تست ورزشی برای آتش نشانان (آزمون های چابکی)

 

 

آزمون بورپی (پنج شماره ):
تغییر وضعیت بدن آزمون شونده در پنج حالت از طریق شمارش تعداد حرکاتی که در 10 ثانیه انجام می دهد:

۱- وضعیت ایستاده
۲-وضعیت چمپاته) نشستن روی دوپا ( سپس سنگینی بدن خود را به سمت جلو انداخته و کف دستها را جلوی پاها روی زمین می گذارد.

۳-بلافاصله پاها را به سرعت به عقب پرتاب می کند) به حالت شنا سوئدی (در این وضعیت دست ها کاملاً کشیده و بدن به سمت جلو متمایل است .

۴- سپس آزمون شونده دوباره به وضعیت چمپاته قبلی درمی آید.

۵-وضعیت ایستاده و ادامه حرکات مثل قبل

امتیاز: تعداد دفعاتی که آزمون شونده بتواند حرکت راکامل و به طور صحیح در مدت 10ثانیه انجام دهد شمارش می شود ، هر حرکت کامل یک امتیاز دارد .

 

آزمون شش ضلعی(تمرین چابکی)

برای اجرای این آزمون،یک شش ضلعی منتظم به ضلع60سانتی متر و زاویه 120 درجه روی یک سطح صاف رسم کنید و به هر یک از اضلاع آن در جهت عقربه های ساعت شماره ای بدهید و از ورزشکاربخواهید در مرکز شش ضلعی قرار گیرد و با فرمان مربی شروع حرکت جهش به بیرون از شش ضلعی را آغاز کند(محاسبه زمان شروع می شود)؛بدین صورت که نخست به صورت پای جفت به بیرون ضلع شماره1پریده و دوباره به مرکز شش ضلعی (محل اولیه)می پردو همین عمل را درجهت حرکت عقربه های ساعت (با توجه به شماره های اضلاع شش ضلعی)انجام می دهد تا دوباره به وضعیت شروع آزمون برگردد.ورزشکار باید این عمل (یک دور کامل)را سه بار بدون وقفه انجام دهد.هر بار که ورزشکار خطوط را لمس کرد و یا از توالی مناسب منحرف شد،0.1ثانیه به زمان اصلی او افزوده می شود.پس از اجرای سه دور کامل ،زمان سنج متوقف  و زمان انجام آزمون ثبت میگردد.

 

آزمون ایلینویز

این آزمون شامل دویدن به طور مارپیچ در یک مسیر معین است . مسیر آن به طول 10 متر است که در آن چهار مانع به شکل مخروط به فاصله 3 تا 3 متريكديگر قراردارد آزمودنی به طرف نقطه شروع به حالت دمر روی زمین می خوابد و دستهایش را را کنار شانه ها قرار می دهد . پس از شنیدن علامت مربی برای شروع طول مسیر را با حداکثر سرعت طی می کند . 
 
دوی رفت و برگشت9*4

وسایل مورد نیاز برای اجرای این آزمون،دو قطعه چوب 10*5*5سانتی متر یا دو عدد کیسه ی کوچک یا توپ تنیس و یک عدد زمان سنج می باشد. طول مسیر آزمون9/15(30فوت) میباشد که ورزشکار باید آن را 4بار طی کند و در طی آن چوبها یا تو پها را به سوی دیگر مسیر حمل کرده،روی زمین بگذارد.برای شروع آزمون،شرکت کننده پشت خط شروع می ایستد و با علامت"رو"شروع به دویدن میکند. پس از رسیدن به انتهای مسیر ،یکی از چوب ها(توپ ها) را برداشته ،به سوی خط شروع برگشته و پشت  خط روی زمین قرار می دهدو هین عمل را برای بار دوم انجام می دهد؛ولی در برگشت نیازی نیست که چوب یا توپ دوم را روی زمین قرار دهد و با همان سرعت از خط عبور می کند.

به منظور ثبت بهترین زمان،به ورزشکار اجازه دهید تا این آزمون را  2یا  3نوبت انجام دهدو بهترین زمان حاصل را منظور نمایید

 

تست چابکی 5صفر5

یک نوع تست چابکی است که توانایی بازیکنان را در گردش 180 درجه ای مورد سنجش قرار می دهد. این تست در ورزش هایی همچون فوتبال نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
در این تست همان طوری که در تصویر زیر نیز مشخص می باشد دو عدد کونز از فاصله ی 15 متر از یکدیگر قرار می گیرد که در فاصله ی 10 متری از نقطه ی شروع، زمان سنج قرار می گیرد. در این تست آزمودنی از نقطه ی آغاز(Start) شروع به دویدن می کند ولی زمان انجام تست پس از گذشت فرد از نقطه ی 10 متری( محل قرار گیری Timing gates که در تصویر نشان داده شده است) به وسیله کرنومتر شروع به ثبت می شود. فرد با تمام سرعت تا نقطه ی پایان خط 15 متری (کونز دوم) رفته و سپس دور زده(Turn) و به سمت نقطه ی آغاز به دویدن خود ادامه می دهد. زمان سنج یا کرنومتر پس از عبور فرد ازنقطه ی 10 متری متوقف می شود و زمان به دست آمده به عنوان رکورد فرد ثبت می شود. در حقیقت زمان دویدن در فاصله ی 10 متری ( 5 متر رفت و 5 متر برگشت) مورد محاسبه قرار می گیرد.
قابل ذکر است در ورزش هایی همچون فوتبال فرد این تست را با توپ انجام می دهد. این تست 2 بار انجام می شود و کمترین زمان به عنوان رکورد ثبت می شود. ضمناً توانایی بازیکنان با هر دو پا باید مورد آزمایش قرار گیرد و فوتبالیست ها این حرکت را با هر دو پا بایستی انجام دهند( با پای راست و چپ )

 

تست تی
در این حرکت ، شخص 10 متر به جلو می دود و سپس حرکت تی بصورت پای پهلو 5 متر به سمت را ست می رود و سپس 10 متر به سمت چپ و مجددآ 5 متر  به سمت راست می رود و در انتها با دویدن به عقب به نقطه شروع بر میگردد.
توجه : در این حرکت ، لمس خطوط می تواند با پا یا دست انجام شود و یا اینکه به جای خطوط از اجسامی مانند توپ یا مخروط استفاده شود.

۵
از ۵
۳۰ مشارکت کننده
مطالب مفید، کار در ارتفاع، ایمنی جرثقیل، برق، بهداشت
دوره های آفلاین رو ببین
کتابفروشی همیار
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش