استانداردهای بین المللی و استاندارد ملی ایران  به شماره 8405  توسط سازنده به یک ماشین کامل اختصاص یافته و بر روی سازه اصلی نصب می گردد .

 

حفاظ : وسیله­ای است كه براي ایمن سازی فرد در برابر قسمت های خطرناک ماشین بكار مي­رود .

 

حفاظ ایمن درهم قفل شونده : حفاظی است كه بوسیله قطعه درهم قفل شونده مکانیکی یا الکتریکی عمل می­کند و مانع از کارکرد ماشین تا زمان بسته شدن حفاظ می­گردد و در صورت باز شدن درب حفاظ ، فرمان توقف را به ماشین صادر میکند .

 

شروع به کار ماشین :به تغییر حالت ماشين از وضعيت استراحت یا توقف به وضعيت حرکت قسمتی یا تمام ماشین اطلاق می­شود .

 

شروع به کار ناخواسته :به هرگونه شروع به کار غیر برنامه ریزی شده ناشی از عوامل بیرونی و درونی ماشین اطلاق می شود.

 

شخص ذيصلاح : شخصی است حقیقی یا حقوقی که صلاحیت ، تجربه و مهارت انجام کار را به صورت علمی و فنی دارا بوده و می تواند نسبت به انجام کار محول شده یا مسئولیت پذیرفته شده اقدام کند .

 

شرایط اضطراری : وضعیتی است که طی آن ، روند معمول و متعارف عملیاتی دست خوش تغییرات ناگهانی و غیرعادی یا تهدیدآمیز می گردد .

 

حريم عمليات ماشين آلات عمرانی : محدوده ای است تعریف شده در حوزه عملیاتی ماشین یا دستگاه كه حضور افراد غیر مجاز در آن ممنوع است .

 

منطقه كاري : به ناحیه ای اطلاق می گردد که عملیات اجرایی و کار با ماشین آلات عمرانی در آن انجام می شود.

 

عامل انجام کار : فردی است ذیصلاح که دارای گواهینامه ویژه از راهنمايي و رانندگي و مهارت فنی و حرفه ای از سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بوده و قادر به انجام کار با ماشین آلات عمرانی می باشد .

 

جام: محفظه ای است که برای بارگیری و بلند کردن توده خاک و مصالح در ماشین آلات عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد .

 

پنوماتیک ( نیوماتیک ) : به سیستمی اطلاق می شود که برای تامین نیروی اعمال قدرت توسط ماشین و تجهیزات از هوای فشرده استفاده می شود .

 

هیدرولیک : به سیستمی اطلاق می شود که برای تامین نیروی اعمال قدرت توسط ماشین و تجهیزات از سیال روغن تحت فشار استفاده می گردد .

 

شبه حادثه : به رویداد یا رخداد غیر منتظره ای که منجر به ایجاد خسارات جانی و مالی نمی گردد اطلاق می شود

 

فصل دوم-مقررات عمومی

 ماده1- کارفرما مکلف است در حیطه وظایف و مسئولیت خود نسبت به شناسایی ، ارزیابی و کنترل خطرات (ريسك) در محدوده عملیات اجرایی در طول مدت اجرای پروژه اقدام و دستورالعمل های لازم برای اجرای عملیات بصورت ایمن را تهیه نموده و نسبت به استقرار سیستم ایمنی کار ، قبل و حین اجرای عملیات و اتمام آن اقدام نماید و کلیه پرسنل شاغل در کارگاه ملزم به رعایت و اجرای سیستم مذکور می باشند .

 

ماده2- مقاطعه دهنده براساس مفاد آیین نامه ایمنی امور پیمانکاري، مسئول نظارت بر عملیات اجرایی و ايمني مجری بوده  و در صورت تخلف وی موارد را بصورت کتبی به او اعلام و در صورت عدول مجری باید نسبت به توقف عملیات اقدام نماید .

ماده3- كارفرما مكلف است براي بهره برداری از ماشين آلات عمرانی فقط از عامل انجام کاری استفاده نماید كه حسب مورد مطابق با قوانین جاری دارای گواهینامه ویژه به همراه مدارک مهارتی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می باشد و از بکارگیری افراد فاقد صلاحیت در این بخش اکیدا خودداری نماید.

 

ماده4- راننده یا عامل انجام کار با ماشین ­آلات عمرانی باید آموزش ­های فنی و ایمنی لازم را در خصوص آشنایی با ساختار ماشین آلات عمرانی ، اصول سرویس و نگهداری روزانه ، بازدید فنی مطابق با وظایف محوله و اصول ايمني مربوط به حرفه خود را فرا گرفته و دارای کارت ملی مهارت ذکر شده بوده و مطابق با آیین نامه آموزش کارفرمایان ، کارگران و کار آموزان دارای گواهینامه آموزشی از مراجع ذیصلاح باشد .

 

ماده5- بهره برداران وکارفرمایان مكلف مي­باشند ماشين­آلاتی كه داراي استانداردهای بین المللی یا مطابق با استاندارد ملی  به شماره 12544  می باشند را تهیه و در عملیات اجرایی استفاده نمایند .

 

ماده6- کارفرما مکلف است ماشین آلات عمرانی را مورد استفاده قرار دهد که کابین و سـاختارهای حفاظتی آن مطابق با استاندارد های ملی به شماره های 8610 ، 8157 و 10482 طراحی و ساخته شده باشد .

 

ماده7-کارفرما مکلف است از بکارگیری عامل انجام کار فاقد گواهی سلامت معتبر از مراکز درمانی ذیصلاح خودداری نماید.

 

ماده8-ماشین آلات عمرانی باید دارای لوح مشخصات به شرح زیر باشند:

الف-نام شرکت سازنده یا وارد کننده

ب-وزن ماشین عمرانی بدون بار

ج- ظرفیت مجاز عملیاتی ماشین (SWL)

د- شماره شناسایی محصول مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 8405       

ه- سال یا مدل ساخت

و- شماره سریال ساخت

 

ماده9- ماشین آلات عمرانی باید به لوازم زیر تجهیز گردند :

الف-دستگاه سیگنال صوتی برقی

ب-نورافکن جلو و عقب ماشین و چراغ های عقب و جلو مطابق با استاندارد ملی به شماره 10182

ج-ترمز دستی و ترمز پدالی و در صورت لزوم ترمز اضطراری مطابق با استاندارد های ملی به شماره های 8415 ، 8612 و 10975

د- چراغ گردان هشدار دهنده

ه-صدا خفه کن ها مطابق با استاندارد های ملی به شماره های 10974 ، 11583

و-آژیرهای هشدار دهنده (دنده عقب ، تجاوز از شرایط عملیاتی ماشین ) که میزان صدای آنها حداقل 10 دسی بل بیش از صدای زمینه می باشد .

ز- حفاظ ایمن هنگام تعویض ، باد کردن و پنچرگیری لاستیک چرخ

 

ماده10- کابین عامل انجام کار درماشین آلات عمرانی باید دارای مشخصات زیر باشد :

الف- راننده یا عامل انجام کار را در شرایط جوی نامساعد و نفوذ گرد و غبار هنگام عملیات اجرایی محافظت نمايد.

ب-دارای شيشه ايمن و مقاوم در برابر ضربه مطابق با استاندارد ملی  به شماره 10182 باشد .

ج- دید راننده یا عامل انجام کار را مطابق با استانداردهای ملی به شماره های 8415 ، 8612 و 10975 محدود نکند

د- مجهز به آینه های جانبی برای دید اطراف و حسب مورد نمایشگر های آشکارساز مناسب باشد .

ه- داراي سيستم گرمايشي و سرمايشي ايمن و مناسب مطابق با استاندارد های ملی به شماره های 10974 و 11583 باشد.

و- داراي كپسول اطفاء حريق مناسب و جعبه كمك هاي اوليه باشد.

ز- شبکه یا محافظ ايمن در مقابل شيشه برای ماشین آلاتی که در معرض ریسک بالای خطر ناشي از برخورد سنگ یا سایر اجسام نظیر آن از جبهه کاری می باشند .

ح-ابعاد شبکه حفاظ در مقابل شیشه باید حداکثر 2×2 سانتيمتر باشد.

ط- دفترچه راهنمای ارائه شده توسط سازنده درخصوص ايمني كار با ماشين مذکور مطابق با استاندارد ملی به شماره 10484 موجود باشد

ی- صندلي راننده به كمربند ايمني مجهز باشد

ک- برف پاکن مناسب و سالم مجهز و به تعداد کافی باشد.

تبصره : آن دسته از ماشین آلاتی که دارای کابین بدون شیشه می باشند و فقط دارای سازه محافظ هستند از شمول بندهای الف ، ب ، ج ، ه ، ک خارج می باشند .

 

ماده11- صندلی ماشین آلات عمرانی باید دارای مشخصات فنی زیر باشد :

الف-مجهز به ضربه گیر باشد.

ب-کمربند ایمنی سالم داشته باشد.

ج- قابل تنظیم در طول و ارتفاع باشد.

د- راحت بوده و مطابق با اصول ارگونومی طراحی و ساخته شده باشد .

ه- مطابق با استانداردهای بین المللی یا ملی به شماره های 8404 و 9932  باشد .

 

ماده12- ماشین آلات عمرانی باید مجهز به علایم و برچسب های ایمنی مناسب بوده و این علایم باید کاملا خوانا ، تمیز و قابل رویت بوده و مطابق با استاندارد ملي به شماره 10477 باشد .

 

ماده13-هنگام سوار و پیاده شدن از کابین ماشین آلات عمرانی یا به آن ، باید موارد زیر رعایت گردد :

الف- از پلكان نصب شده بر روي ماشین برای تردداستفاده شود.

ب- سه نقطه تماس در بالا رفتن يا پايين آمدن از پلكان رعایت گردد.(دو پا و یک دست یا دو دست و یک پا)

ج- پلکان باید عاری از هرگونه لکه چرب ، روغنی یا گریسی و نظایر آن باشد .

د- اولين پلكان تردد عامل انجام کار به كابين بايد حداكثر 60 سانتيمتر از سطح زمين فاصله داشته باشد.

ه-هنگام تردد از روی پلکان همواره باید صورت فرد رو به پلکان باشد.

 

ماده14- کارفرما مکلف است قبل از شروع عملیات عمرانی نسبت به طراحی و احداث ایمن راه های دسترسی و اصلی کارگاه را براساس اصول فنی و مهندسی اقدام نماید .

 

ماده15- كارفرما مكلف است نسبت به نصب تابلوها ، علايم و نشانه هاي ايمني و هشدار دهنده در مسيرهای خطرناک و ناایمن براساس آیین نامه های علایم ایمنی در کارگاه ، راهنمایی و رانندگی و مبحث بیستم مقررات ملی ساختمان در کارگاه و مسیرهای دسترسی به کارگاه ها اقدام نمايد .

 

ماده16– كارفرما مكلف است در محيط هايي كه احتمال خطر استنشاق گرد و غبار ناشی از فعالیت ماشین آلات عمرانی وجود دارد موارد زير را رعايت نمايد :

الف- پاشيدن آب جهت کاهش حجم گرد و غباردر هنگام کار

ب- عدم استفاده از هواي تحت فشار براي تميزکاري

ج-تحویل و نظارت بر استفاده همه کارگران از تجهیزات حفاظتی فردی متناسب با نوع فعالیت و محیط کار

د- سایر اقدامات احتیاطی و تدابیر ایمنی فنی و مهندسی متناسب با شرایط محیط کار

 

ماده17- کارفرما مکلف است هنگام انتقال ماشين آلات عمرانی بر روي سكو يا تريلر حمل ماشين آلات ، موارد زير را رعايت نماید

الف – بکارگیری شخص ذیصلاح برای نظارت بر انتقال ماشین آلات بر روی سکو یا تریلر حمل ماشین آلات

ب- سكوي انتقال ماشين روي تريلر عريض و مقاوم باشد

ج- سكوي انتقال يا تريلر لغزنده نباشد

د- فقط از اهرم حركت ماشين استفاده شده و ديفرانسيل قفل باشد.

هـ- ماشین بطور آهسته و ایمن به سکو متنقل شود .

و- سكوي انتقال و تریلر تراز باشد

ز- ماشين بر روي سكو يا تريلر مهار گردد

ماده18- كارفرما مکلف است براي حمل ماشين آلات عمرانی از روی پل يا سازه های نظیر آن قبلاً از استحكام و مقاومت آن از طريق مراجع ذيصلاح اطمينان حاصل نموده و نسبت به اخذ مجوز مربوطه اقدام نماید .

 

ماده19- کارفرما مکلف است نسبت به تعیین محدودیت های سرعت مجاز وسایل نقلیه (اعم از ماشین آلات کارگاهی و عبوری) در سطح کارگاه مطابق با مقررات جاری اقدام نماید .

 

ماده20- کارفرما مکلف است با توجه به نوع عملیات ، ماشین آلات عمرانی متناسب با نوع فعالیت اجرایی را انتخاب نماید و استفاده از هرگونه ماشین آلات عمرانی بصورت غیرمتعارف ممنوع است .

 

ماده21- کارفرما مکلف است نسبت به تهیه دستورالعمل کار با ماشین آلات عمرانی اقدام نموده و آن را در اختیار عامل انجام کار قرار دهد ، عامل انجام کار نیز موظف به رعایت و اجرای آن می باشد.

 

ماده22- کارفرما مکلف است برای انجام عملیات عمرانی فقط از ماشین آلات عمرانی كه دارای معاینه فنی معتبر مي باشند ، استفاده نمايد .

 

ماده23– کارفرما مکلف است از ورود افراد غیر مجاز در حریم عملیات ماشین آلات عمرانی در حين انجام عمليات اجرايي اکیداً خود داری نماید.

 

ماده24- راننده يا عامل انجام كار با ماشين­ آلات عمرانی موظف است ضمن رعايت قوانين و مقررات موجود از مسیرهای مشخص شده در کارگاه تردد نمايد.

 

ماده25–عامل انجام کار و راننده بايد در هنگام کار و رانندگي از انجام اعمالي نظير خوردن ، آشاميدن ، استعمال دخانيات ، صحبت با تلفن همراه و نظاير آن و استفاده از داروهاي خواب آور و ساير اعمالی که سبب کاهش هوشیاری و تمركز وی می گردد خودداري نمايد.

 

ماده26– كارفرما مکلف است نسبت به توقف عمليات اجرایی در شرايط جوي نامساعد نظير طوفان ، مه گرفتگي ، گرد و غبار شديد و نظاير آن (به استثنای ماشین آلاتی که برای شرایط اضطراری و عملیاتی مذکور تجهیز شده اند) اقدام نماید .

 

ماده27– نگهداري مواد قابل اشتعال يا انفجار در داخل كابين راننده اكيداً ممنوع است.

 

 ماده28- حمل و جابه جایی مواد قابل اشتعال و انفجار تنها با استفاده از ماشین آلاتی که برای این منظور طراحی و ساخته شده اند مجاز است .

 

ماده29- ماشین آلات عمرانی که بخش هایی از آن فاقد دید کافی می­باشند باید به وسایل آشکارساز مناسب تجهیز گردند.

 

ماده30- كارفرما مکلف است در موارد زير نسبت به استفاده از فرد علامت دهنده اقدام نمايد :

الف- هنگام ورود ماشين به حريم دكل هاي برق و خطوط انتقال نيرو با رعایت مقررات حریم خطوط انتقال نیرو و توزیع برق

ب- درمحيط هايی که اطراف ماشين به نحو مناسبي قابل رويت نباشد.

ج- در محيط هاي خطرناك كه ريسك حادثه بالا مي باشد .

 

ماده31- فرد علامت­ دهنده به راننده یا عامل انجام کار با ماشين آلات عمرانی باید با دستورالعمل ­ها و نشانه­ های علامت دهی بطور کامل آشنا بوده و نسبت به هدایت ماشین مذکور بطور صحیح در مواقع ضروری اقدام نماید .

 

ماده32- در صورت برخورد ماشین به خطوط هوايي انتقال برق تا زمان جداشدن جريان برق از ماشین ، عامل انجام کار باید در ماشین بماند.

 

ماده33- اگر ماشین به سبب برخورد با خطوط انتقال برق در معرض آتش سوزی باشد عامل انجام کار باید برای خروج از ماشین موارد زیر را رعایت نماید :

الف-باید از روی ماشین بپرد تا بدون اتصال به ماشین به زمین برسد.

ب-از تماس با ماشین پس از خروج خودداری نماید .

ج-برای فاصله گرفتن از ماشین و عدم ایجاد ولتاژ گام باید با پاهای به هم چسبیده حرکت نماید.

 

ماده34- راننده یا عامل انجام کار موظف است در هنگام كار نسبت به رعايت موارد زير اقدام نمايد :

الف- رعایت سرعت مطمئنه در حمل و جابجایی و توده مواد ، خاك به بالاي پرتگاه و يا انتهاي سراشيبي با ماشين

ب- رعایت توزیع یکنواخت بار بر روی سطح تیغه و جام

ج- جمع آوري و قرار دادن ادوات كاري ماشين در تراز 30 سانتي متري از سطح زمين در سراشيبي

د- حرکت در سراشیبی و سر بالایی فقط با دنده سنگین مجاز است.

ه-رعايت فاصله ايمن از وسيله نقليه جلويی

و-تخليه و بارگيري روي سطوح مقاوم ، مستحكم و ايمن با مجوز کارفرما

ز-رعايت فاصله ايمن از لبه پرتگاه ، محل تجمع کارگران ، تاسیسات و ساختمان ها

ح- محدوده عملیاتی توصیه شده توسط سازندگان ماشین

ط- ماشین آلات عمرانی دارای بوم ، در حین حرکت باید بوم آنها در راستای محور طولی ماشین مستقر گردد .

 

ماده35-دور زدن ماشين آلات عمرانی روي سطح شيبدار تنها با توجه به محدوده عملیاتی ماشین ، براساس توصیه کارخانه سازنده مجاز می باشد .

 

ماده36- استفاده از ادوات ماشين براي كاهش سرعت و افزايش اصطكاك در سراشيبي ممنوع است .

 

ماده37- بکسل کردن ماشين روي سطوح با شيب تند ممنوع است.

 

ماده38- بکسل کردن ماشین آلات عمرانی فقط با استفاده از بکسل ثابت مجاز است .

 

ماده39- در صورت بکارگیری ماشين آلات عمرانی با چرخ لاستیکی بر روي اجسام تيز و برنده بايد از زنجير حفاظتي مناسب استفاده گردد.

 

ماده40– عامل انجام كار يا راننده موظف است هنگام توقف ماشين و قبل از ترك آن ، نسبت به رعایت موارد زیر اقدام نمايد:

الف- ماشين را روي زمين مستحكم و مسطح متوقف نمايد .

ب- از توقف کامل ماشین اطمینان حاصل نموده و سوئیچ را در وضعیت خاموش قرار داده و آن را بردارد .

ج- ادوات ماشین را بر روی زمین قرار دهد.

د- از توقف ماشین بر روی سطوح شیبدار خود داری نموده و در شرایط اضطراری نسبت به استفاده و نصب گوه مقاوم و ایمن در زیر چرخ لاستیکی و زنجیری اقدام نماید .

ه- برای توقف ماشین آلات عمرانی از تخته سنگ يا گوه محكم و مقاوم در زير چرخ و زنجير استفاده نمايد.

و- نصب حصار ، علامت ، پرچم و روشنايي کافي به منظور پارك ماشين در مسير عمومي الزامی است .

ز- جمع آوري ادوات كاري بداخل و قرارگيري آن ها در ارتفاع 40 الي 50 سانتيمتري از سطح زمين در هنگام حركت ماشين انجام گیرد .

 

ماده41-موانع گوه اي كه براي جلوگيري حركت وسيله نقليه چرخ لاستيكي زير چرخ ها قرار مي گيرند ، بايد قادر به نگهداري چرخ هايي باشد که سنگين ترين بار را تحمل مي كنند .

 

ماده42- ماشین چرخ لاستيكي که بطور مرتب در شيبي بيش تر از 5 درصد كار می كند، اگر وزن بدون بار آن كم تر از 4 تن باشد، بايدحداقل به يك مانع گوه اي و در صورتي كه وزن بدون بار آن 4 تن و يا بيشتر باشد، بايد به دو عدد مانع گوه اي براي توقف، مجهز شود.

 

ماده43- كار با ماشين آلات عمرانی در حالت خلاص در سراشيبي ممنوع مي باشد.

 

ماده44–ورود افراد متفرقه به کابین راننده به غیر از تعمیرکار ، فرد ذیصلاح و مسئول فنی کارگاه در حین عملیات اجرایی ممنوع است.

 

ماده45- سوار شدن كارگران بر روی ماشین آلات عمرانی و سایر اجزاء آن نظیر تیغه ها ، جام و  مانند آنها ممنوع است.

 

ماده46- انجام عملیات اجرایی در شب و در محیط های تاریک در صورت تامین روشنایی کافی و مناسب مجاز می باشد .

 

ماده47–جابجایی جام ماشین آلات عمرانی از روی تاسیسات و کارگران ممنوع است.

تبصره : چنانچه امکان حذف حرکت جام ماشین از روی تاسیسات و کارگران وجود نداشته باشد باید تمهیدات ایمنی و اقدامات احتیاطی لازم بعمل آمده باشد .

 

ماده48- ماشین آلات عمرانی با موتور الكتريكي باید به سيستم اتصال به زمين مناسب مجهز باشند .

 

ماده49- قطع و وصل جریان برق از منبع تغذیه در ماشین آلات عمرانی با موتور الکتریکی باید توسط فرد ذیصلاح انجام پذیرد.

 

ماده50-فاصله کابین از جبهه کاری باید حداقل 1 متر باشد.

 

ماده51-سوار و پیاده شدن کارگران به ماشین آلات عمرانی یا از آن در حین حرکت و عملیات اجرایی اکیدا ممنوع است .

 

ماده52- کارفرما مکلف است در هنگام کار با مواد قابل اشتعال به تعداد کافی وسایل اطفاء حریق مناسب و متناسب با نوع کار در سایت یا محیط کار  آماده نگهدارد .

 

ماده53- مسير تردد فرد روي ماشين آلات سنگين عمرانی که دارای ارتفاع بوده و خطر سقوط افراد در هنگام راه رفتن در آن زیاد می باشد بايد به نرده های حفاظتي به ارتفاع حداقل 85 و حداكثر 100سانتيمتر مجهز باشد .

 

ماده54- سازندگان و بهره برداران از ماشین های عمرانی موظف می باشند تا قسمت های گردنده ، برنده ، له کننده ، سوزاننده و سایر قسمتهای خطرناک ماشین آلات عمرانی را مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 9976 ایمن نمایند .

 

ماده55- قسمت های خطرناک ماشین باید توسط حفاظ درهم قفل شونده محافظت شده و تا زمانیکه حفاظ بسته و قفل نشده است ماشین شروع به کار نکند .

 

ماده56-تجهیزات ، ماشین آلات عمرانی و وسایل اعم از مکانیکی و برقی باید :

الف- مطابق با استانداردهای بین المللی ، ملی و منطبق با اصول و قواعد ارگونومی ساخته شده باشند .

ب- به موقع و مطابق با دستور العمل شرکت سازنده تعمیر دوره ای شوند.

ج- حفاظ ها، ورق ها ، سایر تجهیزات و ابزارآلات باید مطابق با دستورالعمل سازنده تعمیر شوند .

د- به یک کاهنده صدای منبع و کنترل کننده صدا مجهز شده باشند .

 

ماده57- ابزارهای تیز با لبه برنده باید در جعبه ، غلاف و یا ورق های محافظ نگهداری و حمل شوند .

 

ماده58- استفاده از ابزار های مولد جرقه در محیط های قابل اشتعال و انفجار ممنوع است .

 

ماده59- قبل از شروع به کار ماشین آلات عمرانی، عامل انجام کار موظف است نسبت به بررسي و كنترل موارد زیر اقدام نماید :

الف-بازديد اطراف و زیر ماشین

ب- كنترل چراغ ها ، پلکان ها ، دستگیره ها ، اهرم ها ، ترمزها

ج- بررسی ميزان فشار باد و  وضعیت لاستیک

د- كنترل میزان فشار هیدرولیک و پنوماتیک مخزن

ه- سایر مواردی که در دستورالعمل شرکت سازنده ذکر شده است .

 

ماده60- براي کار با ماشین آلات عمرانی در شرایط جوی نامساعد ،رعایت شرایط زیر الزامی است :

الف-سرعت باید متناسب با فاصله دید ، ترافیک و شرایط جاده باشد.

ب-برای دیدن و دیده شدن باید برف و یخ از ماشین (بدنه ، سقف ، شیشه ها) توسط عامل انجام کار پاکسازی شود

ج-در زمان کار بر روی مسیرهای پوشیده از برف و یخ که احتمال لغزش ماشین وجود دارد چرخ ها باید به لاستیک های یخ شکن یا به زنجیرهای مناسب طبق دستورالعمل شرکت سازنده تجهیز شوند.

د-از  تمیز بودن لوله اگزوز از برف اطمینان حاصل شود.

 

ماده61- ماشین آلات عمرانی نباید در محل هایی که خطر انفجار یا فروروی ، ریزش و رانش وجود دارد نگهداری یا به کار گرفته شوند.

 

ماده62- هنگام سوخت گیری ماشین آلات عمرانی عامل انجام کار موظف است :

الف- موتور را خاموش نماید.

ب-از سوخت گیری در محل های بدون تهویه مناسب خودداری نماید.

ج- از وسایل تولید جرقه و مصرف دخانیات در زمان سوخت گیری خودداری نماید .

د- تلفن همراه خود را خاموش نماید .

 

ماده63- قبل از روشن كردن ماشين در مكان هاي سرپوشيده بايد اطمينان حاصل شود كه سيستم تهويه كارايي لازم را دارد. براي خروج دود از این مکان ها ، لولة اگزوز را بايد به بيرون از محوطه ارتباط داد.

 

ماده64- در شرایط زیر تلفن همراه بايد خاموش گردد:

الف-در زمان سوختگیری

ب-در محل هایی که عملیات انفجاری انجام می شود.

ج-در محل هایی که خاموش بودن تلفن همراه طبق تابلوها یا دستورالعمل ها و دیگر قوانین الزامی شده باشد.

 

ماده65-ماشین ها نباید در کنار گودبرداری و کانال ها توقف یا حرکت کنند مگراینکه مهارهای گودبرداری یا کانال نصب شده و سربار ماشین آلات در طراحی آن ها لحاظ شده باشد.

 

ماده66- ایجاد موانع مستحکم در اطراف پرتگاه ها برای جلوگیری از ورود چرخ هاي ماشین آلات به منطقه خطر الزامی است.

 

ماده67-گذاشتن بار يا اشياء در جلو يا عقب ماشین اعم از داخل يا خارج کابین به گونه ای كه مانع ديد راننده گردد ممنوع است.

 

ماده68- هنگام حركت با ماشين آلات عمراني انجام اعمال زير ممنوع است :

الف-مسابقه دادن با ماشین آلات

ب-انجام کارهای نمایشی با ماشین آلات

ج- هر نوع عمل دور از احتياط ، توقف و دور زدن سريع و ناگهاني

 

ماده69- محل هاي بارگيري يا باربری مرتفع ، بايد به تابلوي علائم اخطاری و هشدار دهنده مناسب در نزديك به محل اجرای عملیات مجهز شود.

 

ماده70-در صورت توقف ماشین آلات در غير از پاركينگ ها ، ماشین بايد با استفاده از علايم هشدار دهنده و آگاه كننده مانند شبرنگ، چراغ ، شعله ي آتش و يا هر وسيله هشدار دهنده ديگري كه براي محيط مورد نظر مناسب و ايمن باشد مشخص شود .

 

ماده71-توقف در داخل قوس هاي فاقد ديد كافي ممنوع است و در صورت اجبار بايد علايم هشدار دهنده اي را كه مبني بر احتياط وسايل عبوري است در فاصله ي مناسب، قبل از وسيله ي متوقف شده ، قرار داد.

 

ماده72- تابلو و صفحاتی که دارای اطلاعات نحوه راه اندازی و کار با ماشین می باشند بايد در داخل کابین نصب و موجود بوده و نباید حذف ، تغییر داده شده و یا مخدوش شوند .

 

ماده73- عبور از روي كابل هاي برقي كه در سطح زمين قرار دارند، مجاز نيست مگر آن که در برابر له شدن و پارگی محافظت شده باشند

 

ماده74- خاکریز اطمینان (Berm) ، بلوك هاي ضربه گير ، قلاب هاي ايمني ، يا وسايل سد كننده مشابه ديگر را بايد در مكان هاي خطرناک كه خطر سقوط و واژگوني ماشين آلات وجود دارد ، ايجاد يا نصب كرد.

 

ماده75- در کلیه محل های کاری به خصوص در مكان هاي انتقال مواد و جاده هاي ترابري كه امكان كاهش ديد در اثر گرد و خاك وجود دارد، بايد گرد و خاك را با روشي مناسب كنترل كرد.

 

ماده76- به كارگيري ماشین آلات عمرانی در مناطق دارای تاسيسات الكتريكي و خطوط لوله نفت و گاز و نظاير آن فقط باکسب مجوز از مراکز ذیصلاح و با رعایت اصول ایمنی مجاز است .

 

ماده77-اسقرار جک ماشین آلات بر روی تاسیسات از قبیل لوله های نفت ، گاز و خطوط برق ممنوع است .

 

ماده78- تمامی کارگران موظف می­باشند هنگام عملیات اجرایی در طول شبانه روز در محوطه کارگاه و ســطح جاده ، از پوشش و لباس مناسب که مطابق با استاندارد1994-471 BS(EN) بوده و برای رانندگان قابل رؤیت است استفاده نمايند.

 

ماده 79-مشخصات فنی لباس کارگران در محوطه کارگاه باید مطابق با موارد زیر باشد :

الف- رنگ لباس زرد یا نارنجی فلورسنت باشد .

ب-  عرض نوارهای منعکس کننده در لباس باید حداقل 5 سانتیمتر باشد.

ج- نوارها باید حتی الامکان از شبرنگ زرد یا نقره ای رنگ انتخاب گردند .

د- عرض نوارهای شبرنگ روی پوشش (کاورها) نباید کمتر از 3 سانتیمتر باشد.

 

ماده80-کارفرما مکلف است در کارگاه هایی که از وسایل نقلیه ، ماشین آلات عمرانی ، ماشین حمل مواد یا مصالح و تجهیزات حمل استفاده می کند نسبت به ایجاد راه دسترسی ایمن و مناسب و کنترل و نظارت بر ترافیک بصورت ایمن برای تامین ایمنی  بهره برداران اقدام نماید .

 

ماده81- مشخصات فنی علایم و نشانه ها و حفاظ­های ایمنی باید مطابق موارد زیر باشد:

الف- از جنس مقاوم و مناسب تهیه شده باشد .

ب- ابعاد و اندازه آن باید به اندازه کافی و مطابق دید در روز از روشنایی و انعکاس مناسبی برخوردار باشد .

ج- ابعاد و اندازه علایم و نشانه­ ها باید مطابق با استانداردهای معتبربین المللی و ملی باشد .

د- حفاظ های ترافیکی باید از نوار شبرنگ استاندارد و مناسب برخوردار باشند .

ه- حداقل و حداكثر ارتفاع حفاظ های ترافیکی برای عابرین پیاده باید 115و 150 سانتیمتر در نظر گرفته شود.

و- حداقل پهنای نوار شبرنگ روی حفاظها باید 15 سانتیمتر در نظر گرفته شود .

ز- حداقل ارتفاع نصب اولین نوار شبرنگ از سطح زمین روی حفاظ ترافیکی برای عابرین 30 سانتیمتر در نظر گرفته شود .

 

ماده82-کارکنان شاغل در کارگاه موظف می باشند تمامی حوادث و شبه حوادث بوقوع پیوسته را در اسرع وقت به سرپرست کارگاه یا مسئول ایمنی گزارش داده و مسئولین مربوطه باید نسبت به ثبت دقیق شرح حادثه در دفتر حادثه اقدام و کارفرما مكلف است گزارش مربوطه را به ادارات تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و حسب مورد تامین اجتماعی محل ارسال نمایند .

 

 

فصل سوم-مقررات اختصاصی

ماده83- راننده یا عامل انجام کار با ماشین حمل بار و جابجایی مصالح (دامپر) و تريلر قبل از حركت موظف به رعایت موارد زیر می باشد :

الف- بارگیری بیش از ارتفاع دیواره های محفظه دپوی بار ممنوع است .

ب- بارهايي كه احتمال ريزش ، لغزش و يا سر خوردن آنها وجود دارد بايد بطور اطمينان بخشي مهار و سپس حمل گردند.

ج-چیدمان بارهای لوله ­ای شکل روي تريلر، باید به گونه ای باشد که از لغزش نابه هنگام آنها جلوگیری بعمل آيد.

د- نحوه بارگیری بارها در  محفظه مربوطه باید به نحوی باشد كه باعث نامتعادل ساختن وسيله نقليه در هنگام حرکت نگردد.

ه- حمل و جابجايي بارهايي که دارای طول زياد و يا نوسان می باشند بايد با رعايت كليه مسايل ايمني و قوانین مربوطه صورت پذيرد.

 

ماده84- هنگام بارگیری توده­های خاک ، نخاله ­های ساختمانی ، آجر ، ماسه ، شن و مانند آن توسط ماشين آلات عمرانی مربوطه حداقل فاصله کامیونت ، دامپر ، کمپرسی از بیل مکانیکی و لودر بايد 60 سانتیمتر باشد.

 

 ماده85- بار بايد از ارتفاع مناسبي به داخل كاميون تخليه شود. رها كردن بار از ارتفاع زياد به داخل محفظه كاميون ممنوع است.

 

ماده86- قبل از شروع بارگيري بايد اطمینان حاصل شود كه پايداري بیل مکانیکی در زمان بارگيري و مانور، حفظ مي شود.

 

ماده87-براي حفظ تعادل بيشتر دستگاه ، در زمان حرکت لودر با جام بار شده ، باید جام نزديك زمين نگه داشته شود.

 

ماده88-مكان بارگيري بايد حتي المقدور در سطوح نسبتا افقي انتخاب واز بارگيري درسطوح شيب دار با باركننده هاي متداول خودداري شود.

 

ماده89-در صورتي كه خاک ، نخاله ها یا سایر مصالح ناشی از عملیات حفاری و نظایر آن که در بارگيري مستعد ريزش و آوار می باشند ، بايد ماشین بارکننده و يا حمل بار در وضعيت مناسب و ایمن نسبت به محل ريزش قرار گيرد.

 

ماده90- بارگيري در جبهه كار مستعد ريزش تنها پس از ايمن سازي و حصول اطمينان از عدم ريزش جبهه كار مجازاست

 

ماده91-در جبهه كارهاي مستعد ريزش بايد يك نفر ناظر بر عمليات كار در نظر گرفته شود تا در صورت لزوم ، كاربران را از وضع به وجود آمده با به كارگيري علايم مشخصي مطلع سازد.

 

ماده92-حركت ماشین آلات عمرانی حمل مواد و مصالح در حالي كه محفظه آن در وضعيت تخليه قرار دارد ممنوع است.

 

ماده93-ماشین الات عمرانی حمل مواد و مصالح بايد در فاصله اي مطمئن و ايمن از محل تخليه بايستند و منتظر اجازه براي تخليه ي بار باشند.

 

ماده94-ماشین آلات عمرانی حمل مواد و مصالح بايد در سطوح صاف و مسطح براي تخليه قرار گيرند ، تخليه در شرايطي که این ماشین آلات زاویه دار باشند ، ممنوع است .

 

ماده95-پس از تخليه ي بار از جام دستگاه و قبل از حركت آن ، راننده بايد اطمینان حاصل نمايد كه محفظه از بار خالي است.

 

ماده96- هنگام تخليه و قبل از فعال كردن جك تخليه ، ماشین حمل مواد باید در محل خود كاملا متوقف شده باشد.

 

ماده97-مكان هاي تخليه را بايد قبل از آغاز به كار از نظر پايداري، بازرسي چشمي نموده تا در صورت مشاهده ي شكاف و يا ترك هايي به موازات لبه ي خاكريز (ترك هاي كششي) از ورود ماشين آلات به آن مكان جلوگيري شود.

 

ماده98-در مواردي كه شواهد نشان دهد مكان تخليه، تحمل وزن ماشين آلات باربري را ندارد، بايد بار را در فاصله امني از محدوده ي ناپايدار تخليه كرد.

 

ماده99- به هنگام تخليه بار بايد فاصله مناسب از لبه ي خاكريزهاي سست رعايت شود.                

 

ماده100-زماني كه اهرم در تخليه بار محفظه كاميون حمل بار (دامپر) بصورت دستي فعال مي شود ابزار كنترلی برای اهرم در تخلیه بايد طوري طراحي شود كه فعال نمودن عمل باز و بسته كردن آن بصورت ايمن در محلی خارج از تخلیه مواد مانند داخل کابین و یا پشت آن در ابتدای محفظه صورت پذيرد.

 

ماده101-در صورت استفاده از فرد علامت دهنده (راهبر) برای تخلیه بار در محل، عامل انجام کار موظف است از فرد علامت دهنده استفاده نماید و فرد مذکور بايد در فاصله ي ايمن از كاميوني كه در حال عقب رفتن به محل تخليه است ، مستقر شده و در صورت لزوم از چراغ هاي علامت دهنده مناسب استفاده کند و هنگام عدم دریافت علایم راهبر نسبت به توقف ماشین اقدام نماید .

 

ماده102-راه هاي ارتباطي، رمپ ها و تجهيزات تخليه بايد به گونه اي طراحي و ساخته شوند كه قادر به تحمل نيروهايي كه در معرض آن قرار دارند، باشند.

 

ماده103-مشخصات راه هاي ارتباطي و ابعاد تجهيزات تخليه مانند عرض ، فواصل وسيله باربري تا ديواره ها و ارتفاع كف تا سقف ، بايد به گونه اي باشد كه تجهيزات متحركي را كه براي عمليات تخليه به اين مكان وارد مي شوند ، به نحو ايمن در خود جاي دهد.

 

ماده104–عامل انجام کار با ماشین آلات حفاری عمرانی نباید در هنگام کار نسبت به حفاری در زیر محل استقرار بیل مکانیکی خود  اقدام نماید.

 

ماده105- دهانه­ هاي ورودي يا خروجي ماشین­ آلاتي مانند پمپ بتن ، قیف­ های تراک میکسر ، سیلوهای انبار سیمان و نظایر آن كه احتمال سقوط يا ورود افراد يا اعضاي بدن كارگران به آنها وجود دارد بايد به نحوي حفاظ گذاري گردد كه امكان وقوع حادثه ميسر نباشد .

 

ماده106- هنگام کار با ماشین اسکریپر (scraper) رعایت موارد زیر الزامی است :

الف- اسکریپر باید توسط یک رشته کابل اطمینان به کشنده متصل شود .

ب- هنگام تعویض تیغه های اسکریپر ، جام تیغه ها باید بعنوان تکیه گاه قرار گیرد .

 

ماده107- ماشین آلات قیرپاش باید دارای مشخصات فنی زیر باشند :

الف- سطوح چوبی ماشین آلات قیر پاش باید توسط ورقه های فلزی پوشیده شده باشند .

ب- مخزن ماشین آلات قیر پاش باید دارای حفاظ های مناسب و ایمن باشد.

ج- محل پاشنده قیر در ماشین آلات آسفالت­ کاری باید توسط حفاظ مقاوم در برابر آتش محفاظت شوند.

 

ماده108- به منظور پیشگیری از آتش سوزی ناشی از کف ایجاد شده در قیر موجود در قیر پاش باید نسبت به رعایت موارد زیر اقدام گردد:

الف- دیگ مجهز به ابزاری برای ممانعت از رسیدن کف به مشعل باشد.

ب- از مواد غیر کف زا استفاده شود.

 

ماده109- استفاده از شعله برای مشاهده و مشخص کردن سطح قیر و آسفالت در داخل مخزن ممنوع بوده و عامل انجام کار موظف است از وسایل مناسب برای این کار استفاده نماید .

 

ماده110- اسپری های پاششی در ماشین های قیرپاش باید با یک ورق مقاوم در برابر آتش که دارای دریچه ای برای مشاهده می باشد مجهز گردند .

 

ماده111- کارگران نباید پیش از تخلیه کامل فشار درون مخزن تانكر قيرپاش نسبت به باز نمودن دریچه ­های بازدید اقدام نمایند .

 

ماده112- ماشین آلات عمرانی حمل مواد قیری ، اسفالت و سوختی باید مجهز به یک خاموش کننده محتوی فوم باشند .

 

ماده113- کارفرما مکلف است هنگام آسفالت کاری بر روی مسیرهای عمومی نسبت به اجرای سیستم کنترل ترافیکی مناسب اقدام نماید .

 

ماده114- کارفرما مکلف است ظروف محتوی مواد قیر و نفتی را بعد از سرد شدن روی بالابر بارگذاری نموده و حمل نماید.

 

ماده115- استفاده از شعله گرم برای حرارت دادن رقیق کننده در عملیات اسفالت کاری و قیرپاشی ممنوع است

 

ماده116- باز و بسته نمودن در مخزن ماشین آلات عمرانی حمل قیر و اسفالت ، بونکر سیمان و حمل مواد سوختی و نظایر آن هنگامی که تحت فشار می باشد ممنوع است .

 

ماده117-استفاده از ماشین آلات عمرانی حمل مواد قابل اشتعال و انفجار ، در مواقعی که عامل انجام کار را در محدوده خطر قرار می دهد فقط با استفاده از کنداکتورهای موثر الکتریکی و عایق های الکتریکی مناسب مجاز می باشد .

 

ماده 118-عامل انجام کار با ماشین ­آلات عمرانی دارای تیغه نباید به جز در شرایط اضطراری از تیغه دستگاه برای توقف ماشین استفاده نماید .

 

ماده119-انواع لایروب ها و ماشین الات حفاری ثابت نباید روی دیوارهای با ارتفاع بیش از یک متر حفاری استفاده شوند مگر اینکه ماشین آلات مذکور حداقل به یک نقطه محکم و ایمن مهار شده باشد .

 

ماده120– کارفرما مکلف است  قبل از غلطک زنی سطح جاده ، بررسی ها و اقدامات كنترلي مناسب و لازم را برای تامین ایمنی نظیر ظرفیت مجاز ، ایمنی عمومی ، ایمنی لبه ترانشه ها و شیب ها   به عمل آورد .

 

ماده121 – هنگامی که غلطک کار نمی کند :

الف- باید ترمز گرفته شود .

ب- چنانچه غلطک در شیب قرار گرفته است باید در دنده مخالف نیروی ثقل زمین قرار گیرد.

ج- سوئیچ یا کلید در وضعیت خاموش باشد.

د- چرخ ها باید توسط موانع محکم و مقاوم مسدود شوند .

 

ماده122-حركت غلطك دستی یا غلطک هایی که عامل انجام کار در حالت پياده در کنار غلطک قرار می گیرد بايد از نوعي باشد كه حركت غلطک را در هر جهت كنترل نماید .

 

ماده123- برای خاموش كردن عملکرد ارتعاشي استوانه در غلطك هاي كششي، عامل انجام کار باید به راحتی قادر به انجام قطع عملكرد از طريق ايستگاه كنترلي نصب شده در ماشين باشد .

 

ماده124- حدود تماس شغلی در خصوص ارتعاشات باید در زمان استفاده از ماشين آلاتی  نظير غلتك هاي ارتعاشي (ویبره)، بولدوزر و چکش های حفاری  براساس مقررات جاری  اعمال گردد .

تبصره1 : در صورت افزون بودن میزان ارتعاش ماشین آلات از حدود تماس شغلی،بایدماشین آلات به ميراکننده ها و عايق هاي ارتعاش مجهز شوند.

تبصره2 : براي پيشگيري از بروز عارضه بیماری های شغلی ناشی از  ارتعاشات  دستگاه ها و ماشین آلات عمرانی ، معاينات پزشكي ساليانه و دوره اي باید در مورد كاركنان در معرض ارتعاشات انجام گيرد.

 

ماده125- ماشین آلات حفاری نظیر دریل واگن های با سیستم هوای فشرده ، باید به سیستم کنترل گرد و غبار مجهز شده باشند.

 

ماده126- استفاده از ماشین آلات کنترل از راه دور در محدوده تاسیسات برقی و مخابراتی ممنوع است .

 

ماده127-راه اندازی و بهره برداری از ابزارآلات پنوماتیکی قابل حمل باید :

الف- ریسک ناشی از صدمات شروع به کار ماشین را به حداقل برساند.

ب- در مواقعی که فشار بهره برداری متغییر می باشد شیر هوا بصورت اتوماتیک تنظیم گردد.

 

ماده128– شیلنگ و اتصال شیلنگ هوای فشرده ابزار پنوماتیکی قابل حمل باید :

الف- برای فشار کاری مجاز طراحی شده باشد .

ب- بصورت محکم و ایمن به خروجی لوله بسته شده باشد .

 

ماده129- ابزار های پنوماتیکی (چکش و دریل های بادی) باید به گیره ایمن و ابزار آزاد ساز برای جلوگیری از قلاب شدن ابزارها مجهز باشند .

 

ماده130- برای عمليات كندن، هل دادن ، دپوكردن و تسطيح خاك در زمين هاي ناپایدار ، باید از ماشين هاي داراي چرخ هاي زنجيري استفاده شود.

 

ماده131- جك هاي هيدروليكي ماشين آلات عمراني كه براي ايجاد تعادل ماشين مورد استفاده قرار مي گيرند بايد به سامانه شيرهاي قفل دار تجهيز گردیده تا در صورت بروز اختلال در عملكرد آن ، مانع از برهم خوردن تعادل ماشين گردد .

 

ماده132-ماشين آلات عمراني که عامل انجام کار بصورت پياده با آن اقدام به انجام کار مي كند ،بايد به سامانه اي مجهز باشند كه در صورت رها كردن فرمان يا اهرم هدايت ، متوقف گردند .

 

ماده133- کارفرما مکلف است در هنگام کار با ماشین­آلات تکمیل و نهایی كننده در مسیرهای قابل تردد ، برای کنترل ترافیک از یک تیم مجهز به پوشش هایی با قابلیت انعکاس نور ، استفاده نماید .

 

ماده134-وسايلي كه براي محكم نگاه داشتن وينچ به بدنه ماشين بكار مي روند بايد طوري طراحي شده باشند كه قادر به تحمل نيرويی معادل دو برابر حداكثر كشش را داشته و همچنین نیروی وارده ناشی از سيم بكسل رابدون ايجاد تغيير شكل دائمي تحمل نماید .

 

ماده135-ماشين آلات عمراني مجهز به وينچ عقب سوار بايد به صفحات محافظ در ابعاد و اندازه كافي با حداقل ضخامت 6 ميلي متر و ابعاد 45×45 ميلي متر بين كاربر و وينچ مجهز باشند .

 

ماده136- به استناد مواد 91 و 95 قانون كار جمهوري اسلامي ايران ، مسئوليت رعايت مقررات اين آيين نامه  بر عهده كارفرماي كارگاه بوده و در صورت وقوع هرگونه حادثه بدليل عدم توجه كارفرما به الزامات قانوني ، مكلف به جبران خسارات وارده مي باشد .

 

آیین نامه ایمنی کار با ماشین آلات عمرانی .pdf

                                                             

۵
از ۵
۳۱ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش